Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og billeder optager det meste af pladsen. Jeg vil gerne rydde billeddata på en sikker måde og frigøre lagerplads uden ved et uheld at miste vigtige billeder. Hvad er den bedste metode, herunder håndtering af iCloud-fotos og senest slettede emner?
Start ikke med at slette hele dit fotobibliotek. Jeg fik frigjort en pæn mængde plads ved at rydde op i det, jeg ikke havde brug for: dubletter, serier af næsten identiske billeder, gamle skærmbilleder, Live Photos og meget store videoer. Mit bibliotek fyldte over 100 GB, så det var ikke praktisk at sortere alt manuelt.
Jeg brugte Clever Cleaner til at samle rodet i separate kategorier, herunder dubletter og lignende billeder, dublerede videoer, skærmbilleder, Live Photos og store mediefiler. Du kan gennemgå elementerne, før du sletter dem, reducere størrelsen på egnede billeder med værktøjet Komprimer eller gennemgå galleriet ét element ad gangen i tilstanden Stryg.
Smart oprydning er nyttig, hvis du vil håndtere lignende billeder og medier, der kan komprimeres, på tværs af flere kategorier med nogle få tryk. Appen er gratis, indeholder ingen reklamer og kræver ikke et abonnement for at komme i gang. Nogle oprydningsfunktioner har en ret generøs daglig grænse for nye brugere.
Jeg ville rydde op i omtrent denne rækkefølge:
- Fjern dubletter og lignende billeder.
- Gennemgå store videoer og dublerede videoer.
- Slet uønskede Live Photos, eller komprimer dem, hvis du vil beholde dem.
- Fjern skærmbilleder, du ikke længere har brug for.
- Kør Smart oprydning, hvis du vil gennemgå flere kategorier på én gang.
- Tøm albummet Slettet for nylig bagefter. Ellers bliver lagerpladsen muligvis ikke tilgængelig i op til 30 dage.
Gennemgå også Beskeder. Vedhæftede billeder og videoer kan stadig optage plads, selv efter du har ryddet op i appen Fotos. Åbn en samtale, tryk på kontaktens navn, vælg Se alle under Fotos, og vælg og slet derefter alt det, du ikke har brug for. Hvis du sletter en hel samtale, fjernes dens vedhæftede filer også.
Hvis du bruger iCloud-fotos, skal du slå Optimer iPhone-lagring til under Indstillinger > Fotos. Det gemmer mindre versioner på telefonen, mens originalerne i fuld opløsning forbliver i iCloud.
Gamle albummer fra rejser og begivenheder er endnu et godt sted at starte. Det er meget hurtigere at gennemgå 50 lignende feriebilleder samlet end at rulle gennem hele biblioteket. Når den store oprydning er klaret, kan du bruge et minut eller to hver uge på at slette nye skærmbilleder og dubletter, så problemet ikke vokser sig stort igen.
Du behøver sandsynligvis ikke at ofre vigtige minder bare for at frigøre lagerplads. Det kan gøre en væsentlig forskel at fjerne dubletter, lignende billeder, store videoer, Live Photos, skærmbilleder og gamle vedhæftede filer fra beskeder.
Sletning af billeder fra iPhone er ikke kun en oprydning på enheden, når iCloud-fotos er aktiveret. Sletningerne synkroniseres med iCloud og dine andre Apple-enheder, så kopiér først alt vigtigt til en computer eller en separat sikkerhedskopi, og kontrollér, at filerne kan åbnes. Hvis du vil beholde biblioteket, skal du bruge Optimer iPhone-lagring i stedet for at slette det. Lad bagefter telefonen oplade, mens den er forbundet til Wi-Fi, da den frigjorte plads muligvis ikke vises med det samme. Oprydningsapps som Clever Cleaner kan hjælpe med at finde unødvendige filer, men kontrollér hvert valg i stedet for at betragte automatiske forslag som en sikkerhedskopi.
Start i iPhone-lagring i stedet for at masseslette fra appen Fotos. Gå til Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og se, om muligheden “Gennemgå personlige videoer” vises. En håndfuld lange 4K-videoer eller skærmoptagelser kan optage mere plads end tusindvis af almindelige billeder, så det er som regel hurtigst at fjerne de største filer først.
Jeg er enig med @voyageurdubois om iCloud-synkronisering, men kontrollér, at synkroniseringen rent faktisk er færdig. Åbn Fotos, rul ned til bunden af biblioteket, og kontrollér synkroniseringsstatussen. Hvis overførsler er sat på pause, eller din iCloud-lagerplads er fuld, findes nogle nyere originaler muligvis stadig kun på telefonen. “Optimer iPhone-lagring” kan ikke beskytte filer, der aldrig blev overført.
Brug Apples indbyggede album til en mere sikker første gennemgang. Se under Dubletter i Hjælpeapps, og brug Flet. Gennemgå derefter Videoer, Skærmoptagelser, Serier og Skærmbilleder under Medietyper. Dette er mindre drastisk end at lade en app afgøre, hvilket af flere lignende billeder der har det bedste udtryk eller fokus. Clever Cleaner kan stadig være nyttig til at finde næsten identiske billeder, som Apple ikke markerer, men jeg ville betragte dens valg af lignende billeder som forslag og ikke som automatiske beslutninger.
