Ik heb een heleboel foto’s van mijn iPhone verwijderd, Onlangs verwijderd geleegd, de telefoon opnieuw opgestart en iCloud-foto’s gecontroleerd, maar de opslag van mijn iPhone is nog steeds niet afgenomen. De foto’s lijken verwijderd, maar de opslag is nog steeds vol en ik kan geen apps installeren of nieuwe foto’s maken. Wat kan ik nog meer proberen om daadwerkelijk opslagruimte van iPhone-foto’s vrij te maken?
Ik zou beginnen met Recent verwijderd voordat je iets ingewikkelders doet. Veel mensen verwijderen een hoop foto’s en denken dat de ruimte weg is, maar iOS bewaart ze 30 dagen tenzij je die map handmatig leegt.
Ga naar Foto’s, open Albums, scroll omlaag naar Hulpprogramma’s, open daarna Recent verwijderd en tik op Verwijder alles. Als je ook dingen uit de Bestanden-app hebt verwijderd, controleer daar dan ook Recent verwijderd. Totdat je die leegmaakt, kunnen de bestanden nog steeds meetellen voor je opslag.
Start daarna de telefoon opnieuw op. Niet alleen vergrendelen en ontgrendelen, maar hem echt uit- en weer aanzetten. iOS kan vreemd doen bij het opnieuw berekenen van opslag, dus soms verschijnt de vrije ruimte niet meteen. Ik heb meegemaakt dat de beschikbare opslag na een herstart omhoog sprong omdat de telefoon de cijfers eindelijk had ververst.
Controleer ook of je iCloud-foto’s hebt ingeschakeld met Optimaliseer iPhone-opslag aan. Als dat aanstaat, bewaart je telefoon mogelijk alleen kleinere lokale versies van je foto’s terwijl de volledige versies in iCloud staan. Daardoor kan het lijken alsof het verwijderen van een enorme hoeveelheid foto’s veel ruimte zou moeten vrijmaken, terwijl je lokaal misschien alleen miniaturen of kleinere gecachte versies verwijdert.
Als de telefoon nog steeds zegt dat hij vol is, kijk dan naar Systeemgegevens. Dat heette vroeger Overig, en het kan enorm groot worden door appcaches, Safari-gegevens, streamingapps, mislukte updatebestanden en allerlei restjes. Als Systeemgegevens rond de 20 GB of meer zitten, kan er iets vastlopen. Je kunt proberen de Safari-cache te wissen, apps te ontladen, grote appcaches te verwijderen waar mogelijk, maar dat wordt snel irritant.
Wat mij het meest hielp, was Clever Cleaner gebruiken. Ik ben meestal nogal sceptisch over opschoonapps omdat veel ervan vol zitten met advertenties of proefperiodevalkuilen, maar deze is gratis en heeft niet de gebruikelijke paywall-onzin.
Het is handig omdat het dingen vindt die je niet altijd opmerkt in Foto’s. De sectie Soortgelijke vindt bijna dubbele opnamen, zoals tien versies van dezelfde foto, en laat je de beste behouden. Het tabblad Grootste toont de grootste bestanden, en daar zit meestal de echte opslagvreter verstopt, vooral 4K-video’s. De sectie Schermafbeeldingen is ook handig omdat die de bestandsgrootte van elke screenshot toont. Daardoor werd vrij duidelijk hoeveel ruimte er werd verspild aan willekeurige rommel.
Nog een vreemde oplossing: de truc met datum en tijd. Soms zitten verwijderde foto’s ergens vast in de database maar verschijnen ze niet in Recent verwijderd. Ga naar Instellingen > Algemeen > Datum en tijd, zet Stel automatisch in uit en zet het jaar een paar jaar terug. Controleer daarna Recent verwijderd opnieuw. Als oude spookfoto’s verschijnen, verwijder ze dan definitief. Zorg er wel voor dat je automatische tijd daarna weer inschakelt, want apps kunnen problemen geven als de datum verkeerd staat.
Als niets daarvan werkt, is de laatste redmiddel een fabrieksreset. Maak eerst een reservekopie op een computer. Als Systeemgegevens echt beschadigd of te ver opgeblazen zijn om te herstellen, is het wissen van de telefoon en een schone iOS-installatie meestal de netste manier om dit te resetten.
