Den enkleste måten å rydde opp i filer på iPhone for en som ikke er teknisk anlagt?

Lagringsplassen på iPhonen min er nesten full, og jeg er ikke særlig teknisk anlagt. Jeg trenger en enkel og trygg måte å slette unødvendige filer, bilder, nedlastinger og appdata på uten å miste noe viktig ved et uhell.

Det første jeg ville sjekket, er Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Vent et øyeblikk mens alt beregnes. Denne oversikten er mye mer nyttig enn å anta at iOS plutselig har fylt telefonen med systemrot.

Dette skjedde med meg etter at jeg oppdaterte en eldre iPhone med 64 GB. Det begynte å dukke opp lagringsvarsler, og apper lastet inn på nytt hver gang jeg byttet mellom dem. Oppdateringen krevde litt midlertidig lagringsplass, men mesteparten av plassen ble faktisk brukt av flere års bilder, videoer, skjermbilder, nedlastinger og oppsamlede appdata.

I mitt tilfelle var det bildene som tok mest plass, så jeg tok tak i dem først. Det var ikke praktisk å sortere flere tusen bilder manuelt, så jeg brukte Clever Cleaner. Den grupperer duplikater og lignende bilder, markerer store videoer, finner gamle skjermbilder og skiller ut Live Photos for gjennomgang. Alt analyseres lokalt på telefonen, det er ingen annonser, og gratisversjonen fungerer ganske bra til regelmessig opprydding.

Smart opprydding er nyttig for å fjerne det mest åpenbare rotet. Etterpå bruker jeg vanligvis noen minutter i Sveip-modus for å gå gjennom eldre bilder enkeltvis. For grupper med lignende bilder foreslår appen hvilket du bør beholde. Det sparte meg for mye tid med bildeserier fra ferier og familiesammenkomster.

Når bildebiblioteket er under kontroll, er dette de andre stedene det er verdt å sjekke:

• Fjern apper du ikke har brukt på flere måneder. Hvis du kanskje vil bruke en igjen, velger du Fjern app, slik at dataene fortsatt lagres på telefonen.
  • Åpne Filer-appen og se gjennom Nedlastinger. Gamle PDF-er, ZIP-filer og tilfeldige dokumenter kan til sammen ta mye plass.
  • Slett frakoblet innhold fra Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music og lignende apper.
  • Hvis Meldinger bruker mye plass, kan du fjerne store videovedlegg fra gamle samtaler i stedet for å slette selve samtalene.

Sjekk også albumet Nylig slettet etter at du har fjernet bilder. iOS oppbevarer slettede elementer der i 30 dager, så det kan hende du ikke ser særlig mye ekstra ledig plass før du tømmer det. Da jeg gjorde det, ble den tilgjengelige lagringsplassen oppdatert nesten umiddelbart.

Jeg ville ikke brukt for mye tid på å bekymre meg for Systemdata. Mengden kan øke etter en oppdatering og deretter reduseres når iOS fjerner midlertidige filer i løpet av den neste dagen eller de neste to dagene. Oppryddingsapper fra App Store kan ikke fjerne systemfiler direkte, fordi Apple ikke gir dem tilgang på det nivået.

På en iPhone med 64 GB utgjør det en merkbar forskjell å holde rundt 5–10 GB ledig. Etter at jeg begynte å beholde denne bufferen, installeres oppdateringer med færre problemer, telefonen reagerer raskere, og lagringsvarsler dukker opp langt sjeldnere.

Ikke tøm «Nylig slettet» med én gang. Den mappen er sikkerhetsnettet ditt, og hvis iCloud-bilder er slått på, slettes et bilde også fra andre synkroniserte Apple-enheter når du sletter det fra iPhone. Ta først en sikkerhetskopi, og la deretter de slettede bildene ligge der i noen dager, slik at du kan bekrefte at ikke noe viktig har forsvunnet.

For noen som ikke er teknisk anlagt, ville jeg holdt den første gjennomgangen enkel: Fjern nedlastede filmer, musikk og podkaster i de tilhørende appene, og bruk deretter «Fjern app» for apper du sjelden åpner. Det er mye tryggere å fjerne en app på denne måten enn å slette den, fordi appens dokumenter og innstillinger beholdes. Unngå å slette meldingstråder eller appdata med mindre du forstår hva som blir fjernet.

Clever Cleaner kan gjøre det mindre tungvint å rydde i et stort bildebibliotek ved å gruppere duplikater og lignende bilder, men se på forslagene som nettopp forslag. Gå gjennom små grupper i stedet for å godkjenne en omfattende opprydding på én gang. Jeg er enig med @cyberhive2855lab i at du bør sjekke iPhone-lagring først, men jeg ville ventet med å slette noe permanent til du har kontrollert bildene, kontaktene og de viktige filene dine.

Clever Cleaner rydder ikke opp i generelle appdata på iPhone. Den er hovedsakelig laget for å sortere bilderot. Den enkleste oppryddingen gjør du ved å åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og begynne med det største elementet. Slett frakoblede videoer eller nedlastinger først, og fjern deretter ubrukte apper. Ignorer små filer og påstander om «bufferrensing», siden iOS ikke tillater at apper sletter bufferen til andre apper.

Styr unna alt som markedsføres som en ettrykksrenser eller lover å frigjøre gigabyte med skjult søppel. Slike apper gjør enten ikke noe nyttig på iOS, eller så tømmer de bare hurtigbuffere som iOS uansett kommer til å bygge opp igjen, slik at du får mer plass i én dag før den blir brukt opp igjen. @0xserver6 har rett i at Apple hindrer apper i å tømme hurtigbufferen til andre apper, så vær skeptisk til store tall fra en «hurtigbufferrenser».

Det ingen har nevnt ennå, er videoer, særlig videoene du ikke hadde tenkt å beholde. Lange skjermopptak, utilsiktede 4K-klipp og den 90 sekunder lange videoen du filmet ved en feil. Trykk på Bilder under iPhone-lagring, så ser du ofte at videoer tar mer plass enn hele bildebiblioteket ditt. For de fleste som ikke er så teknisk anlagt, er dette den raskeste enkeltmåten å frigjøre plass på, raskere enn å sortere tusenvis av bilder. Clever Cleaner markerer store videoer, noe som faktisk er praktisk for å finne dem, men du trenger ikke engang en app for å oppdage de verste plassslukerne. Bilder har en Medietyper-del der du kan sortere direkte etter Videoer.

Én korrigering til rådet om å avlaste apper: Når du avlaster en app, frigjøres plassen selve appen bruker, men dokumentene og dataene blir liggende. Hvis det egentlig er appens nedlastede innhold som tar opp plassen, for eksempel podkaster, en kartapp med frakoblede områder eller et spill med gigabytevis av innhold, hjelper det knapt å avlaste den. Slett og installer slike apper på nytt i stedet, etter at du har forsikret deg om at de ikke inneholder noe viktig som bare er lagret i dem. Og ja, ta en sikkerhetskopi før du gjør noe med Nylig slettet. Det er ikke valgfritt hvis iCloud-bilder er slått på.