Fungerar Smart Städare som en ersättning för Städguru Pro?

Jag har använt Renare Guru Pro ett tag men såg nyligen att Klok Renare har liknande funktioner. Är det någon som har bytt till Klok Renare? Jag vill veta om den erbjuder samma verktyg som djuprengöring, borttagning av dubbla filer och apphantering. Jag funderar på att byta för att spara pengar men vill inte förlora några viktiga funktioner. Råd från de som har provat båda skulle verkligen hjälpa.

Jag testade Renare Guru mot Smart Städare: Detta spelar faktiskt roll

Jag gav till slut efter och provade appen Renare Guru förra veckan eftersom mina foton såg ut som en oavsiktlig samling. Om du någon gång sett din iPhone-lagring försvinna efter en resa, förstår du frestelsen i dessa ”mobilstädare”.

Kort sagt? Renare Guru gör vad den lovar när det gäller funktioner, men prenumerationspåminnelserna är obevekliga. Du får smaka, sedan måste du betala eller gå vidare. Det påminde om gamla kabel-TV-förhandsvisningar där filmen bryts precis när det blir spännande.

Men jag blev nyfiken och letade upp alternativ och, överraskning—Smart Städare gör…i princip allt samma. Gratis. Inga annonser, inga betalväggar.

Låt oss gå igenom vad som gäller, för det finns få saker som är så irriterande som att bli lurad av en ”gratis” app som i själva verket är en bankomat med en glad logga.

Funktioner & Avgifter: En ärlig jämförelse

Kategori Smart Städare (100% Gratis) Renare Guru (Prenumeration)
Pris Helt gratis—inga annonser, inga dolda köp 89 kr/vecka för ”Pro”, eller 499 kr/år
Gratis verktyg? Allt är upplåst, obegränsat Endast skanning är gratis. Vill du rensa eller komprimera? Betala.
Viktiga funktioner - Tar bort dubbletter/liknande bilder
- Masstöd borttagning av skärmdumpar
- Gör Live-foton till stillbilder
- Hittar stora filer (”tungviktare”)
(Allt gratis)
- Rensar dubbletter/liknande foton
- Videokomprimering (endast Pro)
- Slår ihop kontakter (endast Pro)
- Hittar stora filer (endast Pro)
- Extra: batteri-/laddnings-/”valv”-funktioner (endast Pro)
App Store-betyg 4.8 ★ (ca 3 400 recensioner) 4.6 ★ (ungefär 100 000 recensioner)
Nedladdningsstorlek 103 MB 115 MB
Länk / Info Ladda ner Smart Städare här Läs en fullständig recension av Renare Guru

Detaljerna: Erfarenhet i praktiken

Ärligt talat. De flesta av oss vill bara ha något enkelt: städa röriga album, frigör några gigabyte och slipp betala för varenda liten funktion. Jag körde båda apparna direkt efter varandra. Smart Städare lät mig ta bort hundratals dubbla memes och suddiga bilder på en gång, utan att hålla funktioner gisslan eller vifta med en prislapp.

Samtidigt gjorde Renare Guru en gratis ”skanning” och slog sedan upp betalväggen så fort jag försökte ta bort något. Som en dörrvakt som släpper in dig på klubben men tar betalt för att du ska få dansa, beställa en drink eller gå på toaletten.

Visst, Guru har ett lite glansigare gränssnitt och försöker motivera det med widgets och ett ”hemligt valv”, men ärligt? Om du bara vill rensa upp utan månatlig räkning så är det överdrivet.

Sammanfattning (För dig som skrollar)

• Om du gillar ”prova på innan du köper” (och med ”köpa” menas betala mer per vecka än vissa streamingtjänster kostar per månad), då är Renare Guru rätt för dig.
  • Om du bara vill ha tillbaka lagring, utan stress, gör Smart Städare allt, helt gratis.
  • Vill du veta vad riktiga användare tycker? Läs djupgående Renare Guru-recensioner här.

Mitt råd? Använd den som inte behandlar din mobil som en enarmad bandit. Din kamera och din plånbok kommer tacka dig.

1 Like

Kort svar: ja, Klurig Städare kan absolut ersätta Städkungen Pro, speciellt om du inte är sugen på att betala löpande för fotostädning. Jag har testat båda. Jag förstår varför vissa föredrar Städkungens snyggare gränssnitt, men när du väl kommer förbi den ytan, är det egentligen samma verktygslåda (och lite till) som Klurig Städare erbjuder. Djupstädning? Japp. Leta dubbletter/liknande bilder? Japp. Skräpfiler? Den hittar dem. Det enda Kungen försöker locka med utöver (livefotoskonvertering, ”hemliga valv”, batteriwidgetar) är, ärligt talat, bara lull-lull för mig – aldrig använt dem i vardagen.

En liten grej: jag önskar att Klurig Städare lät dig slå ihop kontakter direkt (Kungen låser det bakom Pro, och det är en av deras få verkligen användbara ”extra”). Om du lever för din adressbok, kan det vara en dealbreaker.

Men ärligt, för mina behov: rensa, få tillbaka plats, slippa reklam och tjat i appen, Klurig Städare-appen vinner enkelt och är superenkel att använda. Förvaringsångest? Borta. Plånboken? Odrabbad. Enda grejen jag småtjafsat om med @mikeappsreviewer är gränssnittet – jag gillar egentligen lite mer putsade appar, men funktion slår form till det här priset (gratis!).

