iPhone-lagringen min er nesten full, og bilder bruker mesteparten av plassen. Jeg vil frigjøre plass ved å fjerne bildedata på en trygg måte uten å miste viktige bilder ved et uhell. Hva er den beste fremgangsmåten, inkludert håndtering av iCloud-bilder og nylig slettede objekter?
Ikke start med å slette hele bildebiblioteket. Jeg frigjorde en god del plass ved å fjerne ting jeg ikke brydde meg om: duplikater, serier med nesten identiske bilder, gamle skjermbilder, Live Photos og store videoer. Biblioteket mitt var på over 100 GB, så det var ikke praktisk å sortere alt manuelt.
Jeg brukte Clever Cleaner til å gruppere rotet i separate kategorier, blant annet duplikater og lignende bilder, dupliserte videoer, skjermbilder, Live Photos og store mediefiler. Du kan gå gjennom elementene før du sletter dem, redusere størrelsen på kompatible bilder med verktøyet Komprimer eller gå gjennom galleriet ett element om gangen i Sveip-modus.
Smart opprydding er nyttig hvis du vil håndtere lignende bilder og medier som kan komprimeres, på tvers av flere kategorier med noen få trykk. Appen er gratis, har ingen annonser og krever ikke abonnement for å komme i gang. Enkelte oppryddingsfunksjoner har en ganske romslig daglig grense for nye brukere.
Jeg ville ryddet opp omtrent i denne rekkefølgen:
- Fjern duplikater og lignende bilder.
- Sjekk store videoer og dupliserte videoer.
- Slett uønskede Live Photos, eller komprimer dem hvis du vil beholde dem.
- Fjern skjermbilder du ikke lenger trenger.
- Kjør Smart opprydding hvis du vil gå gjennom flere kategorier samtidig.
- Tøm albumet Nylig slettet etterpå. Ellers kan det ta opptil 30 dager før lagringsplassen blir tilgjengelig.
Sjekk også Meldinger. Bilde- og videovedlegg kan fortsatt ta opp plass selv etter at du har ryddet i Bilder-appen. Åpne en samtale, trykk på kontaktens navn, velg Vis alle under Bilder, og velg og slett deretter alt du ikke trenger. Hvis du sletter en hel samtale, fjernes også vedleggene.
Hvis du bruker iCloud-bilder, slår du på Optimaliser iPhone-lagring under Innstillinger > Bilder. Da beholdes mindre versjoner på telefonen, mens originalene i full oppløsning blir liggende i iCloud.
Gamle reise- og arrangementsalbum er et annet godt sted å begynne. Det går mye raskere å gå gjennom 50 lignende feriebilder samlet enn å bla gjennom hele biblioteket. Når den store oppryddingen er ferdig, kan du bruke ett eller to minutter hver uke på å slette nye skjermbilder og duplikater, slik at problemet ikke bygger seg opp igjen.
Du trenger sannsynligvis ikke å ofre viktige minner bare for å frigjøre lagringsplass. Det kan utgjøre en betydelig forskjell å fjerne duplikater, lignende bilder, store videoer, Live Photos, skjermbilder og gamle meldingsvedlegg.
Sletting av bilder fra iPhone er ikke bare en opprydding på enheten når iCloud-bilder er aktivert. Slettingene synkroniseres med iCloud og de andre Apple-enhetene dine, så kopier først alt viktig til en datamaskin eller en separat sikkerhetskopi, og kontroller at filene kan åpnes. Hvis du vil beholde bildebiblioteket, bruker du Optimaliser iPhone-lagring i stedet for å slette det. La deretter telefonen ligge til lading mens den er koblet til Wi-Fi, siden det kan ta litt tid før den frigjorte lagringsplassen vises. Oppryddingsapper som Clever Cleaner kan hjelpe deg med å finne unødvendige filer, men kontroller hvert valg i stedet for å betrakte automatiske forslag som en sikkerhetskopi.
Start i iPhone-lagring, ikke med å masseslette fra Bilder-appen. Gå til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og sjekk om alternativet «Gå gjennom personlige videoer» vises. Noen få lange 4K-videoer eller skjermopptak kan bruke mer plass enn tusenvis av vanlige bilder, så det er som regel raskest å fjerne de største filene først.
Jeg er enig med @voyageurdubois når det gjelder iCloud-synkronisering, men kontroller at synkroniseringen faktisk er fullført. Åpne Bilder, bla til bunnen av biblioteket, og sjekk synkroniseringsstatusen. Hvis opplastinger er satt på pause eller iCloud-lagringen er full, kan enkelte nyere originalfiler fortsatt bare finnes på telefonen. «Optimaliser iPhone-lagring» kan ikke beskytte filer som aldri ble lastet opp.
