Brug for råd til at gendanne filer fra et SD-kort på Mac

Mit SD-kort stoppede pludselig med at vise alle mine foto- og videofiler på min Mac, og jeg er bekymret for, at jeg kan miste vigtige minder og arbejdsfiler. Jeg har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne slettede eller manglende filer fra et SD-kort på en Mac uden at gøre problemet værre.

Jeg stødte på dette med et Sony SD-kort på min Mac. Første ting: behandl ikke slettede filer, som om de er døde. Mange sletninger på kort er kun logiske. Dataene ligger ofte der, indtil nye billeder overskriver dem.

Gendannelsesapps findes af en grund. Hvis intet vigtigt har overskrevet kortet, er dine chancer stadig rimeligt gode.

Jeg ville starte med Disk Drill, UFS Explorer eller R-Studio. På Mac havde jeg lettest ved at bruge Disk Drill. Det føltes mindre klodset, og det klarede stadig opgaven fint. Opsætningen tog et par minutter. Scanresultaterne var nemme at gennemgå. Forhåndsvisninger virkede, hvilket betød mere end noget andet for mig. Det fandt også RAW-fotoformater, hvilket sparede mig en masse tid.

Forhåndsvisningsfunktionen er den del, jeg stoler mest på. Hvis en fil kan åbnes i forhåndsvisning, er der en god chance for, at den gendannede kopi også kan åbnes. Jeg brugte dette til at filtrere skrammel fra, før jeg gendannede en kæmpe bunke ødelagte filer.

Et par ting betyder mere, end folk tror:

Før du scanner

Brug en ordentlig SD-kortlæser. Lad ikke kortet sidde i kameraet og tilslut kameraet. Jeg har set ustabile forbindelser ødelægge lange scanninger. Det samme gælder billige USB-hubs. De falder ud, scanningen går i stå, og så sidder du fast og må starte forfra.

Hold din Mac vågen hele tiden. Store kort tager et stykke tid. Hvis du scanner 128 GB eller 256 GB, så lav noget andet og lad den blive færdig.

Og gem gendannede filer et andet sted. Din Macs interne SSD er fin. Et andet eksternt drev er også fint. Skriv ikke gendannede filer tilbage til det samme SD-kort. Det er sådan, folk begraver det, de prøvede at redde.

Hvis kortet blev formateret

Jeg ville ikke gå i panik endnu. En hurtig formatering sletter som regel filtabellens oplysninger, ikke selve fotodataene. Jeg har gendannet filer efter en formatering før. Ikke hver gang, men ofte nok til at det er værd at prøve.

Det her skader hurtigt dine chancer:

• tage flere billeder efter sletningen
  • formatere kortet igen
  • køre tilfældige reparationsværktøjer først
  • rode med kortet igen og igen, fordi du håber, det løser sig selv

Hvad jeg ville gøre

1. Stop med at bruge SD-kortet med det samme.
  2. Sæt det i en kortlæser, og tilslut det til din Mac.
  3. Installer og åbn Disk Drill.
  4. Kør en fuld scanning af kortet.
  5. Lad scanningen blive færdig. Afkort den ikke.
  6. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem.
  7. Gendan alt til din Mac eller et andet drev.

Hvis du vil have en gratis mulighed

PhotoRec er den gratis løsning, jeg først ville pege på til Mac. Det virker, men det er ikke brugervenligt. Du kommer til at bruge mere tid på at læse menuer og rode gennem resultater. Gendannede filer kommer også ofte tilbage med grimme generiske navne og uden mappestruktur, hvilket hurtigt bliver trættende, hvis du havde mange billeder.

En ting folk glemmer

Tjek dine sikkerhedskopier, før du bruger en halv dag på at scanne. Jeg har set folk sværge på, at SD-kortet var den eneste kopi, og så kigger de og finder ud af, at billederne allerede var synkroniseret til iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox. Det er værd at tjekke først. Det tager to minutter og kan måske spare dig for hovedpine.

