Er der en gratis måde at gendanne filer fra CF-kort på?

Jeg slettede ved et uheld billeder fra mit CompactFlash-kort efter en kamerafejl, og jeg har ikke en sikkerhedskopi. Jeg leder efter en gratis metode eller software til datagendannelse fra CF-kort, som sikkert kan gendanne mistede filer, før jeg bruger kortet igen. Al hjælp vil blive værdsat.

Jeg fotograferer events professionelt, og ja, få ting føles værre end at sætte et CompactFlash-kort i og se, at det vises som tomt, ulæseligt eller halvdødt. Jeg har oplevet, at det skete efter lange bryllupsdage og firmajobs, og den største fejl, jeg ser, er, at folk piller for meget ved kortet, før gendannelsen starter.

Hvis du vil have den korteste vej med mindst muligt rod, så start med gendannelsessoftware med det samme. Jeg har haft de bedste resultater med Disk Drill. Det, der overbeviste mig, var, hvordan det håndterede store RAW-sæt, CR2, NEF, ARW samt videoklip med høj bitrate fordelt på mærkelige blokke. Jeg prøvede også PhotoRec og Recuva. PhotoRec hentede ganske vist filer, men dumpede dem i en kæmpe bunke med omdøbt skrammel, hvilket er hårdt, når man sorterer tusindvis af billeder. Recuva klarede sig fint med simplere ting, men faldt så fra hinanden på professionelle kameraformater. Disk Drill føltes mindre kaotisk, og forhåndsvisningen sparede mig tid, fordi jeg kunne kontrollere filerne, før jeg gendannede dem.

Hvad jeg ville gøre først

1. Installer appen på computerens hoveddrev. Hold den væk fra CF-kortet. Skriv ikke noget nyt til det beskadigede kort.
  2. Lav et komplet image af kortet. Hvis kortet giver læsefejl eller afbryder forbindelsen, så klon det sektor for sektor først. Det gør jeg altid, når et kort virker ustabilt. Det er mere sikkert at scanne imaget end at belaste det originale medie igen og igen.
  3. Scan kortet eller dets image. Peg gendannelsesværktøjet mod kilden, kør scanningen, og vent. Lad det gennemgå hele strukturen og de rå blokke.
  4. Forhåndsvis resultaterne. Tjek dine fotos og videoklip, før du gendanner. Det betyder mere, end folk tror. Et filnavn betyder ingenting, hvis filen åbner som skrammel.
  5. Gendan til et andet drev. Gem de gendannede filer på din SSD, interne disk eller en anden ekstern disk. Læg aldrig gendannede filer tilbage på det samme CF-kort.

Mens scanningen kører, eller før du overhovedet tilslutter kortet igen, er der nogle få regler, der er værd at følge. Det meste af tiden ligger billederne stadig på kortet. Det, der er gået i stykker, er filsystemkortet, ikke selve dataene. Så målet er enkelt: overskriv ikke noget.

Regler jeg følger, når et CF-kort går i stykker

1. Stop med at tage billeder på det. Med det samme. Test det ikke i kameraet. Tag ikke ét billede mere for at se, om det stadig virker. Nye skrivninger sletter gamle data for altid.
  2. Ignorér enhver formateringsmeddelelse. Hvis Windows eller macOS siger, at kortet skal formateres, så tryk nej. Hver gang. Brug også en rigtig kortlæser. Jeg har haft bedre adgang på den måde end gennem en kamera-USB-forbindelse.
  3. Tjek om systemet stadig kan se kortet. På Windows skal du åbne Diskhåndtering. På Mac skal du bruge Diskværktøj. Hvis kortet vises med den rigtige størrelse, er chancerne for gendannelse stadig rimelige. Hvis det slet ikke vises, eller kortet har fysisk skade, kommer software måske ikke til at hjælpe dig, og laboratoriegendannelse begynder at ligne den eneste vej.
  4. Ret beskadiget video efter gendannelse, ikke før. Jeg har gendannet klip, der så døde ud, men som kun manglede headere eller havde ødelagt indeksering. VLC hjælper nogle gange, hvis du indstiller filreparation til altid at rette beskadigede AVI-filer. Untrunc er også værd at prøve på Windows til ødelagte videoheadere.
  5. Håndter først kortet, når dine filer er sikre. Når dine billeder er kopieret og kontrolleret, kan du teste reparationer. CHKDSK på Windows eller Førstehjælp på Mac kan måske rydde op i filsystemfejl. Hvis kortet stadig er ustabilt bagefter, ville jeg ikke stole på det til en betalt optagelse. Jeg ville kun formatere det i kameraet, hvis jeg først havde tænkt mig at teste det grundigt, og hvis det opførte sig mærkeligt igen, ville jeg tage det ud af brug.

Et par ting, jeg lærte på den hårde måde

En dårlig vane er at åbne og lukke kortet igen og igen i forskellige apps i håb om, at en af dem kan se filerne. Jeg gjorde det engang med et Lexar-kort efter en konferenceopgave. Dumt træk. Hvert mislykket læseforsøg tog mere tid, kortet blev varmere, og jeg endte med at klone det senere, end jeg burde have gjort.

En anden ting: bedøm ikke gendannelse alene ud fra mappestrukturen. Jeg har haft kort, der kom tilbage med ødelagte mapper og stadig gendannede næsten hvert eneste brugbare RAW-billede. Forhåndsvisningerne viste den virkelige historie, ikke filnavnene.

Hvis din computer registrerer kortet, og kapaciteten ser normal ud, har du stadig en chance. Bevar roen, skriv ikke til det, klon det, hvis det virker ustabilt, scan det, forhåndsvis det, der betyder noget, og gendan til et andet sted. Det er den arbejdsgang, jeg holder mig til nu.