For en tryggere første gjennomgang kan du bruke Apples innebygde albumer. Sjekk Duplikater under Verktøy og bruk Slå sammen. Se deretter gjennom Videoer, Skjermopptak, Bildeserier og Skjermbilder under Medietyper. Dette er mindre aggressivt enn å la en app avgjøre hvilket av flere lignende bilder som har det beste ansiktsuttrykket eller fokuset. Clever Cleaner kan fortsatt være nyttig for å finne nesten like bilder som Apple ikke oppdager, men jeg ville behandlet valgene av lignende bilder som forslag, ikke automatiske avgjørelser.
Hvis du flytter bilder til en Mac, PC eller ekstern lagringsenhet, må du ikke anta at en melding om vellykket import betyr at sikkerhetskopieringen er fullført. Åpne flere av de importerte bildene og videoene, inkludert nyere filer, og kontroller at de kan vises eller spilles av i full oppløsning. Avhengig av importmetoden kan Live Photos bli overført som separate bilde- og videofiler. Det beste er å oppbevare en ekstra kopi av denne mappen før du sletter noe fra telefonen.
Tøm Nylig slettet først etter at du har utført disse kontrollene. Frem til da fungerer lagringsperioden på 30 dager som en nyttig sikkerhet. Hvis du bare trenger nok plass til en iOS-oppdatering eller en reise, er det ofte tryggere å slette to svært store videoer og noe nedlastet appinnhold enn å prøve å rydde hele bildebiblioteket på én gang.
Å lagre bilder i Filer-appen på samme iPhone kan faktisk gjøre lagringsproblemet verre. Du kan ende opp med en ekstra lokal kopi, og filer i iCloud Drive kan fortsatt være lastet ned på telefonen. En ordentlig sikkerhetskopi bør ligge på en datamaskin, ekstern harddisk eller skytjeneste utenfor det synkroniserte iCloud-bildebiblioteket.
Etter kopieringen bør du koble fra telefonen og åpne et utvalg bilder og videoer direkte fra sikkerhetskopien. Slett deretter de største uønskede elementene fra Bilder, vent med å tømme Nylig slettet, og kontroller at ingenting viktig mangler. @voyageurdubois har rett i at sletting når iCloud-bilder er aktivert, fjerner disse elementene fra hele det synkroniserte biblioteket. Derfor bør ikke iCloud-bilder i seg selv betraktes som en separat sikkerhetskopi.
Hvis du vil beholde alt, er Optimaliser iPhone-lagring det minst drastiske alternativet. Hvis du trenger plass med én gang, vil store videoer vanligvis utgjøre en større forskjell enn å rydde opp i hundrevis av små bilder. Oppryddingsapper kan gjøre sorteringen raskere, men jeg ville aldri latt en slik app automatisk velge mellom lignende familiebilder.
Ikke komprimer bildene dine for å spare plass med mindre du har tenkt deg grundig om. Komprimeringsverktøyet som @petethecircuit nevnte, fungerer, men du ofrer permanent bildekvalitet for en ganske liten plassbesparelse per bilde. Å komprimere noen hundre vanlige bilder frigjør langt mindre plass enn å slette to lange 4K-klipp, og du blir sittende igjen med den komprimerte versjonen fremover. Hvis du senere vil skrive ut eller beskjære et bilde, kan den avgjørelsen komme tilbake og straffe seg. Jeg ville bare brukt det på ting jeg oppriktig ikke bryr meg om å beholde i full kvalitet.
Poenget @kernelnode5670 kom med om videoer, er det som faktisk betyr noe, og det drukner i all praten om bilder. Lagringsregnestykket er skjevt. Ett minutt med 4K-video i 60 bilder per sekund kan ta mer plass enn en hel dags vanlige bilder. Så før noen begynner å gå gjennom bunken med lignende bilder, bør de sortere biblioteket etter størrelse eller trykke på Gå gjennom personlige videoer og fjerne de største plassslukene først. Det alene kan løse problemet, slik at du slipper å gruble over hvilket familiebilde du skal beholde.
Det jeg vil protestere litt mot, er tanken om at Optimaliser iPhone-lagring er et pålitelig sikkerhetsnett. Nedlasting ved behov fungerer bare når iCloud faktisk har originalene. Hvis iCloud-lagringen din er full og opplastingene har stoppet opp, finnes noen bilder fortsatt bare på telefonen i full størrelse, og det hjelper ikke å slå på denne innstillingen. Sjekk iCloud-statusen først. Ellers tror du at du er trygg, uten at du faktisk er det.
Clever Cleaner fungerer fint til grovarbeidet med å gruppere duplikater og nesten identiske bildeserier, noe Bilder-appen faktisk er dårlig til. Jeg ville brukt den akkurat slik de andre foreslo: som et sorteringsverktøy, ikke som en beslutningstaker. La den samle kandidatene, og ta så avgjørelsen selv for alt du ville blitt lei deg for å miste. Automatisk valg av beste bilde er praktisk, men ikke en fasit.
Én ting ingen har påpekt: Hvis du bruker et delt iCloud-abonnement eller Delte albumer, kan sletting fra din side påvirke hva andre ser, og Delte albumer har egne lagringsregler. Det er verdt å ta en rask sjekk hvis du deler bilder med familien, før du setter i gang med en stor sletterunde.