Så, såvida du inte måste ha varenda liten extra detalj, gör Klurig Städare-appen jobbet – och den försöker inte lura dig till betalvägg efter två klick. Men ett varningens ord: den går så snabbt att du kanske råkar slänga alla de där skärmdumparna på knasiga Tinder-profiler innan du tänkt.

Ärligt talat, om du bara vill ha något som rengör din telefon utan att du måste sälja din själ—eller tömma din plånbok—Smart Rengöringsapp är ett 100 % stabilt Rengöringsmästare Pro-alternativ. Jag bytte för ungefär en månad sedan när mitt Mästare Pro-abonnemang gick ut (de vill seriöst ha hur mycket per månad?!), och det har varit en lättnad. Djupstädningen och borttagning av dubbla filer fungerar precis som utlovat. Den hittade massor av fotoklutter och systemskräp precis som Mästaren, förutom att den faktiskt lät mig ta bort saker gratis istället för att skanna och sedan dänga upp en betalvägg (halleluja, @reveurdenuit).

Med det sagt, håller jag inte helt med om poängen med att slå ihop kontakter—visst, Mästaren har det, men för mig är det en ‘spelar ingen roll’-funktion. Jag slår ändå sällan ihop kontakter. Jag SAKNAR faktiskt Mästaren Pro:s något snyggare gränssnitt, men Smart Rengörares enkla (om än grundläggande) utseende gör det mycket snabbare och mindre överväldigande. Färre knappar, mindre förvirring, mer gjort.

Enda nackdelen: Om du vill ha varenda liten funktion som Mästaren låser bakom betalmuren (komprimera videor, batteriwidgets, valv osv.), så täcker inte Smart Rengöringsapp allt sånt lullull. Men när det gäller att faktiskt frigöra lagring och ta bort dubbletter, är det samma sak och faktiskt mindre krångel totalt sett. “Gratis för alltid”-grejen gjorde mig nästan misstänksam efter alla annonser och tjat i andra appar, men hittills inga fällor.

Skulle inte påstå att det är någon magisk uppgradering om du är beroende av superpolerade appar, men för ett funktionellt, helt OBEGJÄR-löst alternativ? Gör bytet. Din telefon och din plånbok kommer att tacka dig. (Och ja, om att råka radera de där memes-skärmbilderna? Jag har varit där. Min enda ånger är att jag inte bytte tidigare.)

FAQ-stil

F: Kan Smart Rengörare-appen faktiskt ersätta Rengöringsmästare Pro för djuprengöring och borttagning av dubbletter?

S: Utifrån vad jag har sett (och erfarenheter från andra), täcker Smart Rengörare-appen verkligen de centrala rengöringsbehoven utan att ta betalt för varje svep. Den raderar dubblettfoton, tar bort bortglömda skärmdumpar och rensar stora slumpmässiga filer. Det innebär att du får den grundläggande lagringsstädning som de flesta vill ha.

F: Är den verkligen gratis för allt?
S: Här sticker den ut – Smart Rengörare-appen låser upp alla stora funktioner från början. Inga irriterande pop-ups, ingen dold kostnad när du faktiskt försöker ta bort saker efter genomsökningen. Det är uppfriskande, men jag själv skulle vara försiktig eftersom appar som lovar att vara “gratis för alltid” ibland begränsar avancerade funktioner i framtida uppdateringar. Inget tecken på det här… än så länge.

F: Saknas något jämfört med Rengöringsmästare Pro?
S: Om du är beroende av lull-lull som valv-alternativ, videokomprimering eller att slå ihop kontakter i appen, leder Rengöringsmästare Pro. Vissa föredrar kanske även Mästares blankare gränssnitt. För många (mig själv inkluderad) är de tilläggen snarare trevliga än avgörande.

F: Finns det någon baksida?
S: Nackdelar? Du får en enklare visuell upplevelse – gränssnittet är minimalistiskt och det finns färre “extra” widgetar. Om du behöver detaljerad batterianalys eller krypterad lagring får du leta någon annanstans. Tidigare nämnda recensioner (@reveurdenuit och @viajeroceleste) tar upp samma punkter och det stämmer med mina egna iakttagelser.

F: Hur står den sig mot andra konkurrenter?
S: Det finns många liknande appar och du hittar bra återkoppling i denna tråd från andra som @mikeappsreviewer. Alla har olika förhållande till att samla data, men Smart Rengörare-appen står sig särskilt bra om du vill ha pålitlig grundfunktion och ogillar när mobilen blir ännu en återkommande utgift.

Fördelar:

• 100% gratis utan reklam eller betalvägg
  • Djuprengöring och borttagning av dubbletter fungerar bra
  • Enkel, snabb, lätt att använda
  • Liten appstorlek så den fyller inte mer lagring

Nackdelar:

• Färre “avancerade” funktioner (inga valv, ingen komprimering i appen)
  • Enkel visuell design kan avskräcka dem som gillar exklusiva gränssnitt
  • Begränsade extra hanteringsverktyg jämfört med betalalternativ

Slutsats: Om ditt huvudsakliga mål är att rensa mobilens filer utan att bli mjölkad på pengar är Smart Rengörare-appen det rakaste valet i gruppen. Om du är kräsen med glänsande extrafunktioner bör du dubbelkolla vad du går miste om. Ändå förtjänar den sin plats som ett riktigt Rengöringsmästare Pro-alternativ.