Beste manier om fotogegevens op een iPhone te wissen voor meer opslagruimte?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol en foto’s nemen de meeste ruimte in beslag. Ik wil fotogegevens veilig verwijderen en opslagruimte vrijmaken zonder per ongeluk belangrijke foto’s kwijt te raken. Wat is de beste methode, inclusief het beheren van iCloud-foto’s en recent verwijderde items?

Begin niet meteen met het wissen van je hele fotobibliotheek. Ik kreeg behoorlijk wat ruimte terug door dingen te verwijderen waar ik niet om gaf: duplicaten, reeksen bijna identieke foto's, oude schermafbeeldingen, Live Photos en te grote video's. Mijn bibliotheek was groter dan 100 GB, dus alles handmatig sorteren was niet praktisch.

Ik gebruikte Clever Cleaner om de rommel in afzonderlijke categorieën te groeperen, waaronder dubbele en vergelijkbare foto's, dubbele video's, schermafbeeldingen, Live Photos en grote mediabestanden. Je kunt items controleren voordat je ze verwijdert, geschikte foto's verkleinen met de tool Comprimeren of de galerij item voor item doornemen in de modus Vegen.

Slim opruimen is handig als je vergelijkbare foto's en comprimeerbare media in meerdere categorieën met een paar tikken wilt afhandelen. De app is gratis, bevat geen advertenties en vereist geen abonnement om aan de slag te gaan. Sommige opruimfuncties hebben een vrij ruime dagelijkse limiet voor nieuwe gebruikers.

Ik zou alles ongeveer in deze volgorde opruimen:

1. Verwijder dubbele en vergelijkbare foto's.
  2. Controleer grote video's en dubbele video's.
  3. Verwijder ongewenste Live Photos of comprimeer ze als je ze wilt bewaren.
  4. Verwijder schermafbeeldingen die je niet meer nodig hebt.
  5. Voer Slim opruimen uit als je meerdere categorieën tegelijk wilt aanpakken.
  6. Leeg daarna het album Recent verwijderd. Anders komt die opslagruimte mogelijk pas na maximaal 30 dagen beschikbaar.

Controleer ook Berichten. Foto- en videobijlagen kunnen nog steeds ruimte innemen, zelfs nadat je de Foto's-app hebt opgeruimd. Open een gesprek, tik op de naam van de contactpersoon, selecteer Toon alles onder Foto's en kies en verwijder vervolgens alles wat je niet nodig hebt. Als je een volledig gesprek verwijdert, worden ook de bijlagen ervan verwijderd.

Als je iCloud-foto's gebruikt, schakel je Optimaliseer iPhone-opslag in via Instellingen > Foto's. Hierdoor blijven kleinere versies op de telefoon staan, terwijl de originelen met volledige resolutie in iCloud worden bewaard.

Albums van oude reizen en evenementen zijn ook een goede plek om te beginnen. Vijftig vergelijkbare vakantiefoto's tegelijk bekijken gaat veel sneller dan door je hele bibliotheek scrollen. Zodra de grote opruimactie is voltooid, kun je voorkomen dat het probleem zich opnieuw opstapelt door elke week een of twee minuten te besteden aan het verwijderen van nieuwe schermafbeeldingen en duplicaten.

Je hoeft waarschijnlijk geen belangrijke herinneringen op te offeren om opslagruimte vrij te maken. Het verwijderen van duplicaten, vergelijkbare foto's, grote video's, Live Photos, schermafbeeldingen en oude berichtbijlagen kan een aanzienlijk verschil maken.

Foto’s van de iPhone verwijderen is niet alleen een opschoning van het apparaat wanneer iCloud-foto’s is ingeschakeld. Deze verwijderingen worden gesynchroniseerd met iCloud en je andere Apple-apparaten. Kopieer daarom eerst alles wat belangrijk is naar een computer of aparte back-up en controleer of de bestanden kunnen worden geopend. Als je de bibliotheek wilt behouden, gebruik dan Optimaliseer iPhone-opslag in plaats van foto’s te verwijderen. Laat de telefoon daarna via wifi opladen, aangezien de vrijgekomen ruimte mogelijk niet onmiddellijk zichtbaar is. Opschoonapps zoals Clever Cleaner kunnen helpen om overbodige bestanden te vinden, maar controleer elke selectie in plaats van automatische suggesties als een back-up te beschouwen.

