Finnes det en gratis måte å gjenopprette filer fra CF-kort?

Jeg slettet ved et uhell bilder fra CompactFlash-kortet mitt etter en kamerafeil, og jeg har ingen sikkerhetskopi. Jeg ser etter en gratis metode eller programvare for datagjenoppretting fra CF-kort som kan gjenopprette tapte filer trygt før jeg bruker kortet igjen. All hjelp settes pris på.

Jeg fotograferer arrangementer til daglig, og ja, det er få ting som føles verre enn å koble til et CompactFlash-kort og se at det vises som tomt, uleselig eller halvveis dødt. Jeg har opplevd dette etter lange bryllupsdager og firmaoppdrag, og den største feilen jeg ser er at folk tukler for mye med kortet før gjenopprettingen starter.

Hvis du vil ha den korteste veien med minst mulig styr, start med gjenopprettingsprogramvare med en gang. Jeg har hatt best resultater med Disk Drill. Det som overbeviste meg var hvordan det håndterte store RAW-sett, CR2, NEF, ARW, pluss videoklipp med høy bithastighet delt opp over rare blokker. Jeg prøvde også PhotoRec og Recuva. PhotoRec hentet ut filer, ja, men la dem i en gigantisk haug med omdøpt rot, noe som er krevende når du sorterer tusenvis av bilder. Recuva fungerte greit på enklere ting, men kom til kort på profesjonelle kameraformater. Disk Drill føltes mindre kaotisk, og forhåndsvisningen sparte meg tid fordi jeg kunne sjekke filene før jeg gjenopprettet dem.

Hva jeg ville gjort først

1. Installer appen på datamaskinens hoveddisk. Hold den unna CF-kortet. Ikke skriv noe nytt til det skadede kortet.
  2. Lag et fullstendig bilde av kortet. Hvis kortet gir lesefeil eller kobler fra, klon det sektor for sektor først. Jeg gjør dette hver gang et kort virker ustabilt. Å skanne bildet er tryggere enn å belaste det originale mediet om og om igjen.
  3. Skann kortet eller bildet av det. Pek gjenopprettingsverktøyet til kilden, kjør skanningen og vent. La det gå gjennom hele strukturen og de rå blokkene.
  4. Forhåndsvis resultatene. Sjekk bildene og videoklippene dine før du gjenoppretter. Dette er viktigere enn folk tror. Et filnavn betyr ingenting hvis filen åpnes som søppel.
  5. Gjenopprett til en annen disk. Lagre de gjenopprettede filene på SSD-en, den interne disken eller en annen ekstern disk. Legg aldri gjenopprettede filer tilbake på det samme CF-kortet.

Mens skanningen kjører, eller før du i det hele tatt kobler til kortet igjen, er det noen regler det er verdt å følge. Mesteparten av tiden ligger bildene fortsatt på kortet. Det som har gått i stykker er filsystemkartet, ikke selve dataene. Så målet er enkelt, ikke overskriv noe.

Regler jeg følger når et CF-kort går i stykker

1. Slutt å ta bilder på det. Med en gang. Ikke test det i kameraet. Ikke ta ett bilde til for å se om det fortsatt virker. Nye skrivinger sletter gamle data for godt.
  2. Ignorer alle meldinger om formatering. Hvis Windows eller macOS sier at kortet må formateres, trykk nei. Hver gang. Bruk også en skikkelig kortleser. Jeg har fått bedre tilgang på den måten enn gjennom en USB-tilkobling til kameraet.
  3. Sjekk om systemet fortsatt ser kortet. I Windows åpner du Diskbehandling. På Mac bruker du Diskverktøy. Hvis kortet vises med riktig størrelse, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode. Hvis det ikke vises i det hele tatt, eller kortet har fysisk skade, er det ikke sikkert programvare kan hjelpe deg, og gjenoppretting i laboratorium begynner å se ut som den eneste veien videre.
  4. Reparer skadet video etter gjenoppretting, ikke før. Jeg har gjenopprettet klipp som så døde ut, men som bare manglet headere eller hadde ødelagt indeksering. VLC hjelper noen ganger hvis du setter filreparasjon til alltid å reparere skadede AVI-filer. Untrunc er også verdt å prøve på Windows for ødelagte videoheadere.
  5. Ta deg av kortet først etter at filene dine er trygge. Når bildene dine er kopiert og kontrollert, kan du teste reparasjoner. CHKDSK i Windows eller Førstehjelp på Mac kan rydde opp i filsystemfeil. Hvis kortet fortsatt er ustabilt etter det, ville jeg ikke stolt på det i et betalt oppdrag. Jeg ville bare formatert det i kameraet hvis jeg først planla å teste det grundig, og hvis det oppførte seg merkelig igjen, ville jeg pensjonert det.

Et par ting jeg lærte den harde måten

En dårlig vane er å åpne og lukke kortet om og om igjen i ulike apper, i håp om at en av dem ser filene. Jeg gjorde dette en gang med et Lexar-kort etter et konferanseoppdrag. Dumt trekk. Hver mislykkede lesing tok mer tid, kortet ble varmere, og jeg endte opp med å klone det senere enn jeg burde ha gjort.

En annen ting: ikke vurder gjenoppretting ut fra bare mappestrukturen. Jeg har hatt kort som kom tilbake med ødelagte kataloger og likevel gjenopprettet nesten hvert eneste brukbare RAW-bilde. Forhåndsvisningene viste den virkelige historien, ikke filnavnene.

Hvis datamaskinen din oppdager kortet og kapasiteten ser normal ut, har du fortsatt en sjanse. Hold deg rolig, ikke skriv til det, klon det hvis det virker ustabilt, skann det, forhåndsvis det som betyr noe, og gjenopprett til et annet sted. Det er arbeidsflyten jeg holder meg til nå.