Dus ja, doe eerst de simpele dingen: maak Recent verwijderd leeg, herstart, controleer iCloud-optimalisatie en kijk daarna naar grote video’s en dubbele foto’s. Meestal is die ruimte er wel, iOS is gewoon koppig met het tonen ervan.
Het verwijderen van de foto’s is niet hetzelfde als direct ruimte vrijmaken. Als iCloud-foto’s nog aan het synchroniseren is of de telefoon weinig stroom/opslag heeft, kan iOS daar urenlang blijven hangen met een verouderd Foto’s-aantal, soms nog langer, totdat het opnieuw opbouwen van de bibliotheekindex is voltooid.
Laat hem een nacht aan de lader op Wi‑Fi staan voordat je iets drastisch doet, zoals een reset.
Controleer het aantal vrije ruimte in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, niet alleen de gekleurde categorie Foto’s. Die categorie kan achterlopen of gewoon fout zijn terwijl iOS opnieuw indexeert, dus je hebt mogelijk ruimte gewonnen, zelfs als het label Foto’s er nog steeds enorm uitziet. Ik ben het eens met @codecrafter dat het de moeite waard is om hem aangesloten op wifi te laten, maar ik zou voorzichtig zijn met iCloud-foto’s uit- en weer inschakelen terwijl de opslag bijna vol is, omdat dat een rommelige synchronisatie-/downloadcyclus kan starten. Als het daadwerkelijk beschikbare aantal GB na een nacht niet is veranderd, sluit de telefoon dan één keer aan op een Mac of pc en laat hem een paar minuten ontgrendeld. Vreemd genoeg kan dat opruimacties en een herberekening van de opslag forceren zonder meteen over te gaan tot een volledige wisbeurt.
Begin niet met verwijderen vanaf iCloud.com tenzij je het prima vindt dat die foto’s verdwijnen van elk apparaat dat aan die Apple ID is gekoppeld. Veel opslagadvies slaat die waarschuwing over, en die is belangrijk als je een Mac, iPad of een andere iPhone hebt die dezelfde bibliotheek synchroniseert.
Wat ik zou controleren en wat niet echt is genoemd, is de synchronisatiestatus in de Foto’s-app zelf. Open Foto’s, ga naar Bibliotheek, scrol helemaal naar beneden en kijk naar de kleine statusregel. Daar kan iets staan als synchronisatie gepauzeerd, bijwerken, herstellen vanuit iCloud, niet genoeg iPhone-opslag of wachten op wifi. Als Foto’s daar vastzit, kan het opslagscherm onzin blijven tonen omdat de lokale fotodatabase nog niet klaar is met het afstemmen van wat is verwijderd.
De energiebesparingsmodus kan dit ook erger maken. Schakel die uit, sluit de telefoon aan op de stroom, verbind met wifi, open Foto’s één keer en laat hem dan een tijdje met rust. Dus niet gebruiken terwijl hij oplaadt, maar echt vergrendeld laten liggen. iOS doet verrassend veel opschoning van foto’s wanneer de telefoon niet actief wordt gebruikt.
Als de telefoon helemaal vastloopt met bijna geen vrije ruimte, moet je misschien eerst ergens anders een beetje ruimte vrijmaken voordat Foto’s zichzelf kan opschonen. Verwijder een gedownloade Netflix-/Spotify-/YouTube-cache, verwijder offline kaarten, ontlaad één grote game of verwijder oude iOS-updatebestanden als er nog één staat. Het klinkt tegenstrijdig, maar iOS heeft soms werkruimte nodig voordat het klaar is met verwijderen en het opnieuw opbouwen van indexen.
Ik zou sceptisch zijn over elke opschoonapp die de vastgelopen opslagberekening echt oplost. Iets als Clever Cleaner kan handig zijn om grote video’s of dubbele rommel in Foto’s te vinden, maar als je alles al hebt verwijderd en Recent verwijderd hebt geleegd, kan het overgebleven probleem iOS-huishouding zijn, niet meer zichtbare foto’s. Op dat punt zou ik me richten op een paar GB tijdelijke ademruimte vrijmaken en de synchronisatiestatus van Foto’s controleren voordat je ook maar in de buurt komt van een fabrieksreset.