Den nemmeste måde at rydde op i filer på en iPhone for en, der ikke er teknisk anlagt?

Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og jeg er ikke særlig teknisk kyndig. Jeg har brug for en enkel og sikker måde at slette unødvendige filer, billeder, downloads og appdata på uden ved et uheld at miste noget vigtigt.

Det første, jeg ville tjekke, er Indstillinger > Generelt > iPhone-lagringsplads. Giv den et øjeblik til at beregne det hele. Denne oversigt er langt mere nyttig end blot at antage, at iOS pludselig har fyldt telefonen med systemskrammel.

Jeg oplevede dette efter at have opdateret en ældre iPhone med 64 GB. Der begyndte at dukke advarsler om lagringsplads op, og apps blev ved med at genindlæse, hver gang jeg skiftede mellem dem. Opdateringen krævede ganske vist midlertidig plads, men det meste af lagringspladsen blev faktisk brugt af mange års billeder, videoer, skærmbilleder, downloads og ophobede appdata.

I mit tilfælde optog billeder mest plads, så jeg tog mig af dem først. Det var ikke praktisk at sortere flere tusinde billeder manuelt, så jeg brugte Clever Cleaner. Den grupperer identiske og lignende billeder, markerer store videoer, finder gamle skærmbilleder og samler Live Photos, så de kan gennemgås. Alt analyseres lokalt på telefonen, der er ingen reklamer, og gratisversionen er ganske velegnet til regelmæssig oprydning.

Smart oprydning er nyttig til at fjerne det mest åbenlyse rod. Derefter bruger jeg normalt et par minutter i Swipe-tilstand på at gennemgå ældre billeder enkeltvis. Ved grupper af lignende billeder foreslår appen, hvilket billede du bør beholde. Det sparede mig for meget tid med samlinger af ferie- og familiebilleder.

Når der er styr på fotobiblioteket, er disse andre steder også værd at tjekke:

• Fjern apps, du ikke har brugt i flere måneder. Hvis du muligvis vil bruge en igen, skal du vælge Fjern app, så dens data forbliver på telefonen.
  • Åbn appen Arkiver, og gennemgå Overførsler. Gamle PDF-filer, ZIP-filer og tilfældige dokumenter kan tilsammen fylde meget.
  • Slet offlineindhold fra Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music og lignende apps.
  • Hvis Beskeder bruger meget plads, kan du fjerne store videobilag fra gamle samtaler i stedet for at slette selve samtalerne.

Tjek også albummet Slettet for nylig, når du har fjernet billeder. iOS opbevarer slettede emner der i 30 dage, så du får muligvis ikke meget mere ledig plads, før du tømmer det. Da jeg gjorde det, blev den tilgængelige lagringsplads opdateret næsten med det samme.

Jeg ville ikke bruge for meget tid på at bekymre mig om Systemdata. Mængden kan vokse efter en opdatering og derefter falde igen, efterhånden som iOS rydder midlertidige filer i løbet af den næste dag eller to. Oprydningsapps fra App Store kan ikke fjerne systemfiler direkte, fordi Apple ikke giver dem adgang på det niveau.

På en iPhone med 64 GB gør det en mærkbar forskel at holde omkring 5–10 GB ledig. Siden jeg begyndte at sørge for denne buffer, installeres opdateringer med færre problemer, telefonen reagerer hurtigere, og advarsler om lagringsplads vises langt sjældnere.

Tøm ikke “Slettet for nylig” med det samme. Den mappe er dit sikkerhedsnet, og hvis iCloud-fotos er slået til, bliver et billede, som slettes fra din iPhone, også slettet fra andre synkroniserede Apple-enheder. Lav først en sikkerhedskopi, og lad derefter de slettede billeder blive der i et par dage, så du kan bekræfte, at intet vigtigt er forsvundet.

Til en person, der ikke er teknisk anlagt, ville jeg holde den første omgang helt enkel: Fjern downloadede film, musik og podcasts i de respektive apps, og brug derefter “Fjern app” til apps, du sjældent åbner. Det er meget sikrere at fjerne en app end at slette den, fordi appens dokumenter og indstillinger bevares. Undgå at rydde beskedtråde eller appdata, medmindre du forstår, hvad der bliver fjernet.

Clever Cleaner kan gøre det mindre besværligt at gennemgå et stort fotobibliotek ved at gruppere dubletter og lignende billeder, men betragt dens forslag som netop forslag. Gennemgå små portioner i stedet for at godkende en omfattende oprydning på én gang. Jeg er enig med @cyberhive2855lab i, at du først bør kontrollere iPhone-lagring, men jeg ville vente med at slette noget permanent, indtil du har kontrolleret dine billeder, kontakter og vigtige filer.

Clever Cleaner rydder ikke generelle appdata på hele din iPhone. Den er primært beregnet til at sortere i overflødige billeder. Den enkleste oprydning får du ved at åbne Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring og arbejde dig nedad fra det største element. Slet først offlinevideoer eller downloads, og fjern derefter ubrugte apps. Ignorer små filer og påstande om “cache-rensning”, da iOS ikke tillader apps at rydde en anden apps cache.

Spring alt over, der markedsfører sig som en ettryksrenser eller lover at frigøre gigabyte af skjult skrammel. De gør enten intet nyttigt på iOS eller rydder blot caches, som iOS alligevel ville genopbygge, så du får mere plads i en dag, hvorefter den bliver optaget igen. @0xserver6 har ret i, at Apple forhindrer apps i at rydde andre apps’ caches, så vær skeptisk over for store tal fra en ‘cache-renser’.

Det, ingen endnu har nævnt, er video, især de videoer, du ikke havde tænkt dig at beholde. Lange skærmoptagelser, utilsigtede 4K-klip og den 90 sekunder lange video, du optog ved en fejl. Tryk på Fotos under iPhone-lagring, og ofte vil du se, at videoer optager mere plads end hele dit fotobibliotek. For de fleste ikke-tekniske brugere er det den hurtigste enkeltstående gevinst, hurtigere end at sortere tusindvis af billeder. Clever Cleaner markerer de store videoer, hvilket faktisk er praktisk til at finde dem, men du behøver ikke engang en app for at opdage de værste syndere. Fotos har en sektion med medietyper, hvor du kan sortere direkte efter videoer.

En rettelse til rådet om at afinstallere apps: Når du afinstallerer en app, frigøres den plads, selve appen optager, men dokumenterne og dataene bliver liggende. Så hvis det, der optager pladsen, faktisk er appens downloadede indhold (podcasts, en kortapp med offlineområder eller et spil med gigabytevis af ressourcer), hjælper det næsten ikke at afinstallere den. Slet og geninstaller i stedet disse apps, når du har bekræftet, at der ikke ligger noget vigtigt, som kun findes i dem. Og ja, lav en sikkerhedskopi, før du rører ved Slettet for nylig. Det er ikke valgfrit, hvis iCloud-fotos er slået til.