Håper du får filene dine tilbake i ett stykke. Jeg kjenner følelsen, det suger.

Gratis? Ja.

Hvis CF-kortet fortsatt monteres, start med PhotoRec. Det koster ingenting, og det henter slettede JPG, CR2, NEF, ARW, MOV, MP4 fra CF-kort ganske bra. Haken er at det fjerner filnavn og mapper. For noen hundre bilder, greit. For en kundejobb, litt vondt.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Et fullstendig image først er smart for et ustabilt kort, men hvis kortet ditt leses rent og stabilt, er én skrivebeskyttet skanning ofte raskere og mindre arbeid. Hvis det mister tilkoblingen én gang, stopp og lag et image av det.

Min rekkefølge:

1. Sett CF-kortet i en kortleser, ikke kameraet.
  2. Sjekk om PC-en din ser riktig kapasitet.
  3. Kjør PhotoRec først hvis du vil ha noe helt gratis.
  4. Hvis resultatene er rotete, bruk Disk Drill for forhåndsvisning og enklere sortering.
  5. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din, aldri tilbake på CF-kortet.

To andre gratis ting som er verdt å prøve på Windows er Windows File Recovery og TestDisk. TestDisk er bedre hvis partisjonen ble ødelagt. PhotoRec er bedre hvis filer ble slettet.

For søkeord, bruk noe tydelig som gjenopprett filer fra et formatert CF-kort.

Så også denne korte forklaringen, gjenopprett filer fra et formatert CF-kort.

Hvis kortet viser 0 byte, feil størrelse, eller stadig kobler fra, faller sjansene med programvare raskt. Da må du slutte å rote med det.

Gratis, ja, men “best gratis” avhenger av hva som faktisk skjedde.

Hvis det bare var slettede bilder etter kamerafeilen, ville jeg faktisk prøvd R-Photo før PhotoRec. Det er gratis for bilder/video, langt mindre kaotisk enn PhotoRec, og du får vanligvis en mer ryddig gjenopprettingsliste. PhotoRec er kraftig, men å få 2,000 filer kalt f1234567.jpg dumpet i én mappe er sin egen straff. Så jeg er litt uenig med @stellacadente der. “Gratis” er fint, “gratis og sorterbart” er bedre.

Hvis kortet fortsatt er lesbart:

• bruk en ekte USB-kortleser
  • ikke formater CF-kortet
  • ikke kjør reparasjonsverktøy ennå
  • gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til kortet

Hvis du vil ha det enkleste grensesnittet og forhåndsvisninger, er Disk Drill fortsatt verdt å nevne selv om den helt gratis delen er begrenset. Det er bedre for å sjekke hva som faktisk kan gjenopprettes før du kaster bort timevis.

En ekstra ting verken @mikeappsreviewer eller @stellacadente egentlig la særlig vekt på: prøv gjenoppretting med filtypefilter først. Hvis du bare bryr deg om JPG/RAW, ikke skann og gjenopprett alle tilfeldige cache-/db-/systemfiler. Det sparer tid og reduserer rotet.

Hvis kortet viser feil kapasitet, ber om initialisering eller kobler fra tilfeldig, stopp. På det punktet kan gjentatte gjør-det-selv-forsøk gjøre ting mye verre raskt.

Denne tråden er også ganske relevant hvis du vil ha flere CF-spesifikke erfaringer: Tips for datagjenoppretting fra CompactFlash-kort og reelle brukerråd.

Kortversjon:

• Helt gratis: R-Photo, PhotoRec, TestDisk
  • Enklere å bruke: Disk Drill
  • Verste trekk: å formatere kortet “for å se om det fikser det”

Har vært der, det suger, men slettede CF-bilder kan ofte gjenopprettes hvis du ikke fortsetter å bruke kortet.

Jeg vil legge til én ting som de andre bare var så vidt inne på: sjekk kortets tilstand før du binder deg til mange gjenopprettingsforsøk. Hvis CF-kortet viser leseforsinkelser, CRC-feil eller periodiske frakoblinger i en kortleser, er hver ekstra skanning et sjansespill. I så fall ville jeg ikke fortsatt å teste forskjellige gratisverktøy rett etter hverandre.

Dessuten er jeg litt uenig med dem som mener at man bare skal starte med rå carving. Rå gjenoppretting er flott for å få noe tilbake, men hvis kamerafeilen bare ødela katalogstrukturen, vil et verktøy som fortsatt kan tolke rester av filsystemet vanligvis gi renere resultater og noen ganger originale navn. Det betyr noe hvis dette var en ekte fotojobb.

Når det gjelder gratisalternativer, ville jeg sett på:

• R-Photo for gjenoppretting med fokus på bilder/video
  • TestDisk hvis selve partisjonen ble ødelagt
  • PhotoRec bare når strukturen er fullstendig ødelagt og du hovedsakelig bryr deg om bildedataene

Der Disk Drill passer inn:

• Fordeler: enkel forhåndsvisning, ryddigere sortering, kan være raskere for å vurdere om kortet er verdt å fortsette med
  • Ulemper: ikke helt gratis for all gjenoppretting, og hvis kortet har fysiske problemer, løser ikke programvarekomfort det

Så jeg er for det meste enig med @stellacadente, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer om det grunnleggende, men jeg ville prioritert å diagnostisere kortets stabilitet først, og deretter velge gjenopprettingsmetode basert på om problemet er sletting, formatering eller filsystemskade. Hvis CF-kortet begynner å forsvinne fra systemet, stopp med gjør-det-selv der.