Jeg slettet ved et uhell bilder fra minnekortet til Nikon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg prøver å gjenopprette dem uten å betale for programvare som kanskje ikke virker. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne et gratis verktøy for gjenoppretting av slettede Nikon-bilder som er trygt, effektivt og enkelt å bruke før noe blir overskrevet.
Ja, noen ganger. Jeg har hentet tilbake slettede Nikon-bilder fra et SD-kort før, men det er én viktig begrensning du må vite om først. Hvis nye data allerede har overskrevet de gamle bildene, vil ikke gratisverktøy få dem tilbake. Så snart jeg oppdaget at et kort var blitt tømt, sluttet jeg å bruke det med en gang. Gjør det samme. Ikke ta flere bilder, ikke flytt filer over på det, og ikke formater det på nytt. Hver ekstra skriving svekker sjansene dine.
Hvis du vil ha den enkleste første runden, ville jeg prøvd Disk Drill. Det er ikke helt gratis, men på Windows får du 100 MB gratis gjenoppretting. For å teste et Nikon-kort er det ofte nok. Jeg brukte det først for å se om filene fortsatt var der før jeg rotet med noe annet.
Dette er rekkefølgen jeg ville fulgt:
- Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke installer det på SD-kortet.
- Start programmet, velg SD-kortet, og trykk deretter på Search for lost data.
- Kjør Universal Scan. Slik jeg så det, håndterer det både slettede bilder og hurtigformaterte kort godt nok.
- Når skanningen er ferdig, åpner du Review found items og deretter Pictures. Hvis du tar bilder i RAW, søk etter .NEF.
- Forhåndsvis bildene før du gjenoppretter dem. Hvis forhåndsvisningen lastes inn uten problemer, er sjansene dine ganske gode.
- Gjenopprett alt til datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv noe tilbake til det samme SD-kortet. Det er sånn folk ødelegger et kort som kunne vært reddet.
Hvis du trenger mer enn 100 MB og ikke vil betale, er PhotoRec fortsatt et av de bedre gratisalternativene. Jeg brukte det en gang på et eldre kort, og det klarte faktisk å hente tilbake filer, men opplevelsen var tungvint. Ingen forhåndsvisning. Stygt grensesnitt. Filnavnene kom tilbake hulter til bulter. Likevel, hvis hovedmålet ditt er å få tilbake bildene og du ikke bryr deg om hvor pent det er, gjør det jobben oftere enn man skulle tro.
Noen ting jeg lærte på den irriterende måten:
- Hvis Nikon-kameraet ditt lagret i NEF, må du passe på at gjenopprettingsappen støtter NEF godt. Noen verktøy klarer JPEG fint og faller så helt sammen på RAW.
- Hvis gjenopprettede NEF-filer ikke vil åpnes i standardappen Bilder i Windows, ikke anta at de er ødelagt. Jeg har hatt filer som så ødelagte ut der, men som åpnet helt fint i programvare med støtte for Nikon RAW.
- Hvis du også mistet video, kjør Advanced Camera Recovery i Disk Drill etter den vanlige skanningen. Videofiler fra kamera blir oftere fragmentert, og den vanlige gjennomgangen går glipp av noen av dem.
Før du skanner noe som helst, sjekk om bildene allerede finnes et annet sted. Jeg glemte det en gang og brukte en time på å gjenopprette filer jeg allerede hadde på en annen maskin. Se gjennom datamaskinen, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller den skysynkroniseringen du bruker. Det kan hende du allerede er dekket uten å vite det.
Én ting til. Hvis SD-kortet er fysisk skadet, ikke vises på datamaskinen, eller stadig mister forbindelsen under skanningen, ville jeg stoppet der. Jeg har sett folk fortsette å prøve igjen og igjen helt til kortet ble verre. Da er et profesjonelt gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Så ja, gratis gjenoppretting er mulig i noen tilfeller. Jeg ville startet med Disk Drill fordi det er enkelt og gir deg en rask sjekk uten at du må betale på forhånd. Hvis du trenger en helt gratis løsning, er PhotoRec verdt et forsøk, selv om det føles gammelt og klønete.
Ja, gratis gjenoppretting av Nikon-bilder fungerer noen ganger. Nøkkelen er minnekortets tilstand, ikke merket.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å bruke SD-kortet nå. Jeg er litt uenig i å starte med det polerte alternativet først hvis målet ditt er helt gratis. Hvis du vil ha null kostnad, start med Windows File Recovery hvis kortet vises som en stasjon i Windows, eller PhotoRec hvis du ikke bryr deg om filnavn. Begge koster ingenting.
Min praktiske rekkefølge:
- Ta ut Nikon SD-kortet.
- Sett det i en kortleser.
- Lag først et byte-for-byte-avbildning hvis mulig, med USB Image Tool eller lignende. Arbeid fra avbildningen, ikke kortet. Tryggere.
- Prøv Windows File Recovery for en første gjennomgang av JPEG og vanlige råformater.
- Hvis det mislykkes, bruk PhotoRec for dyp gjenoppretting.
- Hvis du vil ha forhåndsvisning og enklere sortering, bruk Disk Drill deretter. Det er ikke helt gratis, men det er raskere å bekrefte om dine slettede Nikon-bilder fortsatt kan gjenopprettes.
