Jag råkade radera bilder från min Nikon-kameras minneskort innan jag hann säkerhetskopiera dem, och jag försöker återställa dem utan att betala för programvara som kanske inte fungerar. Jag behöver verkligen hjälp med att hitta ett gratis verktyg för att återställa raderade Nikon-bilder som är säkert, effektivt och lätt att använda innan något skrivs över.
Ja, ibland. Jag har återställt raderade Nikon-bilder från ett SD-kort tidigare, men det finns en hård gräns du behöver känna till först. Om ny data redan har skrivit över de gamla bilderna kommer gratisverktyg inte att få tillbaka dem. Så fort jag insåg att ett kort hade raderats slutade jag använda det direkt. Gör samma sak. Ta inga fler bilder, flytta inga filer till det och formatera det inte igen. Varje extra skrivning försämrar dina chanser.
Om du vill ha den enklaste första kontrollen skulle jag prova Disk Drill. Det är dock inte helt gratis, men på Windows får du 100 MB gratis återställning. För att testa ett Nikon-kort räcker det ofta. Jag använde det först för att se om filerna fortfarande fanns där innan jag började krångla med något annat.
Det här är ordningen jag skulle följa:
- Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran och anslut det till datorn med en kortläsare.
- Installera Disk Drill på datorn. Installera det inte på SD-kortet.
- Starta programmet, välj SD-kortet och klicka sedan på Search for lost data.
- Kör Universal Scan. Så som jag såg det hanterar det både raderade bilder och snabbformaterade kort tillräckligt bra.
- När skanningen är klar öppnar du Review found items och kontrollerar sedan Pictures. Om du fotograferar i RAW, sök efter .NEF.
- Förhandsgranska bilderna innan du återställer dem. Om förhandsvisningen laddas utan problem är chanserna ganska goda.
- Återställ allt till datorn eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka något till samma SD-kort. Det är så folk förstör ett kort som gick att återställa.
Om du behöver mer än 100 MB och inte vill betala är PhotoRec fortfarande ett av de bättre gratisalternativen. Jag använde det en gång på ett äldre kort och det lyckades faktiskt få tillbaka filer, men upplevelsen var rätt jobbig. Inga förhandsvisningar. Fult gränssnitt. Filnamnen kom tillbaka i oordning. Men om ditt huvudmål är att få tillbaka bilderna och du inte bryr dig om finesser gör det jobbet oftare än man kan tro.
Några saker jag lärde mig den jobbiga vägen:
- Om din Nikon sparade i NEF, se till att återställningsappen har bra stöd för NEF. Vissa verktyg klarar JPEG bra och faller sedan ihop när det gäller RAW.
- Om återställda NEF-filer inte går att öppna i Windows standardapp Bilder, anta inte att de är döda. Jag har haft filer som såg trasiga ut där men öppnades fint i programvara med stöd för Nikon RAW.
- Om du även förlorade video, kör Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den vanliga skanningen. Videofiler från kameror blir oftare fragmenterade, och den vanliga genomgången missar en del av dem.
Innan du skannar något, kontrollera om bilderna redan finns någon annanstans. Jag glömde det en gång och lade en timme på att återställa filer som jag redan hade på en annan dator. Titta igenom din dator, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller vilken molnsynk du nu använder. Du kanske redan är täckt utan att veta om det.
En sak till. Om SD-kortet är fysiskt skadat, inte dyker upp i datorn eller fortsätter att tappa anslutningen under skanningen skulle jag stanna där. Jag har sett folk försöka om och om igen tills kortet blev ännu sämre. Då är en återställningsfirma det säkrare alternativet.
Så ja, gratis återställning är möjlig i vissa fall. Jag skulle börja med Disk Drill eftersom det är enkelt och ger dig en snabb kontroll utan att du behöver betala direkt. Om du behöver en helt gratis lösning är PhotoRec värt ett försök, även om det känns gammalt och klumpigt.
Ja, gratis Nikon-fotoåterställning fungerar ibland. Nyckeln är kortets skick, inte märket.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta använda SD-kortet nu. Jag håller inte riktigt med om att börja med det polerade alternativet först om ditt mål är helt gratis. Om du vill ha noll kostnad, börja med Windows File Recovery om kortet visas som en enhet i Windows, eller PhotoRec om du inte bryr dig om filnamn. Båda kostar ingenting.
Min praktiska ordning:
- Ta ut Nikon SD-kortet.
- Sätt det i en kortläsare.
- Gör först en byte-för-byte-avbildning om möjligt, med USB Image Tool eller liknande. Arbeta från avbildningen, inte från kortet. Säkrare.
- Prova Windows File Recovery som ett första försök för JPEG och vanliga raw-format.
- Om det misslyckas, använd PhotoRec för djup filåterställning.
- Om du vill ha förhandsvisning och enklare sortering, använd Disk Drill därefter. Det är inte helt gratis, men det går snabbare att verifiera om dina raderade Nikon-bilder fortfarande går att återställa.