Hvis du flytter billeder til en Mac, pc eller et eksternt drev, skal du ikke antage, at en besked om gennemført import betyder, at sikkerhedskopieringen er fuldført. Åbn flere importerede billeder og videoer, herunder nyere filer, og kontrollér, at de kan afspilles i fuld opløsning. Live Photos kan afhængigt af importmetoden blive overført som separate billed- og videofiler. Behold helst endnu en kopi af den pågældende mappe, før du sletter noget fra telefonen.
Tøm først Slettet for nylig efter disse kontroller. Indtil da fungerer opbevaringsperioden på 30 dage som en nyttig sikkerhed. Hvis du kun har brug for plads nok til en iOS-opdatering eller en rejse, er det ofte sikrere at slette to enorme videoer og noget downloadet appindhold end at forsøge at rydde op i hele fotobiblioteket på én gang.
At gemme billeder i appen Arkiver på den samme iPhone kan faktisk gøre lagerproblemet værre. Du kan ende med endnu en lokal kopi, og filer i iCloud Drive kan stadig forblive downloadet på telefonen. En rigtig sikkerhedskopi bør ligge på en computer, et eksternt drev eller en cloudtjeneste uden for det synkroniserede iCloud-fotobibliotek.
Efter kopieringen skal du frakoble telefonen og åbne et udvalg af billeder og videoer direkte fra sikkerhedskopien. Slet derefter de største uønskede elementer fra Fotos, vent med at tømme Slettet for nylig, og bekræft, at der ikke mangler noget vigtigt. @voyageurdubois har ret i, at når du sletter med iCloud-fotos aktiveret, fjernes disse elementer fra hele det synkroniserede bibliotek, så iCloud-fotos bør ikke i sig selv betragtes som en separat sikkerhedskopi.
Hvis du vil beholde alt, er Optimer iPhone-lagring den mindst indgribende løsning. Hvis du har brug for plads med det samme, vil store videoer normalt gøre en større forskel end at rydde op i hundredvis af små billeder. Oprydningsapps kan gøre sorteringen hurtigere, men jeg ville aldrig lade en app automatisk vælge mellem lignende familiebilleder.
Komprimér ikke dine billeder for at spare plads, medmindre du har tænkt dig grundigt om. Det Compress-værktøj, som @petethecircuit nævnte, virker ganske vist, men du bytter permanent billedkvalitet for en forholdsvis lille besparelse pr. billede. Komprimering af et par hundrede almindelige billeder frigør langt mindre plads end sletning af to lange 4K-klip, og fremover er du bundet til den komprimerede version. Hvis du senere vil have billedet printet eller beskåret, kan den beslutning komme tilbage og bide dig. Jeg ville kun bruge det på ting, som jeg oprigtigt er ligeglad med at bevare i fuld kvalitet.
Pointen fra @kernelnode5670 om videoer er den, der rent faktisk betyder noget, og den drukner i al snakken om billeder. Regnestykket for lagerplads er skævt. Ét minuts 4K-video med 60 billeder i sekundet kan optage mere plads end en hel dags almindelige billeder. Så før nogen rører deres bunke af lignende billeder, bør de sortere biblioteket efter størrelse eller vælge Gennemgå personlige videoer og først fjerne de største pladsrøvere. Alene det kan måske løse problemet, så du aldrig behøver at gruble over, hvilket familiebillede du skal beholde.
Der, hvor jeg vil gøre lidt indsigelse, er ved idéen om, at Optimer iPhone-lagring er et sikkert sikkerhedsnet. Funktionen downloader kun efter behov, når iCloud rent faktisk har originalerne. Hvis din iCloud-lagerplads er fuld, og overførslerne er gået i stå, findes nogle billeder stadig kun på telefonen i fuld størrelse, og det hjælper ikke at slå denne indstilling til eller fra. Tjek først din iCloud-status. Ellers tror du, at du er på den sikre side, selvom du ikke er det.
Clever Cleaner er fin til det grove arbejde med at gruppere dubletter og næsten identiske billedserier, hvilket appen Fotos oprigtigt er dårlig til. Jeg ville bruge den præcis som de andre sagde: som hjælp til sortering, ikke som beslutningstager. Lad den samle kandidaterne, og tag så selv beslutningen om alt det, du ville være ked af at miste. Den automatiske udvælgelse af det bedste billede er en praktisk funktion, ikke den endegyldige sandhed.
Én ting, som ingen har påpeget: Hvis du er med i et delt iCloud-abonnement eller bruger Delte albummer, kan sletning fra din side påvirke, hvad andre kan se, og Delte albummer har deres egne særskilte regler for lagerplads. Det er værd at undersøge hurtigt, hvis du deler billeder med familien, før du går i gang med en større sletterunde.