Findes der et gratis Nikon-værktøj til gendannelse af slettede billeder, som faktisk virker?

Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra hukommelseskortet i mit Nikon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi af dem, og jeg prøver at gendanne dem uden at betale for software, som måske ikke virker. Jeg har virkelig brug for hjælp til at finde et gratis værktøj til gendannelse af slettede Nikon-billeder, som er sikkert, effektivt og nemt at bruge, før noget bliver overskrevet.

Ja, nogle gange. Jeg har før hentet slettede Nikon-billeder tilbage fra et SD-kort, men der er én hård grænse, du først skal kende. Hvis nye data allerede har overskrevet de gamle billeder, får gratis værktøjer dem ikke tilbage. Så snart jeg opdagede, at et kort var blevet tømt, stoppede jeg med at bruge det med det samme. Gør det samme. Tag ikke flere billeder, flyt ikke filer over på det, og formatér det ikke igen. Hver ekstra skrivning forringer dine chancer.

Hvis du vil have den nemmeste første gennemgang, ville jeg prøve Disk Drill. Det er dog ikke helt gratis, men på Windows giver det dig 100 MB gratis gendannelse. Til at teste et Nikon-kort er det ofte nok. Jeg brugte det først for at se, om filerne stadig var der, før jeg rodede med noget andet.

Dette er den rækkefølge, jeg ville følge:

1. Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet, og tilslut det til din computer med en kortlæser.
  2. Installer Disk Drill på din computer. Installer det ikke på SD-kortet.
  3. Start det, vælg SD-kortet, og klik derefter på Søg efter mistede data.
  4. Kør Universal Scan. Ud fra det jeg så, håndterer det både slettede billeder og hurtigt formaterede kort godt nok.
  5. Når scanningen er færdig, skal du åbne Gennemse fundne elementer og derefter tjekke Billeder. Hvis du tager billeder i RAW, så søg efter .NEF.
  6. Forhåndsvis billederne, før du gendanner dem. Hvis forhåndsvisningen indlæses uden problemer, er dine chancer rimelige.
  7. Gendan alt til din computer eller et andet drev. Skriv ikke noget tilbage til det samme SD-kort. Det er sådan, folk ødelægger et kort, der ellers kunne gendannes.

Hvis du har brug for mere end 100 MB og ikke vil betale, er PhotoRec stadig et af de bedre gratis valg. Jeg brugte det engang på et ældre kort, og det hentede faktisk filer tilbage, men oplevelsen var hård. Ingen forhåndsvisninger. Grim brugerflade. Filnavnene kom tilbage i uorden. Alligevel, hvis dit vigtigste mål er at få billederne tilbage, og du er ligeglad med finish, klarer det jobbet oftere, end man skulle tro.

Et par ting, jeg lærte på den irriterende måde:

1. Hvis din Nikon gemte i NEF, så sørg for, at gendannelsesappen understøtter NEF ordentligt. Nogle værktøjer klarer JPEG fint og falder så helt fra hinanden med RAW.
  2. Hvis gendannede NEF-filer ikke vil åbne i den almindelige Windows Fotos-app, så gå ikke ud fra, at de er døde. Jeg har haft filer, der så ødelagte ud dér, men åbnede fint i software med understøttelse af Nikon RAW.
  3. Hvis du også mistede video, så kør Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den normale scanning. Kameravideofiler bliver oftere fragmenteret, og den almindelige scanning overser nogle af dem.

Før du scanner noget som helst, så tjek, om billederne allerede findes et andet sted. Jeg glemte det engang og brugte en time på at gendanne filer, jeg allerede havde på en anden maskine. Kig på din computer, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Fotos, Dropbox eller den cloudsynkronisering, du bruger. Du er måske allerede dækket ind uden at vide det.

Én ting mere. Hvis SD-kortet er fysisk beskadiget, ikke vises på computeren eller bliver ved med at miste forbindelsen under scanningen, ville jeg stoppe dér. Jeg har set folk blive ved med at prøve igen og igen, indtil kortet blev værre. På det tidspunkt er et professionelt gendannelsesfirma den sikrere løsning.

Så ja, gratis gendannelse er mulig i nogle tilfælde. Jeg ville starte med Disk Drill, fordi det er nemt og giver dig en hurtig kontrol uden at betale på forhånd. Hvis du har brug for en helt gratis løsning, er PhotoRec værd at prøve, selv om det føles gammelt og klodset.

Ja, gratis Nikon-fotogendannelse virker nogle gange. Nøglen er kortets tilstand, ikke mærket.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, stop med at bruge SD-kortet nu. Jeg er lidt uenig i at starte med den polerede løsning først, hvis dit mål er helt gratis. Hvis du vil have nul omkostninger, så start med Windows File Recovery, hvis kortet vises som et drev i Windows, eller PhotoRec, hvis du er ligeglad med filnavne. Begge koster ingenting.

Min praktiske rækkefølge:

1. Fjern Nikon SD-kortet.
  2. Sæt det i en kortlæser.
  3. Lav først et byte-for-byte-image, hvis muligt, med USB Image Tool eller lignende. Arbejd ud fra imaget, ikke kortet. Mere sikkert.
  4. Prøv Windows File Recovery som første gennemgang for JPEG og almindelige raw-formater.
  5. Hvis det mislykkes, så brug PhotoRec til dyb scanning.
  6. Hvis du vil have forhåndsvisning og nemmere sortering, så brug Disk Drill bagefter. Det er ikke helt gratis, men det er hurtigere til at bekræfte, om dine slettede Nikon-billeder stadig kan gendannes.