Hvis filerne forsvandt, uden at du slettede dem, ville jeg tjekke kortets filsystem, før jeg gik direkte til fuld gendannelse. Lille forskel, stor betydning.

Åbn Diskværktøj på din Mac. Se, om SD-kortet monteres med den rigtige størrelse. Hvis det gør, så kør Førstehjælp én gang. Kun én gang. Hvis problemet er en beskadiget mappeoversigt, kan Førstehjælp nogle gange hurtigt få fillisten tilbage. Hvis det giver fejl, eller kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen, så stop dér.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville ikke blive ved med at forsøge scanninger på et ustabilt kort. Dårlige kort bliver værre. Det bedste træk er først at lave et byte-for-byte-image af SD-kortet og derefter scanne imaget, ikke kortet. På Mac virker dd i Terminal, hvis du ved, hvad du laver. Hvis ikke, så brug et værktøj med understøttelse af backup-image. Disk Drill er udmærket her, fordi det lader dig arbejde mere sikkert, når kortet er ustabilt.

Ekstra tjek, som folk springer over:

1. Vis skjulte filer i Finder, Kommando + Skift + .
  2. Test kortet på en anden Mac eller kortlæser.
  3. Tjek, om kortet er blevet RAW, eller om ExFAT er blevet beskadiget.
  4. Kig i Fotos, Lightrooms importcache og iCloud-synkroniseringsmapper.

Hvis videofiler er hovedmålet, så forvent blandede resultater. Billeder gendannes bedre end store videoklip efter beskadigelse.

Denne korte guide er også værd at se på, hvis du vil have en visuel gennemgang af gendannelse af SD-kort på Mac, Trin til gendannelse af SD-kort på Mac for slettede billeder og videoer.

Først og fremmest, stop med at mounte det igen og igen i Finder. Det er her, jeg adskiller mig en smule fra @mikeappsreviewer og @voyageurdubois. Hvis kortet opfører sig mærkeligt, er hver ekstra genforbindelse bare mere stress for et muligvis svigtende SD-kort.

Det, jeg ville tjekke før en fuld gendannelseskørsel:

• Åbn System Information på Mac, og se om læseren overhovedet registrerer kortet korrekt.
  • Kør diskutil list i Terminal, og bekræft, at kortet viser den forventede størrelse.
  • Hvis det dukker op, men Finder er tom, kan problemet være katalogskade, ikke reel sletning.
  • Hvis kortet er fysisk ustabilt, så lav først et image og arbejd ud fra den kopi.

Jeg er også lidt mere forsigtig med First Aid end nogle andre. Det kan hjælpe, men på ustabile medier kan det også gøre et rodet filsystem endnu mere rodet. Hvis det er filer, der ikke kan erstattes, ville jeg først lave et image og derefter teste reparationer senere.

Til gendannelse på macOS er Disk Drill stadig en af de mere praktiske muligheder, fordi det håndterer SD-kort godt, forhåndsviser gendannelige fotos/videoer og er lettere at sortere i end mange af de mere nørdede værktøjer. Hvis filerne bare er manglende og ikke kraftigt overskrevet, er chancerne stadig rimelige. For en gennemgang er denne lette Disk Drill-anmeldelse og Mac-gendannelsesgennemgang ret tydelig.

Én ting mere, folk springer over: Hvis kortet blev brugt i et kamera, så prøv at læse det på det kamera kun for at bekræfte, at filerne findes, ikke for at gemme eller optage noget. Nogle kameraer kan stadig se mapper, som macOS ignorerer. Mærkeligt, men det sker.

Hvis kortet bliver varmt, frakobles tilfældigt eller beder om at blive initialiseret, så stop med at rode med det. Det er punktet, hvor gør det selv hurtigt kan blive ret risikabelt. Gendan til et andet drev, ikke tilbage til SD-kortet. Grundlæggende ting, men folk gør det stadig og undrer sig så over, hvorfor filerne er ubrugelige lol.