Gendannelse af filer fra et HFS-drev før udskiftning af det

Mit HFS-drev er begyndt at svigte, og jeg planlægger at udskifte det snart. Før jeg skifter det ud, har jeg brug for hjælp til sikkert at gendanne vigtige filer uden at forårsage mere skade eller miste data. Hvad er den bedste måde at kopiere eller gendanne filer fra et HFS-drev?

At miste filer fra et ældre eksternt HFS-drev er en ubehagelig følelse, især hvis det indeholder mange års billeder, arbejdsfiler eller tilfældige ting, som du aldrig har kopieret andre steder hen. Men utilsigtet sletning er ikke altid endelig. Med HFS- og HFS+-drev afhænger meget af, om dataene allerede er blevet overskrevet, så det første skridt er enkelt: stop med at bruge drevet, indtil du har forsøgt at gendanne det, du har brug for.

Før du springer direkte til gendannelsessoftware, så brug et øjeblik på at tjekke det grundlæggende:

1. Se, om drevet stadig vises i Diskværktøj.
  2. Prøv et andet USB-kabel eller en anden port, hvis det er et eksternt drev.
  3. Tjek SMART-status, hvis dit kabinet understøtter det.
  4. Hvis du ser dårlige sektorer, tilfældige afbrydelser eller ekstremt langsomme læsninger, så behandl det som et drev, der er ved at fejle. I så fald er det mere sikkert først at lave et diskimage end at scanne den oprindelige disk gentagne gange.

Til HFS/HFS+-gendannelse er Disk Drill som regel det værktøj, jeg ville pege folk i retning af. Det er ret nemt at bruge, håndterer HFS-diskenheder godt og kan nogle gange scanne et drev, selv når Finder ikke vil montere det, så længe Diskværktøj stadig kan se enheden.

Den grundlæggende proces er:

1. Installer Disk Drill et andet sted end på det drev, du forsøger at gendanne fra.
  2. Vælg HFS- eller HFS+-drevet i appen.
  3. Brug Søg efter mistede data. For de fleste eksterne drev er Universal Scan det rigtige valg.
  4. Lad scanningen blive færdig i stedet for at stoppe den for tidligt.
  5. Forhåndsvis de vigtige filer, før du gendanner dem.
  6. Gem gendannede filer på et andet sundt drev, ikke tilbage på det samme HFS-drev.

At tømme Papirkurven eller udføre en hurtig formatering betyder heller ikke automatisk, at filerne er væk for altid. I mange tilfælde forbliver det faktiske filindhold på disken, indtil nye data erstatter det. Derfor kan det mindske dine chancer, hvis du fortsætter med at kopiere filer til drevet, reparere det eller eksperimentere med det.

Hvis du har en Time Machine-sikkerhedskopi, så tjek den først. Gendannelse fra en sikkerhedskopi er meget renere end at forsøge at genskabe filer fra disken.

Jeg ville stoppe med gør det selv-gendannelse, hvis drevet klikker, summer, skurrer, forsvinder fra Diskværktøj, afbrydes konstant, får Mac'en til at fryse eller giver så mange læsefejl, at gendannelsesværktøjer ikke kan fuldføre en scanning. Det ligner mere symptomer på hardwarefejl, og gentagne scanninger kan gøre tingene værre. På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium den sikrere løsning.

Hvis drevet stadig registreres, og det ikke opfører sig som fysisk beskadiget, er gendannelsessoftware værd at prøve, før du gør noget, der skriver til eller ændrer disken. Utilsigtet sletning og filsystemproblemer kan som regel gendannes langt lettere end et døende drev.

Kør ikke First Aid eller nogen reparationsmulighed på det fejlende HFS-drev, før du har en kopi af det. Det kan skrive ændringer til disken, og på et svagt drev kan selv en lille skrivning gøre rodet værre. Hvis drevet stadig kan læses overhovedet, er den sikreste gør det selv-vej at klone/lave et image af det først, helst med noget der kan springe dårlige sektorer over og prøve igen senere, og derefter scanne klonen i stedet for originalen. Disk Drill er fin til gendannelsestrinnet, hvis du vil have en mere brugervenlig grænseflade, men jeg ville ikke lade den fejlende disk gennemgå flere fulde scanninger, hvis den allerede falder ud eller er meget langsom. Kopiér de uerstattelige ting først, spring store uvigtige mapper over, og gendan til et helt andet drev.

Den skjulte ulempe ved at “bare kopiere de vigtige mapper først” er, at Finder kan hænge fast for evigt på én dårlig fil og efterlade dig med gætterier om, hvad der faktisk kom med over. Jeg er enig i at klone først, hvis drevet opfører sig sygt, men hvis du laver en hurtig manuel redning, så brug noget, der kan fortsætte efter fejl, som rsync i Terminal, og kopiér til et nyligt kontrolleret drev med masser af plads. Kopiér ikke til en anden gammel USB-disk, du fandt i en skuffe. For HFS specifikt skal du også have filnavne og metadata i tankerne, da det at trække filer til et mål, der ikke er formateret til Mac, kan miste dele af det. Disk Drill eller en anden gendannelsesapp bruges bedst, efter du har lavet det bedst mulige image eller den bedst mulige kopi, ikke som det første, der slider på det svigtende drev i timevis.