Min enhet ändrades plötsligt till en RAW-partition efter en omstart, och nu säger Windows att jag måste formatera den innan jag kan använda den. Den innehåller viktiga filer, så jag är orolig för att formatering först kan göra dataåterställningen svårare. Vad bör jag göra först för att återställa data från en RAW-enhet på ett säkert sätt utan att förvärra situationen?
Jag har hanterat RAW-partitioner ett par gånger, och jag formaterade inte först någon av gångerna heller. Jag skulle vänta med att formatera till slutet. När du väl gör det blir nästa steg svårare utan någon bra anledning.
Det som vanligtvis hände för mig var enkelt. Windows slutade förstå filsystemet, märkte partitionen som RAW och visade sedan formateringsprompten som om enheten vore tomt skräp. Det var den inte. Filerna fanns fortfarande där, men filsystemsdata var skadad så pass mycket att Utforskaren gav upp.
Om ditt problem beror på filsystemskorruption skulle jag hålla ordningen strikt:
- Gör ingenting med RAW-partitionen.
- Ta först ut den viktiga datan.
- Se om det är värt tiden att reparera partitionen.
- Formatera först när dina filer är säkra någon annanstans.
För återställning skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom det inte förlitar sig på en enda metod. När tillräckligt många filsystemsposter fortfarande går att läsa tillbaka filerna med namn och mappsökvägar intakta. När strukturen är alltför förstörd växlar det till skanning efter filsignaturer och letar efter kända filtyper direkt på disken. Det spelar roll, eftersom en RAW-partition i Windows inte alltid betyder att datan är borta. Ibland betyder det att Windows tappade indexet och inget mer.
Stegen är enkla:
- Installera Disk Drill på en annan enhet, inte den skadade.
- Välj RAW-disken eller RAW-partitionen.
- Klicka på Sök efter förlorad data. På en extern enhet, om den frågar efter skanningsläge, använd Universal Scan. Jag skulle spara Advanced Camera Recovery för SD-kort eller lagring från kameror och drönare.
- Vänta tills skanningen är klar. Avbryt den inte i förtid.
- Förhandsgranska filer innan du återställer dem, så att du vet att de går att öppna.
- Spara återställd data på en annan disk.
Om du vill ha ett gratisalternativ har jag också använt TestDisk och PhotoRec. TestDisk är värt att prova när målet är att reparera partitions- eller filsystemsdata. PhotoRec ignorerar det trasiga filsystemet och plockar ut filer efter typ. Det fungerar, men det är grövre. Du förlorar originalnamn, mappstruktur och ibland tålamodet. Att sortera en stor återställning från PhotoRec är rörigt, särskilt om du hade flera års blandade filer.
När återställningen är klar och kontrollerad skulle jag titta på reparation. Om TestDisk bygger upp partitionen rent, toppen, då behövs ingen formatering. Om det inte gör det skulle jag öppna Diskhantering, skapa en ny partition, köra en snabbformatering och sedan kopiera tillbaka de återställda filerna.
En sak jag lärde mig den hårda vägen: sluta om enheten börjar klicka, kopplas från eller försvinner under skanningar. Då kändes det mindre som filsystemsskada och mer som felande hårdvara. Att köra slumpmässiga reparationsverktyg om och om igen på en döende disk är så man gör en dålig situation ännu värre. Om filerna är viktiga skulle jag sluta där och lämna in den till en återställningsfirma.
Gör återställning först. Formatera inte RAW-partitionen ännu.
Formatering skriver nya filsystemdata till enheten. En snabbformatering gör mindre skada än en fullständig, men den skriver ändå över viktig metadata. Om dina filer är viktiga är ditt första mål att bevara det som fortfarande finns kvar. På en frisk men korrupt volym minskar återställningsframgången ofta efter extra skrivningar. Så håll skrivningarna på noll om du kan.
Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, vänta med formateringen. Där jag skiljer mig lite är tidpunkten för reparation. Jag skulle inte försöka köra CHKDSK på en RAW-enhet före återställning. CHKDSK vägrar ofta ändå RAW-volymer, och när det körs på skadade strukturer gör det ibland en rörig situation värre.
Min ordning skulle vara:
- Kontrollera SMART-hälsan med CrystalDiskInfo eller smartctl.
- Om hälsan ser dålig ut, klona enheten först med något som ddrescue.
- Återställ filer från klonen eller från originalet om disken är stabil.
- Verifiera att de återställda filerna går att öppna.
- Först därefter partitionera om och formatera.
Om du vill ha ett enklare GUI-alternativ är Disk Drill ett bra val för programvara för återställning av RAW-partitioner. Det brukar fungera bra när Windows tappar filsystemet men fildatan fortfarande finns kvar. Om enheten är flyttbar, testa den först på en annan dator och med en annan USB-kabel. Jag har sett dåliga kapslingar ge sken av ett RAW-problem.