Et Nikon-spesifikt poeng folk hopper over. NEF-filer gjenopprettes ofte fint, men miniatyrbilder og full rådata samsvarer ikke alltid. Test gjenopprettede NEF-er i Nikon-programvare eller RawTherapee, ikke bare i Windows Bilder. Jeg lærte dette på den irriterende måten.
Hvis du trenger en ryddigere veiledning, dekker dette hvordan du gjenoppretter slettede bilder og filer fra et Nikon SD-kort i enkle trinn, se denne gjennomgangen av gjenoppretting av bilder fra Nikon SD-kort.
Beste gratis valg:
PhotoRec, gratis, stygt, sterk gjenopprettingsrate.
Windows File Recovery, gratis, kommandolinje, grei.
Disk Drill, enklere grensesnitt, forhåndsvisning hjelper, begrenset gratis gjenoppretting på Windows.
Hvis kortet kobler fra eller leses ustabilt, stopp. Programvare fikser ikke maskinvare som er i ferd med å svikte.
Ja, det finnes gratis verktøy for gjenoppretting av slettede Nikon-bilder som faktisk fungerer, men jeg vil være litt uenig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker her: verktøyet betyr mindre enn filsystemets tilstand. Hvis kortet bare ble slettet eller hurtigformatert, er gjenoppretting ofte mulig. Hvis du fortsatte å ta bilder, synker sjansene raskt. Den delen er ikke til forhandling.
Siden de allerede dekket PhotoRec, Windows File Recovery og den vanlige skanneflyten, vil jeg legge til én ting de hoppet over: sjekk kortet for skjult DCIM-innhold før du i det hele tatt gjør gjenoppretting. Noen ganger ser filer ut til å være borte fordi mappetabellen er ødelagt, ikke fordi bildedataene har forsvunnet. På Windows, aktiver skjulte filer og inspiser kortet manuelt. Prøv også chkdsk bare hvis du først kloner kortet, fordi reparasjon av filsystemfeil på originalen kan gjøre ting verre. Folk nevner ikke det nok.
For faktisk gratis alternativer er TestDisk verdt å prøve hvis katalogstrukturen ble skadet og du vil ha tilbake originale filnavn/mapper. Det er mindre nyttig for dyp bildegjenfinning enn PhotoRec, men bedre når partisjonen eller filtabellen er det egentlige problemet. Ulik jobb, samme verktøyfamilie.
Hvis du vil ha det minst irriterende alternativet for å bekrefte om Nikon-bildene fortsatt er der, er Disk Drill ærlig talt en god sjekk fordi forhåndsvisninger sparer tid og det støtter gjenoppretting av Nikon RAW ganske bra. Jeg ville bare ikke kalt det helt gratis for store gjenopprettinger, så vær klar over det.
Hvis Nikon-en din også skrev til to kort samtidig, sjekk det andre kortet før du gjør noe avansert. Høres opplagt ut, men feil når man er trøtt er reelle lol.
For en enkel oppsummering av råd om gjenoppretting av Nikon SD-kortbilder fra ekte brukere, er denne tråden faktisk nyttig: ekte brukertips for å gjenopprette slettede Nikon-bilder fra et SD-kort.
Kortversjon:
- slutt å bruke kortet
- sjekk for skjulte filer / skadede mapper
- klon kortet hvis mulig
- prøv TestDisk hvis strukturen er ødelagt
- bruk Disk Drill hvis du vil ha enkel støtte for forhåndsvisning
- bruk PhotoRec hvis du trenger noe helt gratis og tåler rotete output
Hvis kortet klikker, kobler fra eller oppfører seg rart, slutt å rote med programvare. Det er der gratis blir til å gjøre-det-verre.
En liten uenighet med @mikeappsreviewer: Jeg ville ikke brukt tid på chkdsk eller noen reparasjon med mindre du allerede har laget et image av kortet. Reparasjoner kan omskrive metadata og i stillhet redusere hva gjenopprettingsverktøy fortsatt kan finne.
Det jeg ville lagt til utover @sterrenkijker og @andarilhonoturno er dette: sjekk om Nikon-kameraet brukte exFAT eller FAT32, og om kortet ble hurtigformatert i kameraet. På exFAT-kort kan slettede oppføringer forsvinne raskt fra filtildelingstabellen, så carving-verktøy er vanligvis bedre enn filsystemreparasjonsverktøy. På FAT32 har strukturbevisst gjenoppretting noen ganger en bedre sjanse.
Disk Drill er nyttig her mest som et triageverktøy.
Fordeler med Disk Drill:
- svært enkel forhåndsvisning av JPEG og ofte NEF
- gode filtreringsverktøy, sparer tid
- håndterer kamerakort godt
- enklere enn PhotoRec
Ulemper:
- ikke helt gratis for stor gjenoppretting
- forhåndsvisninger kan få folk til å tro at hver fil er perfekt når noen RAW-filer fortsatt åpnes delvis korrupte
- de beste resultatene avhenger fortsatt av kortets tilstand, ikke appen
Min vurdering:
- hvis du vil ha null kostnad, bruk helt gratis verktøy først
- hvis du vil ha det raskeste ja/nei-svaret, er Disk Drill verdt en skanning
- hvis filene betyr mye, gjenopprett til en annen disk og valider NEF-filer i Nikon-programvare, ikke bare i Windows-miniatyrvisning
Hvis Nikon-kameraet ditt også har dobbeltspor-sikkerhetskopi aktivert, sjekk det andre kortet før du gjør noe annet. Det sparer en overraskende mengde panikk.