Min harddisk sluttet plutselig å vises etter at datamaskinen min frøs, og jeg har viktige arbeidsfiler, familiebilder og personlige dokumenter på den som jeg aldri tok sikkerhetskopi av. Jeg ser etter råd om trygge trinn for datagjenoppretting fra harddisk, hva jeg bør unngå å gjøre, og om dette høres ut som noe jeg kan fikse selv eller om jeg trenger en profesjonell gjenopprettingstjeneste.
Jeg har vært gjennom dette én gang, og det første trekket er kjedelig, men viktig. Slutt å røre disken. Ikke lagre på den. Ikke installer gjenopprettingsapper på den. Ikke fortsett å åpne mapper for å sjekke én gang til. Hvis det er oppstartsdisken din, slå av maskinen og koble disken til en annen PC som en sekundær disk hvis du kan.
Hva du gjør videre avhenger av hva som har feilet. Det er stor forskjell på et ødelagt filsystem og en disk med maskinvare som holder på å dø.
Kjør en S.M.A.R.T.-sjekk først. På Windows fungerer CrystalDiskInfo. På Mac er DriveDx helt grei. Du ser etter dårlige sektorer, omallokerte sektorer, lesefeil og slikt.
Disse tegnene fikk meg til å trekke meg raskt tilbake da jeg så dem:
- Gjentatt klikking eller tikking
- Skraping eller slipelyder under oppspinning eller lesing
- Disken forsvinner fra systemet mens du bruker den
- Hele PC-en låser seg når du åpner disken
- Den spinner, men systemet oppdager den aldri
Hvis du får noen av disse tegnene, ikke bank løs på den med skanning etter skanning. Jeg gjorde det for flere år siden på en gammel HDD, og det ble verre for hver time. På det tidspunktet gir et laboratorium mer mening. DriveSavers og Ontrack er navn folk stadig nevner av en grunn.
Hvis disken ikke lager stygge lyder, sjekk de enkle stedene først. Jeg vet dette høres dumt ut, men jeg har funnet tapte filer i Papirkurv mer enn én gang. Sjekk deretter sikkerhetskopier:
- Windows Filhistorikk
- Windows Tidligere versjoner
- Mac Time Machine
- Nettskyens papirkurvmapper i OneDrive, Google Drive, Dropbox og iCloud
- E-postvedlegg, både sendte og mottatte
På Windows høyreklikker du mappen og ser etter Gjenopprett tidligere versjoner. Selv på systemer der jeg glemte å sette opp ting riktig, var det noen ganger skyggekopier der. Merkelig, men nyttig.
Hvis ingenting av dette gir resultater, gå videre til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt greie resultater med Disk Drill. Det er greit for slettede filer, ødelagte partisjoner, formaterte disker og RAW-volumer. Forhåndsvisning av filer hjelper, siden det å bare se et filnavn ikke betyr noe hvis filen allerede er ødelagt.
Rekkefølgen betyr noe her:
- Installer gjenopprettingsappen på en annen disk.
- Koble til den dårlige HDD-en som en sekundær disk hvis mulig.
- Kjør en hurtigskanning først.
- Bruk dyp skanning bare hvis den raske runden ikke finner filene dine.
- Forhåndsvis filer før gjenoppretting.
- Lagre gjenopprettede data på en annen disk, aldri tilbake på den samme HDD-en.
- Åpne et utvalg av gjenopprettede filer og sjekk dem før du anser jobben som ferdig.
Hvis disken viser dårlige sektorer, ville jeg først laget et bilde av den, sektor for sektor, og deretter jobbet fra bildet. Det reddet meg én gang da en ustabil disk ble verre halvveis. Du får ett renere forsøk på gjenoppretting hvis originalen fortsetter å forringes.
Hvis den klikker kraftig, ikke spinner opp, eller programvare ser disken men ikke finner noe nyttig, ville jeg stoppet der og sendt den inn. Laboratorier er dyre, vanligvis et sted mellom 300 og 1500 dollar eller mer, avhengig av hvor ille det er. Likevel, hvis filene betyr noe, begynner den prisen å se mindre vanvittig ut.
I beste fall er det et logisk problem, og du får hentet dataene tilbake med programvare. Begynn med S.M.A.R.T., deretter de enkle gjenopprettingssjekkene, og så skanning. Ikke forhast deg. den delen betyr mer enn folk tror.
Hvis stasjonen forsvant rett etter en frysning, ville jeg satt kabel- og strømproblemer høyere på listen enn @mikeappsreviewer gjorde. Jeg har sett løse SATA-kabler og svake USB-kabinetter få en stasjon til å forsvinne uten noe forvarsel. Bytt porter. Bytt kabler. Fjern stasjonen fra kabinettet hvis den er ekstern, og koble den direkte til hvis du har utstyret.
Sjekk også BIOS eller UEFI først. Hvis stasjonen mangler der, vil ikke OS-verktøyene dine hjelpe mye. Hvis BIOS ser den, men Windows Disk Management viser Not Initialized, må du ikke initialisere den. Folk klikker på det i panikk og gjør gjenoppretting vanskeligere.