Om detta dessutom är en SSD, sluta använda den nu. TRIM plus extra skrivningar är dåliga nyheter för raderad eller föräldralös data.
För alla som jämför verktyg är den här sidan om bästa programvaran för återställning av RAW-partitioner och SD-kort för att få tillbaka filer snabbt också relevant.
Kort version, återställ först, formatera sist. Inte tvärtom.
Nej, formatera den inte först. Den popupen är i princip Windows som säger Jag kan inte läsa det här, inte dina filer är borta. Stor skillnad.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @sternenwanderer, men jag skulle lägga till en sak som folk alltför ofta hoppar över: kontrollera om partitionsproblemet är falskt innan du går in i återställningsläge. Om detta är en extern enhet, prova en annan USB-port, kabel, kapsling och en annan dator. Jag har sett enheter visas som RAW bara för att adaptern betedde sig dumt. Det låter löjligt, men det sparar tid.
Om enheten dessutom ger ifrån sig konstiga ljud, fryser Explorer eller kopplas från, sluta peta på den. Då är återställningsprogram inte det första steget, utan att bevara enheten.
Om den förblir stabil är det säkrare att återställa data innan formatering. Formatering kan ersätta filsystemets metadata som du fortfarande kan behöva. Även en snabbformatering är inte ofarlig. Så ja, återställ först, reparera senare, formatera sist.
En sak jag är lite oense om när det gäller de vanliga råden: jag skulle inte lägga för mycket tid på att försöka fixa RAW-partitionen innan du kopierar ut data. Folk lockas av reparationsverktyg och gör till slut röran värre. Om filerna är viktiga är prioritet nummer 1 att få ut dem, inte att försöka vara hjälte.
Disk Drill är ett rimligt val här eftersom det hanterar RAW-partitioner ganska bra och ger dig en förhandsvisning, vilket är väldigt användbart för att kontrollera om det återställda faktiskt går att använda och inte bara är filnamn som ger falska förhoppningar. Spara allt som återställs till en annan enhet, förstås. Att skriva tillbaka till samma disk är så folk förvandlar återställningsbart till oj då.
Om du vill läsa mer har den här tråden om hur man hämtar data från en RAW-enhet utan att göra saken värre också några vettiga synpunkter från communityn.
Kort version: återställ först, formatera efteråt, och låt inte Windows mobba dig till att klicka på Formatera disk bara för att det blev förvirrat.
Återställ först. Formatera sist.
Jag håller med @sternenwanderer, @byteguru och @mikeappsreviewer om huvudpoängen, men jag skulle trycka lite hårdare på en nyans: om enheten är intern och plötsligt blev RAW direkt efter en omstart, skulle jag också kontrollera systemloggar och BIOS/UEFI-detektering innan jag gör något omfattande. Ibland är partitionen okej och det är styrenheten, kablaget eller USB-bryggan som ljuger.
Det jag inte skulle göra är att klicka på Windows uppmaning att formatera bara för att se om det hjälper. Det kommer inte att hjälpa återställningen.
En liten invändning mot de vanliga råden: jag skulle inte skynda in i något reparationsförsök, inte ens sådana som låter säkra, om inte datan redan är kopierad någon annanstans. Många reparationsverktyg är utmärkta ända tills de inte är det.
Om Disk Drill eftersom det kom upp:
Fördelar
- Bra på att hitta filer på RAW-volymer
- Förhandsgranskningsfunktionen är genuint användbar
- Enklare att använda än TestDisk/PhotoRec
- Kan återställa med mappstruktur när metadata fortfarande är läsbar
Nackdelar
- Inte det billigaste alternativet
- Djupa skanningar kan ta lång tid
- Signaturbaserad återställning kan fortfarande förlora originalnamn
- Bästa resultat beror fortfarande på enhetens hälsa
Så ja, Disk Drill är ett rimligt alternativ om du vill ha den minst smärtsamma vägen med grafiskt gränssnitt, särskilt för en icke-teknisk användare. Installera det bara någon annanstans och återställ till en annan enhet.
En praktisk sak till som folk ofta hoppar över: om de återställda filerna är oersättliga, kontrollera ett större urval av dem, inte bara ett foto och en PDF. Öppna större videor, arkiv, projektfiler och kalkylblad. RAW-återställningar kan se lyckade ut tills du stöter på filkorruption halvvägs igenom.
Om enheten börjar försvinna, bli extremt långsam eller ge läsfel, stanna upp och klona först. Då förändras situationen från ett filsystemsproblem till ett problem med felande hårdvara.