Enklaste sättet att rensa filer på iPhone för någon som inte är tekniskt kunnig?

Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt, och jag är inte särskilt tekniskt kunnig. Jag behöver ett enkelt och säkert sätt att radera onödiga filer, bilder, hämtningar och appdata utan att av misstag förlora något viktigt.

Det första jag skulle kontrollera är Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Ge den en stund att beräkna allt. Den här uppdelningen är mycket mer användbar än att anta att iOS plötsligt har fyllt telefonen med systemskräp.

Det här hände mig efter att jag hade uppdaterat en äldre iPhone med 64 GB. Lagringsvarningar började visas och appar laddades om varje gång jag växlade mellan dem. Uppdateringen krävde visserligen tillfälligt lite utrymme, men det mesta av lagringen användes faktiskt av flera års foton, videor, skärmbilder, hämtade filer och ackumulerade appdata.

I mitt fall tog foton upp mest utrymme, så jag började med dem. Det var inte praktiskt att sortera flera tusen bilder manuellt, så jag använde Clever Cleaner. Den grupperar dubbletter och liknande foton, markerar stora videor, hittar gamla skärmbilder och separerar Live Photos för granskning. Allt analyseras lokalt på telefonen, det finns inga annonser och gratisversionen räcker ganska bra för regelbunden rensning.

Smart rensning är användbart för att ta bort det mest uppenbara skräpet. Därefter brukar jag ägna några minuter åt att gå igenom äldre bilder en och en i läget Svep. För grupper med liknande bilder föreslår appen vilken som bör sparas. Det sparade mycket tid när jag gick igenom stora mängder semester- och familjefoton.

När fotobiblioteket är under kontroll är det även värt att kontrollera följande platser:

• Ta bort appar som du inte har använt på flera månader. Om du kanske vill använda någon av dem igen väljer du Avlasta app, så att dess data finns kvar på telefonen.
  • Öppna appen Filer och gå igenom Hämtade filer. Gamla PDF-filer, ZIP-filer och diverse dokument kan tillsammans ta upp mycket utrymme.
  • Ta bort offlineinnehåll från Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music och liknande appar.
  • Om Meddelanden använder mycket utrymme kan du ta bort stora videobilagor från gamla konversationer i stället för att radera själva konversationerna.

Kontrollera även albumet Senast raderade när du har tagit bort foton. iOS behåller raderade objekt där i 30 dagar, så du kanske inte ser särskilt mycket mer ledigt utrymme förrän du tömmer det. När jag gjorde det uppdaterades det tillgängliga lagringsutrymmet nästan omedelbart.

Jag skulle inte ägna alltför mycket tid åt att oroa mig för Systemdata. Mängden kan öka efter en uppdatering och sedan minska när iOS rensar tillfälliga filer under det kommande dygnet eller de följande två dygnen. Rensningsappar från App Store kan inte ta bort systemfiler direkt eftersom Apple inte ger dem den åtkomstnivån.

På en iPhone med 64 GB gör det märkbar skillnad att hålla omkring 5–10 GB tillgängligt. Sedan jag började lämna så mycket ledigt utrymme installeras uppdateringar med färre problem, telefonen förblir mer responsiv och lagringsvarningar visas betydligt mer sällan.

Töm inte ”Senast raderade” direkt. Den mappen är ditt skyddsnät, och om iCloud-bilder är aktiverat raderas en bild även från andra synkroniserade Apple-enheter när du raderar den från din iPhone. Gör först en säkerhetskopia och låt sedan de raderade bilderna ligga kvar där i några dagar så att du kan kontrollera att inget viktigt har försvunnit.

För någon som inte är tekniskt kunnig skulle jag hålla den första genomgången enkel: ta bort hämtade filmer, musik och poddar i respektive app och använd sedan ”Avlasta app” för appar som du sällan öppnar. Att avlasta är mycket säkrare än att radera eftersom appens dokument och inställningar behålls. Undvik att rensa meddelandetrådar eller appdata om du inte förstår vad som kommer att tas bort.

Clever Cleaner kan göra ett stort bildbibliotek mindre tidskrävande att gå igenom genom att gruppera dubbletter och liknande bilder, men betrakta dess förslag som just förslag. Granska små omgångar i stället för att godkänna en omfattande rensning på en gång. Jag håller med @cyberhive2855lab om att först kontrollera iPhone-lagring, men jag skulle vänta med att radera något permanent tills du har kontrollerat dina bilder, kontakter och viktiga filer.

Clever Cleaner rensar inte generell appdata på din iPhone. Den är främst avsedd för att sortera bland överflödiga bilder. För den enklaste rensningen öppnar du Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och börjar med det största objektet. Radera först offlinevideor eller hämtade filer och avlasta sedan oanvända appar. Ignorera små filer och påståenden om ”cacherensare”, eftersom iOS inte tillåter appar att rensa andra appars cacheminne.

Hoppa över allt som marknadsför sig som en rensare med ett tryck eller lovar att frigöra gigabyte med dolt skräp. Sådana appar gör antingen ingen nytta alls på iOS eller rensar bara cacheminnen som iOS ändå kommer att bygga upp igen, så du frigör utrymme för en dag och sedan är det tillbaka. @0xserver6 har rätt i att Apple hindrar appar från att rensa andra appars cacheminnen, så se alla höga siffror från en ”cacherensare” med skepsis.

Det ingen har nämnt ännu är videor, särskilt de videor du inte hade tänkt behålla. Långa skärminspelningar, oavsiktliga 4K-klipp, den där 90-sekundersvideon du råkade spela in. Tryck på Bilder i iPhone-lagring så visas det ofta att videor tar mer plats än hela ditt bildbibliotek. För de flesta som inte är så tekniskt kunniga är det den snabbaste enskilda åtgärden, snabbare än att sortera tusentals stillbilder. Clever Cleaner markerar stora videor, vilket faktiskt är praktiskt för att hitta dem, men du behöver inte ens en app för att upptäcka de värsta utrymmestjuvarna. Bilder har avsnittet Medietyper där du kan välja Videor direkt.

En rättelse angående rådet om att avlasta appar: att avlasta en app frigör själva appen, men dokumenten och datan blir kvar. Om det som tar upp utrymme egentligen är appens hämtade innehåll, exempelvis poddar, en kartapp med offlineområden eller ett spel med flera gigabyte resurser, hjälper avlastning knappt alls. Radera och installera om sådana appar i stället, när du har bekräftat att inget viktigt endast finns i dem. Och ja, säkerhetskopiera innan du rör Senast raderade. Den delen är inte valfri om iCloud-bilder är aktiverat.