Håber, du får dine filer tilbage i god behold. Jeg kender følelsen, det er forfærdeligt.

Gratis? Ja.

Hvis CF-kortet stadig kan monteres, så start med PhotoRec. Det koster ikke noget, og det henter slettede JPG, CR2, NEF, ARW, MOV og MP4 fra CF-kort ret godt. Hagen er, at det fjerner filnavne og mapper. Til et par hundrede billeder, fint. Til en kundeoptagelse, lidt besværligt.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Et komplet image først er smart for et ustabilt kort, men hvis dit kort læses rent og stabilt, er én skrivebeskyttet scanning ofte hurtigere og mindre arbejde. Hvis forbindelsen ryger bare én gang, så stop og lav et image af det.

Min rækkefølge:

1. Sæt CF-kortet i en kortlæser, ikke i kameraet.
  2. Tjek om din pc viser den korrekte kapacitet.
  3. Kør PhotoRec først, hvis du vil have en helt gratis løsning.
  4. Hvis resultaterne er rodede, så brug Disk Drill til forhåndsvisning og nemmere sortering.
  5. Gem gendannede filer på din computer, aldrig tilbage på CF-kortet.

To andre gratis ting, der er værd at prøve på Windows, er Windows File Recovery og TestDisk. TestDisk er bedre, hvis partitionen er blevet ødelagt. PhotoRec er bedre, hvis filer blev slettet.

Som søgeord kan du bruge noget tydeligt som gendan filer fra et formateret CF-kort.

Så også denne korte forklaring, gendan filer fra et formateret CF-kort.

Hvis kortet viser 0 byte, forkert størrelse eller bliver ved med at afbryde forbindelsen, falder chancerne for software hurtigt. På det tidspunkt skal du stoppe med at rode med det.

Gratis, ja, men “bedst gratis” afhænger af, hvad der præcist skete.

Hvis det bare var slettede billeder efter en kamerafejl, ville jeg faktisk prøve R-Photo før PhotoRec. Det er gratis til billeder/video, langt mindre kaotisk end PhotoRec, og du får som regel en mere overskuelig gendannelsesliste. PhotoRec er kraftfuldt, men at få dumpet 2.000 filer med navne som f1234567.jpg i én mappe er sin egen straf. Så jeg er lidt uenig med @stellacadente der. “Gratis” er rart, “gratis og overskueligt” er rarere.

Hvis kortet stadig kan læses:

• brug en rigtig USB-kortlæser
  • formatér ikke CF-kortet
  • kør ikke reparationsværktøjer endnu
  • gendan til din computer, ikke tilbage til kortet

Hvis du vil have den nemmeste brugerflade og forhåndsvisninger, er Disk Drill stadig værd at nævne, selv om den helt gratis del er begrænset. Det er bedre til at tjekke, hvad der faktisk kan gendannes, før du spilder timevis.

En ekstra ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @stellacadente rigtig lagde vægt på: prøv først gendannelse med filter efter filtype. Hvis du kun går op i JPG/RAW, så scan og gendan ikke alle tilfældige cache-/db-/systemfiler. Det sparer tid og reducerer rodet.

Hvis kortet viser forkert kapacitet, beder om initialisering eller afbrydes tilfældigt, så stop. På det tidspunkt kan gentagne gør-det-selv-forsøg hurtigt gøre tingene værre.

Denne tråd er også ret relevant, hvis du vil have flere CF-specifikke erfaringer: Tips til datagendannelse fra CompactFlash-kort og råd fra rigtige brugere.

Kort version:

• Helt gratis: R-Photo, PhotoRec, TestDisk
  • Nemmere at bruge: Disk Drill
  • Værste træk: at formatere kortet “for at se om det løser det”

Har været der, det er surt, men slettede CF-billeder kan ofte gendannes, hvis du ikke bliver ved med at bruge kortet.

Jeg ville tilføje én ting, som de andre kun berørte let: tjek kortets tilstand, før du kaster dig ud i en masse gendannelsesforsøg. Hvis CF-kortet viser læseforsinkelser, CRC-fejl eller periodiske afbrydelser i en kortlæser, er hver ekstra scanning et sats. I så fald ville jeg ikke blive ved med at teste forskellige gratis værktøjer lige efter hinanden.

Jeg er også en smule uenig med dem, der siger bare start med rå carving. Rå gendannelse er fantastisk til at få noget tilbage, men hvis din kamerafejl kun ødelagde mappestrukturen, vil et værktøj, der stadig kan fortolke rester af filsystemet, normalt give dig renere resultater og nogle gange de oprindelige navne. Det betyder noget, hvis dette var en rigtig optagelse.

Af gratis muligheder ville jeg kigge på:

• R-Photo til billed- og videofokuseret gendannelse
  • TestDisk hvis selve partitionen blev ødelagt
  • PhotoRec kun når strukturen er helt ødelagt, og du primært går op i billeddataene

Hvor Disk Drill passer ind:

• Fordele: nem forhåndsvisning, renere sortering, kan være hurtigere til at vurdere, om kortet er værd at arbejde videre med
  • Ulemper: ikke helt gratis til al gendannelse, og hvis kortet har fysiske problemer, løser softwarebekvemmelighed ikke det

Så jeg er overordnet enig med @stellacadente, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer om det grundlæggende, men jeg ville prioritere først at diagnosticere kortets stabilitet og derefter vælge gendannelsesmetoden ud fra, om problemet er sletning, formatering eller filsystemskade. Hvis CF-kortet begynder at forsvinde fra systemet, så stop gør det selv der.