Hvis det er en SSD, betyr tiden mer. La PC-en være avslått til du er klar. TRIM kan redusere gjenopprettbare slettede data etter mer systemaktivitet.
Én ting er jeg litt uenig i: S.M.A.R.T. er nyttig, men en stasjon kan havarere fullstendig selv om god helse fortsatt vises. Jeg har hatt en som gjorde akkurat det.
Hvis disken monteres som skrivebeskyttet eller viser en skadet partisjon, lag en klone først med ddrescue på Linux. Skann deretter klonen med Disk Drill. Bedre sjanser, mindre slitasje. For programvarehjelp er denne videoveiledningen om HDD-gjenopprettingsprogramvare og trygge trinn for filgjenoppretting en grei rask gjennomgang.
Hvis BIOS aldri ser den, eller den lukter brent, stopp. Tid for laboratorium.
Frysing + disk som forsvinner er et av de øyeblikkene der folk gjør det verre ved å ta bare én omstart til. Jeg ville faktisk lagt til én ting til det @mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel sa: sjekk om problemet er bridge-kortet, ikke selve disken. Eksterne disker feiler hele tiden på grunn av USB-SATA-adapteren inne i kabinettet. Selve HDD-en er noen ganger helt fin.
Så rekkefølgen min ville vært litt annerledes:
- Slutt å slå den på gjentatte ganger.
- Test med en annen kabel/port/PC.
- Hvis den er ekstern, prøv å ta den ut av kabinettet og koble den til direkte.
- Sjekk om diskmodellen vises riktig i BIOS/UEFI eller Diskbehandling.
- Hvis den vises, klon den først hvis mulig, og gjenopprett deretter fra klonen.
- Hvis den ikke vises noe sted, slutt å rote med den.
Jeg er litt uenig i å stole for mye på S.M.A.R.T. som et grønt lys. Det er nyttig, klart, men sunn betyr ikke trygg. Jeg har sett disker bestå S.M.A.R.T. og likevel være halvveis til grava lol.
Ikke kjør heller chkdsk, First Aid eller tilfeldige reparasjonsverktøy ennå. Folk hører skann og fiks og klikker på det, og lurer så på hvorfor filnavnene blir til konfetti. Gjenoppretting først, reparasjoner senere. Viktig forskjell.
Hvis disken er synlig nok til å skannes, er Disk Drill et rimelig valg fordi det er enkelt å forhåndsvise hva som fortsatt kan gjenopprettes før du kopierer ut filer. Bare installer det på en annen disk og gjenopprett til en annen disk. Ikke tilbake til problemdisken. Ja, folk klarer fortsatt å gjøre det på en eller annen måte.
Hvis du trenger en trinnvis Windows-guide, er dette en solid gjennomgang av gjenoppretting av harddisk i Windows.
Hvis disken klikker, lukter brent, spinner ned umiddelbart eller forsvinner midt under lesing, hopp over programvare og gå til et profesjonelt laboratorium. På det punktet blir gjør det selv veldig dyrt veldig fort.
En vinkel jeg synes @vrijheidsvogel, @cazadordeestrellas og @mikeappsreviewer bare var så vidt inne på, er strømstabilitet. Etter en frys kan en marginal PSU-skinne eller dårlig USB-strømlevering fra en bærbar PC få en helt lesbar disk til å forsvinne. Så før du antar platenskade, test disken i en dokkingstasjon med egen strøm eller via en SATA-tilkobling på en stasjonær PC med kjent god strøm. Jeg ville rangert det høyere enn å kjøre flere diagnoser.
Hvis dette også er en HDD og den spinner opp, men får hele systemet til å henge, prøv å lese den fra en Linux live-USB i stedet for Windows. Noen ganger kveles Windows Utforsker av et skadet filsystem og fortsetter å hamre løs på metadata, mens Linux lar deg montere skrivebeskyttet eller i det minste identifisere om problemet er på partisjonsnivå eller maskinvarenivå.
En liten uenighet med det vanlige rådet: Jeg ville ikke brukt for lang tid på programvare hvis diskapasiteten vises feil i BIOS, som 0 MB eller en eller annen tullete størrelse. Det peker ofte mot firmware- eller PCB-problemer, og gjør-det-selv-gjenoppretting blir fort stygt.
Hvis disken blir lesbar lenge nok til at du kan jobbe med den, prioriter uerstattelige ting først, ikke en full, ryddig gjenoppretting etter mappestruktur. Hent dokumenter, bilder, prosjektfiler, passord/eksporterte nettleserdata, og tenk så på resten.
Disk Drill er greit for skanning og triage etter kloning.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning av gjenopprettbare filer
- bra for sortering etter filtype når filsystemet er ødelagt
- nybegynnervennlig grensesnitt
Ulemper:
- ikke mitt førstevalg for en fysisk ustabil disk
- dype skanninger kan ta evigheter på store disker
- gjenopprettingsnavn/mappestruktur blir ikke alltid bevart perfekt
Så min versjon er: stabiliser strømmen, test utenfor det nåværende oppsettet, unngå reparasjonsverktøy, gjenopprett filene med høyest verdi først, og hvis deteksjonen er merkelig på maskinvarenivå, stopp før du gjør en gjenopprettbar disk til en sak kun for laboratorium.