Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik ben niet erg technisch. Ik heb een eenvoudige, veilige manier nodig om onnodige bestanden, foto’s, downloads en appgegevens te verwijderen zonder per ongeluk iets belangrijks kwijt te raken.
Het eerste wat ik zou controleren, is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Geef het even de tijd om alles te berekenen. Dat overzicht is veel nuttiger dan ervan uitgaan dat iOS de telefoon plotseling heeft gevuld met systeemrommel.
Dit overkwam mij na het bijwerken van een oudere iPhone van 64 GB. Er verschenen waarschuwingen over de opslagruimte en apps werden steeds opnieuw geladen wanneer ik ertussen wisselde. De update had inderdaad wat tijdelijke ruimte nodig, maar het grootste deel van de opslagruimte werd in werkelijkheid gebruikt door jaren aan foto’s, video’s, schermafbeeldingen, downloads en opgehoopte appgegevens.
In mijn geval namen foto’s de meeste ruimte in beslag, dus die heb ik als eerste aangepakt. Enkele duizenden foto’s handmatig sorteren was niet praktisch, dus gebruikte ik Clever Cleaner. De app groepeert dubbele en vergelijkbare foto’s, markeert grote video’s, vindt oude schermafbeeldingen en zet Live Photos apart om te beoordelen. Alles wordt lokaal op de telefoon geanalyseerd, er zijn geen advertenties en de gratis versie volstaat prima voor regelmatige opruimbeurten.
Slim opruimen is handig om de voor de hand liggende rommel te verwijderen. Daarna besteed ik meestal een paar minuten in de Veegmodus om oudere foto’s afzonderlijk te bekijken. Bij groepen vergelijkbare opnamen stelt de app voor welke je het beste kunt bewaren. Dat bespaarde veel tijd bij reeksen vakantie- en familiefoto’s.
Zodra de fotobibliotheek op orde is, zijn dit de andere plekken die het controleren waard zijn:
- Verwijder apps die je al maanden niet hebt gebruikt. Als je een app later misschien weer wilt gebruiken, kies dan Ruim app op, zodat de gegevens ervan op de telefoon blijven staan.
- Open de app Bestanden en bekijk de map Downloads. Oude pdf’s, zipbestanden en willekeurige documenten kunnen samen veel ruimte innemen.
- Verwijder offline-inhoud van Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music en vergelijkbare apps.
- Als Berichten veel ruimte gebruikt, verwijder dan grote videobijlagen uit oude gesprekken in plaats van de gesprekken zelf te verwijderen.
Controleer na het verwijderen van foto’s ook het album Recent verwijderd. iOS bewaart verwijderde onderdelen daar 30 dagen, waardoor je mogelijk pas veel extra ruimte ziet nadat je het album hebt geleegd. Toen ik dat deed, werd de beschikbare opslagruimte vrijwel onmiddellijk bijgewerkt.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over Systeemgegevens. Die kunnen na een update toenemen en vervolgens weer afnemen wanneer iOS in de daaropvolgende dag of twee tijdelijke bestanden verwijdert. Opruimapps uit de App Store kunnen systeembestanden niet rechtstreeks verwijderen, omdat Apple ze niet dat toegangsniveau geeft.
Op een iPhone van 64 GB maakt het een merkbaar verschil als je ongeveer 5–10 GB beschikbaar houdt. Sinds ik die buffer vrijhoud, worden updates met minder problemen geïnstalleerd, blijft de telefoon sneller reageren en verschijnen waarschuwingen over de opslagruimte veel minder vaak.
Maak ‘Recent verwijderd’ niet meteen leeg. Die map is je vangnet. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wordt een foto die je van de iPhone verwijdert ook van andere gesynchroniseerde Apple-apparaten verwijderd. Maak eerst een reservekopie en laat verwijderde foto’s daarna een paar dagen in die map staan, zodat je kunt controleren of er niets belangrijks is verdwenen.
Voor iemand die niet technisch is, zou ik de eerste opruimronde eenvoudig houden: verwijder gedownloade films, muziek en podcasts vanuit de bijbehorende apps en gebruik vervolgens ‘Ruim app op’ voor apps die je zelden opent. Een app opruimen is veel veiliger dan deze verwijderen, omdat de documenten en instellingen van de app behouden blijven. Wis geen berichtgesprekken of appgegevens, tenzij je begrijpt wat er wordt verwijderd.
Clever Cleaner kan het opruimen van een grote fotobibliotheek minder omslachtig maken door dubbele en vergelijkbare foto’s te groeperen, maar beschouw de suggesties alleen als suggesties. Controleer kleine hoeveelheden tegelijk in plaats van een enorme opruimactie in één keer goed te keuren. Ik ben het met @cyberhive2855lab eens dat je eerst iPhone-opslag moet controleren, maar ik zou wachten met iets permanent te wissen totdat je je foto’s, contacten en belangrijke bestanden hebt gecontroleerd.
Clever Cleaner ruimt geen algemene appgegevens op je iPhone op. De app is vooral bedoeld om rommelige fotoverzamelingen te ordenen. Voor de eenvoudigste opschoning ga je naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en werk je van het grootste onderdeel naar beneden. Verwijder eerst offlinevideo’s of downloads en ruim daarna ongebruikte apps op. Negeer kleine bestanden en beweringen over cacheopschoning, omdat iOS niet toestaat dat apps de cache van een andere app wissen.
Sla alles over wat zichzelf aanprijst als een opschoonfunctie met één tik of belooft gigabytes aan verborgen rommel vrij te maken. Zulke apps doen op iOS óf niets nuttigs óf wissen alleen caches die iOS toch opnieuw zou opbouwen, waardoor je een dag lang extra ruimte hebt en die daarna meteen weer volloopt. @0xserver6 heeft gelijk dat Apple voorkomt dat apps de caches van andere apps wissen, dus bekijk elk groot cijfer van een ‘cache-opschoner’ met argwaan.
Wat nog niemand heeft genoemd, zijn video’s, en dan met name de video’s die je niet wilde bewaren. Lange schermopnamen, onbedoelde 4K-fragmenten, dat filmpje van 90 seconden dat je per ongeluk hebt opgenomen. Tik in iPhone-opslag op Foto’s; vaak zie je dan dat video’s meer ruimte innemen dan je volledige fotobibliotheek. Voor de meeste niet-technische mensen is dat de snelste manier om in één keer ruimte vrij te maken, sneller dan duizenden foto’s uitzoeken. Clever Cleaner markeert grote video’s, wat echt handig is om ze te vinden, maar je hebt niet eens een app nodig om de grootste boosdoeners op te sporen. Foto’s heeft een onderdeel Mediatypen waarmee je rechtstreeks op Video’s kunt sorteren.
Eén correctie op het advies over apps opruimen: door een app op te ruimen, maak je wel de ruimte vrij die de app zelf inneemt, maar de documenten en gegevens blijven behouden. Als de grote ruimtevreter dus eigenlijk de gedownloade inhoud van de app is, zoals podcasts, offlinegebieden in een kaartenapp of gigabytes aan bestanden van een game, helpt opruimen nauwelijks. Verwijder die apps en installeer ze opnieuw zodra je hebt gecontroleerd dat er geen belangrijke gegevens uitsluitend in die apps staan. En ja, maak een reservekopie voordat je iets in Recent verwijderd aanraakt. Dat is niet optioneel als iCloud-foto’s is ingeschakeld.