Min harddisk holdt pludselig op med at dukke op, efter at min computer frøs, og jeg har vigtige arbejdsfiler, familiebilleder og personlige dokumenter på den, som jeg aldrig har taget backup af. Jeg leder efter råd om sikre trin til gendannelse af data fra harddisken, hvad jeg skal undgå at gøre, og om dette lyder som noget, jeg selv kan løse, eller om jeg har brug for en professionel datagendannelsesservice.
Jeg har været igennem det her én gang, og det første skridt er kedeligt, men vigtigt. Stop med at røre drevet. Gem ikke noget på det. Installer ikke gendannelsesapps på det. Bliv ikke ved med at åbne mapper for at tjekke en sidste gang. Hvis det er dit bootdrev, så sluk maskinen og tilslut disken til en anden pc som et sekundært drev, hvis du kan.
Hvad du gør bagefter, afhænger af hvad der er gået galt. Der er stor forskel på et ødelagt filsystem og et drev med døende hardware.
Kør først en S.M.A.R.T.-kontrol. På Windows virker CrystalDiskInfo. På Mac er DriveDx fint. Du kigger efter dårlige sektorer, omallokerede sektorer, læsefejl og den slags.
De her tegn fik mig til hurtigt at trække mig tilbage, da jeg så dem:
- Gentagne klik- eller tiklyde
- Skurrende eller skrabende lyde under opstart eller læsninger
- Drevet forsvinder fra systemet, mens du bruger det
- Hele din pc fryser, når du åbner drevet
- Det spinner op, men systemet registrerer det aldrig
Hvis du får nogen af de tegn, så lad være med at banke løs på det med scanning efter scanning. Det gjorde jeg for flere år siden på en gammel HDD, og det blev værre for hver time. På det tidspunkt begynder et laboratorie at give mere mening. DriveSavers og Ontrack er navne, folk bliver ved med at nævne af en grund.
Hvis drevet ikke laver grimme lyde, så tjek de nemme steder først. Jeg ved godt, det lyder dumt, men jeg har fundet tabte filer i Papirkurven mere end én gang. Tjek derefter sikkerhedskopier:
- Windows Filhistorik
- Windows Tidligere versioner
- Mac Time Machine
- Cloud-papirkurvsmapper i OneDrive, Google Drive, Dropbox og iCloud
- E-mailvedhæftninger, både sendte og modtagne
På Windows skal du højreklikke på mappen og se efter Gendan tidligere versioner. Selv på systemer hvor jeg glemte at sætte tingene korrekt op, var der nogle gange skyggekopier. Mærkeligt, men nyttigt.
Hvis intet af det giver noget, så gå videre til gendannelsessoftware. Jeg har haft rimeligt gode resultater med Disk Drill. Det er udmærket til slettede filer, ødelagte partitioner, formaterede diske og RAW-volumener. Filforhåndsvisningen hjælper, fordi det ikke betyder noget bare at se et filnavn, hvis filen allerede er ødelagt.
Rækkefølgen er vigtig her:
- Installer gendannelsesappen på et andet drev.
- Tilslut den defekte HDD som en sekundær disk, hvis det er muligt.
- Kør først en hurtig scanning.
- Brug kun dyb scanning, hvis den hurtige gennemgang ikke finder dine filer.
- Forhåndsvis filer før gendannelse.
- Gem gendannede data på en anden disk, aldrig tilbage på den samme HDD.
- Åbn et udvalg af de gendannede filer, og tjek dem, før du kalder det færdigt.
Hvis drevet viser dårlige sektorer, ville jeg først lave et image af det, sektor for sektor, og derefter arbejde ud fra imaget. Det reddede mig én gang, da et ustabilt drev blev værre halvvejs igennem. Du får ét renere forsøg på gendannelse, hvis originalen bliver ved med at forværres.
Hvis det klikker hårdt, ikke spinner op, eller software kan se drevet men ikke finder noget brugbart, ville jeg stoppe der og sende det ind. Laboratorier er dyre, normalt et sted omkring $300 til $1500 eller mere, afhængigt af hvor slemt det er. Alligevel, hvis filerne betyder noget, begynder den pris at se mindre vanvittig ud.
I bedste fald er det et logisk problem, og du får dataene tilbage med software. Start med S.M.A.R.T., derefter de nemme gendannelsestjek og så scanning. Skynd dig ikke. den del betyder mere, end folk tror.