En Nikon-specifik punkt som folk hoppar över. NEF-filer återställs ofta bra, men miniatyrbilder och fullständig raw-data matchar inte alltid. Testa återställda NEF-filer i Nikons programvara eller RawTherapee, inte bara i Windows Photos. Jag lärde mig det den irriterande vägen.
Om du behöver en tydligare guide täcker detta hur man återställer raderade foton och filer från ett Nikon SD-kort i enkla steg, se denna genomgång för fotoåterställning från Nikon SD-kort.
Bästa gratisval:
PhotoRec, gratis, fult, stark återställningsgrad.
Windows File Recovery, gratis, kommandorad, duglig.
Disk Drill, enklare gränssnitt, förhandsvisning hjälper, begränsad gratis återställning på Windows.
Om kortet kopplas från eller läses av ojämnt, stoppa. Programvara fixar inte felande hårdvara.
Japp, det finns gratis verktyg för att återställa raderade Nikon-bilder som faktiskt fungerar, men jag vill säga emot lite till @mikeappsreviewer och @sterrenkijker här: verktyget spelar mindre roll än filsystemets tillstånd. Om kortet bara har raderats eller snabbformaterats är återställning ofta möjlig. Om du fortsatte att fotografera sjunker chanserna snabbt. Den delen är inte förhandlingsbar.
Eftersom de redan täckte PhotoRec, Windows File Recovery och det vanliga skanningsflödet, skulle jag lägga till en sak de hoppade över: kontrollera kortet efter doldt DCIM-innehåll innan du gör någon återställning alls. Ibland ser filer ut att vara borta eftersom mappstrukturen är skadad, inte för att bilddatan har försvunnit. I Windows aktiverar du visning av dolda filer och granskar kortet manuellt. Prova också chkdsk bara om du först klonar kortet, eftersom en reparation av filsystemfel på originalet kan göra saker värre. Folk nämner inte det tillräckligt ofta.
För faktiskt gratis alternativ är TestDisk värt att prova om katalogstrukturen har skadats och du vill få tillbaka ursprungliga filnamn/mappar. Det är mindre användbart för djup bildåterställning än PhotoRec, men bättre när partitionen eller filtabellen är det verkliga problemet. Olika jobb, samma verktygsfamilj.
Om du vill ha det minst irriterande alternativet för att verifiera om Nikon-bilderna fortfarande finns kvar är Disk Drill ärligt talat en bra kontroll eftersom förhandsvisningar sparar tid och det stöder återställning av Nikon RAW ganska bra. Jag skulle bara inte kalla det helt gratis för stora återställningar, så ha det i åtanke.
Om din Nikon dessutom skrev till två kort samtidigt, kontrollera det andra kortet innan du gör något avancerat. Låter självklart, men misstag när man är trött händer verkligen lol.
För en enkel sammanfattning av råd om återställning av Nikon-bilder från SD-kort från riktiga användare är den här tråden faktiskt användbar: riktiga användartips för att återställa raderade Nikon-bilder från ett SD-kort.
Kort version:
- sluta använda kortet
- kontrollera dolda filer / skadade mappar
- klona kortet om möjligt
- prova TestDisk om strukturen är trasig
- använd Disk Drill om du vill ha enkel förhandsvisning
- använd PhotoRec om du behöver ett helt gratis alternativ och kan tolerera rörig output
Om kortet klickar, kopplar från eller beter sig konstigt, sluta hålla på med programvara. Det är där gratis förvandlas till att göra det värre.
En liten invändning mot @mikeappsreviewer: Jag skulle inte lägga tid på chkdsk eller någon reparationsåtgärd om du inte redan har gjort en avbildning av kortet. Reparationer kan skriva om metadata och tyst minska vad återställningsverktyg fortfarande kan hitta.
Det jag skulle lägga till utöver @sterrenkijker och @andarilhonoturno är detta: kontrollera om Nikon-kameran använde exFAT eller FAT32 och om kortet snabbformaterades i kameran. På exFAT-kort kan raderade poster försvinna snabbt från filtabellen, så carving-verktyg är oftast bättre än filsystemsreparationsverktyg. På FAT32 kan ibland strukturmedveten återställning ha bättre chans.
Disk Drill är användbart här främst som ett triageverktyg.
Fördelar med Disk Drill:
- mycket enkel förhandsvisning av JPEG och ofta NEF
- bra filterverktyg, sparar tid
- hanterar minneskort från kameror väl
- enklare än PhotoRec
Nackdelar:
- inte helt gratis för större återställningar
- förhandsvisningar kan få folk att tro att varje fil är perfekt när vissa RAW-filer fortfarande öppnas delvis korrupta
- bästa resultat beror fortfarande på kortets skick, inte på appen
Min bedömning:
- om du vill ha en lösning utan kostnad, använd helt gratis verktyg först
- om du vill ha det snabbaste ja eller nej-svaret, är Disk Drill värt en skanning
- om filerna är mycket viktiga, återställ till en annan enhet och validera NEF-filer i Nikons programvara, inte bara i Windows miniatyrvy
Om din Nikon dessutom har dubbla kortplatser med säkerhetskopiering aktiverad, kontrollera det andra kortet innan du gör något annat. Det sparar en chockerande mängd panik.