Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer fra mit SD-kort og indså, at jeg aldrig lavede en sikkerhedskopi. Kortet indeholdt familieoptagelser, som jeg virkelig har brug for at gendanne, og jeg er bange for, at mere brug af det kan gøre situationen værre. Hvad er de bedste måder at gendanne slettede videoer fra et SD-kort uden en sikkerhedskopi på, og findes der et godt gendannelsesværktøj, der faktisk virker?
Jeg har været igennem det her én gang med et kamerakort, og det første, jeg ville vide, var enkelt. Er klippet væk for altid, eller er der stadig noget tilbage at hente.
Det meste af tiden er der stadig noget at redde.
Når en video bliver slettet, bliver fildataene ofte liggende på kortet et stykke tid. Det, der forsvinder først, er posten, der peger systemet hen til den. Selve optagelsen ligger ofte der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Så de næste par minutter betyder mere, end folk tror.
Stop med at bruge kortet
Så snart du opdager, at videoen mangler, skal du stoppe med at skrive noget som helst til kortet.
Optag ikke mere video. Tag ikke billeder. Formatér det ikke, bare fordi menuen bad dig om det. Jeg har set folk lave et kort testklip og ødelægge deres egne chancer for gendannelse.
Tag kortet ud af kameraet eller optageren, og lad det være, indtil du er klar til at arbejde med gendannelsen.
Find ud af, om software er nok
Nogle tilfælde er fine til et hjemmeforsøg på gendannelse. Andre er ikke. Jeg ville opdele det sådan her.
Softwaregendannelse giver mening hvis:
Du slettede filerne ved en fejl.
Kortet blev formateret.
Kortet vises som RAW.
Du fik en filsystemfejl.
Videoerne forsvandt, selvom kortet stadig ser ud til at virke.
Jeg ville stoppe og kigge efter en gendannelsesservice hvis:
Kortet er bøjet, revnet eller har anden fysisk skade.
Din computer registrerer slet ikke kortet.
Kortet mister hele tiden forbindelsen.
Enheden rapporterer hardwarefejl.
Optagelserne er vigtige nok til, at et dårligt forsøg ville skade mere end prisen for gendannelsen.
Jeg ville ikke blive ved med at prøve scanninger på et beskadiget kort. Hvis hardwaren er ved at fejle, kan ekstra læsninger gøre en dårlig situation værre.
Lav først en fuld kopi
Denne del bliver ofte sprunget over. Jeg mener, det er en fejl.
Før du scanner efter slettede filer, skal du oprette et diskimage af kortet. Det giver dig et komplet øjebliksbillede af kortet i dets nuværende tilstand. Hvis dit første gendannelsesforsøg går galt, har du stadig den oprindelige tilstand gemt et andet sted.
Mange gendannelsesteknikere arbejder ud fra imaget i stedet for at belaste kortet igen og igen. Det er langsommere i starten, men mere sikkert.
Gendan optagelserne med Disk Drill
Fotogendannelse er som regel nemmere. Video er mere rodet.
På kameraer, droner, dashcams og actionkameraer bliver ét klip ofte opdelt i fragmenter på tværs af kortet. Ældre gendannelsesværktøjer har en tendens til at finde stykker og derefter give dig en ødelagt fil eller en fil, der åbner og fryser halvvejs igennem. Jeg har oplevet dette med optagelser fra actionkameraer, og det er irriterende på den værst tænkelige måde, fordi filen ser fin ud, indtil du trykker på afspil.
Det, der hjalp i dette tilfælde, var Disk Drill, primært fordi dets tilstand Advanced Camera Recovery er bygget til fragmenteret video. I stedet for at behandle klippet som én pæn blok data forsøger det at sammensætte filen igen ud fra fragmenter. Det er vigtigt med optagelser fra enheder som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende udstyr.
Den grundlæggende proces ser sådan ud:
Tilslut det originale hukommelseskort med en kortlæser.
Åbn Disk Drill.
Vælg hukommelseskortet.
Vælg Advanced Camera Recovery.
Start scanningen.
Vent på, at scanningen bliver færdig.
Forhåndsvis det, den finder.
Gem de gendannede videoer på et andet drev.
Gendan ikke filerne tilbage på det samme kort. Jeg ved, det lyder indlysende, men folk gør det.
Test de gendannede videoer
Gå ikke ud fra, at du er færdig, når scanningen er afsluttet.
Åbn et par gendannede klip. Spol igennem dem. Tjek begyndelsen, midten og slutningen. At et filnavn vises i resultaterne betyder ikke, at optagelsen er intakt. Jeg har set gendannede videoer afspille i ti sekunder og derefter gå i stå.
Hvis en fil ikke vil afspille, kan VLC Media Player nogle gange hjælpe. Et dedikeret værktøj til videoreparation kan også hjælpe, afhængigt af hvor beskadiget filen er.
Hvis du handler hurtigt, undgår at skrive nye data og gendanner til et andet drev, er dine chancer som regel meget bedre, end de føles i øjeblikket.
Ja, det er muligt, hvis dine videoer blev slettet og ikke overskrevet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det vigtigste punkt. Stop med at bruge SD-kortet nu. Hvert nyt foto, video eller forsøg på formatering reducerer dine chancer for gendannelse.