En Nikon-specifik pointe, som folk springer over. NEF-filer kan ofte gendannes fint, men miniaturebilleder og fulde raw-data matcher ikke altid. Test gendannede NEF-filer i Nikon-software eller RawTherapee, ikke kun i Windows Fotos. Det lærte jeg på den irriterende måde.

Hvis du har brug for en mere overskuelig guide, dækker denne, hvordan du gendanner slettede billeder og filer fra et Nikon SD-kort i enkle trin, se denne gennemgang af gendannelse af billeder fra Nikon SD-kort.

Bedste gratis valg:
PhotoRec, gratis, grimt, stærk gendannelsesrate.
Windows File Recovery, gratis, kommandolinje, hæderlig.
Disk Drill, lettere brugerflade, forhåndsvisning hjælper, begrænset gratis gendannelse på Windows.

Hvis kortet afbrydes eller læses ustabilt, så stop. Software løser ikke defekt hardware.

Ja, der findes gratis værktøjer til gendannelse af slettede Nikon-fotos, som faktisk virker, men jeg vil skubbe lidt tilbage mod @mikeappsreviewer og @sterrenkijker her: værktøjet betyder mindre end filsystemets tilstand. Hvis kortet kun blev slettet eller hurtigformateret, er gendannelse ofte mulig. Hvis du blev ved med at tage billeder, falder chancerne hurtigt. Den del er ikke til forhandling.

Da de allerede dækkede PhotoRec, Windows File Recovery og det sædvanlige scanningsforløb, vil jeg tilføje én ting, de sprang over: tjek kortet for skjult DCIM-indhold, før du overhovedet går i gang med gendannelse. Nogle gange ser filer ud til at være væk, fordi mappetabellen er ødelagt, ikke fordi billeddataene er forsvundet. På Windows skal du aktivere skjulte filer og inspicere kortet manuelt. Prøv også kun chkdsk, hvis du først kloner kortet, fordi rettelse af filsystemfejl på originalen kan gøre tingene værre. Folk nævner ikke det nok.

Af faktisk gratis muligheder er TestDisk værd at prøve, hvis mappestrukturen blev beskadiget, og du vil have de oprindelige filnavne og mapper tilbage. Det er mindre nyttigt til dyb fotogendannelse end PhotoRec, men bedre når partitionen eller filtabelen er det egentlige problem. Forskellig opgave, samme værktøjsfamilie.

Hvis du vil have den mindst irriterende løsning til at bekræfte, om Nikon-billederne stadig er der, er Disk Drill ærligt talt en solid kontrol, fordi forhåndsvisninger sparer tid, og det understøtter gendannelse af Nikon RAW ret godt. Jeg ville bare ikke kalde det helt gratis til store gendannelser, så gå ind til det med den viden.

Hvis din Nikon også skrev til to kort på én gang, så tjek det andet kort, før du gør noget smart. Det lyder åbenlyst, men fejl med træt hjerne er ægte lol.

For en enkel oversigt over råd om gendannelse af Nikon SD-kortfotos fra rigtige brugere er denne tråd faktisk nyttig: rigtige brugertips til gendannelse af slettede Nikon-fotos fra et SD-kort.

Kort version:

• stop med at bruge kortet
  • tjek for skjulte filer / beskadigede mapper
  • klon kortet hvis muligt
  • prøv TestDisk hvis strukturen er ødelagt
  • brug Disk Drill hvis du vil have nem understøttelse af forhåndsvisning
  • brug PhotoRec hvis du har brug for helt gratis og kan tolerere rodet output

Hvis kortet klikker, afbryder forbindelsen eller opfører sig mærkeligt, så stop med at rode med software. Det er dér, gratis bliver til at gøre det værre.

En lille uenighed med @mikeappsreviewer: Jeg ville ikke bruge tid på chkdsk eller nogen reparationshandling, medmindre du allerede har lavet et image af kortet. Reparationer kan omskrive metadata og stille reducere, hvad gendannelsesværktøjer stadig kan finde.

Det, jeg ville tilføje ud over @sterrenkijker og @andarilhonoturno, er dette: tjek, om Nikon-kameraet brugte exFAT eller FAT32, og om kortet blev hurtigformateret i kameraet. På exFAT-kort kan slettede poster hurtigt forsvinde fra filtabelen, så carving-værktøjer er normalt bedre end filsystem-reparationsværktøjer. På FAT32 har strukturbevidst gendannelse nogle gange en bedre chance.

Disk Drill er her mest nyttigt som et triageværktøj.

Fordele ved Disk Drill:

• meget nem forhåndsvisning af JPEG og ofte NEF
  • gode filterværktøjer, sparer tid
  • håndterer kamerakort godt
  • enklere end PhotoRec

Ulemper:

• ikke helt gratis ved større gendannelse
  • forhåndsvisninger kan få folk til at tro, at alle filer er perfekte, selv når nogle RAW-filer stadig åbner delvist korrupte
  • de bedste resultater afhænger stadig af kortets tilstand, ikke appen

Min vurdering:

• hvis du vil have nul omkostninger, så brug helt gratis værktøjer først
  • hvis du vil have det hurtigste ja/nej-svar, er Disk Drill en scanning værd
  • hvis filerne betyder meget, så gendan til et andet drev og valider NEF-filer i Nikon-software, ikke kun i Windows miniaturevisning

Hvis din Nikon også har dual-slot-backup aktiveret, så tjek det andet kort, før du gør noget som helst andet. Det redder overraskende meget panik.