Hvor jeg er lidt uenig, er dette. Jeg ville ikke gå direkte til en lang scanning, hvis optagelserne betyder meget. Tjek først kortets tilstand på din computer. Hvis læsninger er langsomme, kortet kobler fra, eller filkopiering mislykkes, så stop der. Et svagt flashkort bliver hurtigt værre. Gentagne scanninger slider hårdt på det.
Min korte liste:
- Brug en kortlæser, ikke kameraet.
- Hvis kortet monteres, så kopiér hele kortet til din pc først, eller lav et image.
- Kør gendannelse fra kopien, hvis muligt.
- Gem gendannede filer på et andet drev.
- Test de gendannede videoer hele vejen igennem.
Når det gælder software, er Disk Drill et af de bedre valg til videogendannelse fra SD-kort, især hvis filerne kom fra kameraer eller actionkameraer og endte fragmenteret. Recuva er fint til simple sletninger, men efter min erfaring overser det oftere ting på exFAT-kort og større videofiler.
Hvis du vil have en hurtig ressource om gendannelse af fotos og videoer fra SD-kort, er dette nyttigt:
bedste software til at gendanne slettede filer fra et SD-kort
En ting mere, som folk springer over. Tjek for skjulte filer før gendannelse. På Windows skal du slå “Vis skjulte filer” og “Vis beskyttede operativsystemfiler” til. Nogle kameraer og telefoner laver rod i mappestrukturen, og videoerne ligger stadig der.
Hvis kortet er revnet, ikke registreres eller beder om at blive indsat igen og igen, hjælper software ikke meget. På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium den sikrere løsning. Dyrt, ja, men familieoptagelser er svære at erstatte.
Ja, det er muligt, og nej, slettede videoer er ikke altid væk med det samme. Men jeg vil tilføje én ting til det, som @mikeappsreviewer og @nachtdromer sagde: folk fokuserer så meget på gendannelsessoftware, at de glemmer at tjekke, om videoen faktisk blev færdiggjort af kameraet i første omgang. Hvis optagelsen blev afbrudt, kan filen være der, men være ødelagt, hvilket er et andet problem end simpel sletning.
Min vurdering:
- stop med at bruge SD-kortet, selvfølgelig
- lad ikke din telefon eller dit kamera reparere det
- hvis kortet stadig kan åbnes, så kig først efter mærkelige mapper som DCIM, LOST.DIR, PRIVATE eller skjulte AVCHD/MP4-mapper
- sorter efter filtype og størrelse, fordi klippet nogle gange har mistet sit navn, men ikke dataene
- hvis videoer blev slettet normalt, så brug gendannelsessoftware fra en computer, ikke fra kameraet
Jeg er for det meste enig med de andre, selv om jeg er lidt mindre overbevist om, at alle tilfælde kræver en fuld image-fil først, hvis kortet er sundt, og sletningen skete for nylig. Det er ideelt, ja. Obligatorisk hver eneste gang? Tja, ikke altid. Stadig smart, hvis optagelserne virkelig betyder noget.
Til selve gendannelsen er Disk Drill et solidt valg til videogendannelse fra SD-kort, især med større kamerafiler, som andre værktøjer kan bringe tilbage halvt ødelagte. Hvis Disk Drill finder klippene, så gendan dem til din pc eller en ekstern harddisk, aldrig tilbage på det samme kort. Test derefter hele videoen, ikke kun de første 5 sekunder, for ødelagte filer elsker at lade som om, de er fine.
Også værd at læse, hvis du vil have en mere klar forklaring på denne slags situation:
virkeligt gendannelsestilfælde med mistede videofiler på et korrupt SD-kort
Hvis kortet ikke kan læses, bliver ved med at genoprette forbindelsen eller bliver ekstremt langsomt, så spring gør-det-selv over og gå til et laboratorium. Det er grænsen, hvor det som regel gør tingene værre at prøve én ting mere.
En lille uenighed med @nachtdromer og @andarilhonoturno: imaging først er smart, men hvis kortet er helt stabilt, er en enkelt forsigtig skrivebeskyttet scanning nogle gange fint. Den større risiko er, at folk spilder tid og lader en anden enhed skrive til kortet.
Det, jeg ville tjekke, som de næsten ikke nævnte: om SD-kortets låsekontakt kan sættes til skrivebeskyttet, før det tilsluttes. Billig sikkerhedsforanstaltning, men nyttig.
Desuden er gendannelse af slettede videoer og reparation af beskadigede videoer to forskellige opgaver. Hvis filen kommer tilbage, men ikke vil afspille, har gendannelsessoftwaren gjort sin del. Så kan du få brug for reparationsværktøjer.
Om Disk Drill:
Fordele
- god til at finde slettede videoer på SD-kort
- håndterer exFAT-kort bedre end nogle grundlæggende værktøjer
- nyttig forhåndsvisning og filtrering
- bedre til kameraoptagelser end mange letvægtsapps
Ulemper
- dybere scanninger kan tage et stykke tid
- forhåndsvisning er ingen garanti for, at hele klippet er intakt
- betalt gendannelse for større resultater
- ikke magisk, hvis data blev overskrevet
Jeg ville stadig placere Disk Drill tæt på toppen til denne slags tilfælde, især hvis Recuva kun finder fragmenter eller ikke noget brugbart.
Og ja, gem gendannede filer et andet sted, og se derefter faktisk hele klippene. Mange gendannede videoer fejler halvvejs igennem.