Begin bij iPhone-opslag en verwijder niet meteen massaal foto’s vanuit de Foto’s-app. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en controleer of de optie ‘Bekijk persoonlijke video’s’ wordt aangeboden. Een handvol lange 4K-video’s of schermopnamen kan meer ruimte innemen dan duizenden gewone foto’s. Daarom levert het verwijderen van de grootste bestanden meestal het snelst ruimte op.

Ik ben het met @voyageurdubois eens over synchronisatie met iCloud, maar controleer of die synchronisatie daadwerkelijk is voltooid. Open Foto’s, scrol naar de onderkant van de bibliotheek en controleer de synchronisatiestatus. Als uploads zijn gepauzeerd of je iCloud-opslag vol is, staan sommige recente originelen mogelijk nog alleen op de telefoon. ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ kan geen bestanden beschermen die nooit zijn geüpload.

Gebruik voor een veiligere eerste opruimronde de ingebouwde albums van Apple. Controleer onder Hulpprogramma’s het album Dubbele onderdelen en gebruik Voeg samen. Bekijk daarna onder Mediatypen de albums Video’s, Schermopnamen, Bursts en Schermafbeeldingen. Dit is minder ingrijpend dan een app te laten bepalen welke vergelijkbare foto de beste gezichtsuitdrukking of scherpstelling heeft. Clever Cleaner kan nog steeds nuttig zijn om bijna-identieke foto’s te vinden die Apple niet markeert, maar ik zou de keuzes voor vergelijkbare foto’s als suggesties beschouwen en niet als automatische beslissingen.

Als je foto’s naar een Mac, pc of externe schijf verplaatst, ga er dan niet van uit dat een melding over een geslaagde import betekent dat de back-up compleet is. Open meerdere geïmporteerde foto’s en video’s, waaronder recente bestanden, en controleer of ze in volledige resolutie kunnen worden afgespeeld. Afhankelijk van de importmethode kunnen Live Photos als afzonderlijke afbeeldings- en videobestanden worden overgezet. Bewaar bij voorkeur nog een kopie van die map voordat je iets van de telefoon verwijdert.

Leeg Recent verwijderd pas na deze controles. Tot die tijd biedt de bewaartermijn van 30 dagen een nuttig vangnet. Als je alleen genoeg ruimte nodig hebt voor een iOS-update of een reis, is het verwijderen van twee enorme video’s en wat gedownloade appinhoud vaak veiliger dan proberen de volledige fotobibliotheek in één sessie op te schonen.

Foto’s opslaan in de Bestanden-app op dezelfde iPhone kan het opslagprobleem juist verergeren. Je kunt hierdoor een tweede lokale kopie krijgen en bestanden in iCloud Drive kunnen nog steeds op de telefoon gedownload blijven. Een echte reservekopie moet op een computer, externe schijf of cloudservice buiten de gesynchroniseerde iCloud-fotobibliotheek staan.

Koppel de telefoon na het kopiëren los en open vanuit de reservekopie zelf een aantal foto’s en video’s. Verwijder daarna de grootste ongewenste onderdelen uit Foto’s, wacht nog even met het legen van Recent verwijderd en controleer of er niets belangrijks ontbreekt. @voyageurdubois heeft gelijk dat wanneer je onderdelen verwijdert terwijl iCloud-foto’s is ingeschakeld, deze uit de hele gesynchroniseerde bibliotheek worden verwijderd. Daarom moet iCloud-foto’s op zichzelf niet als een afzonderlijke reservekopie worden beschouwd.

Als je alles wilt bewaren, is Optimaliseer iPhone-opslag de minst ingrijpende optie. Als je onmiddellijk ruimte nodig hebt, levert het verwijderen van grote video’s meestal meer op dan het opruimen van honderden kleine afbeeldingen. Opschoonapps kunnen het sorteren versnellen, maar ik zou zo’n app nooit automatisch laten kiezen tussen vergelijkbare familiefoto’s.

Comprimeer je foto’s niet om ruimte te besparen, tenzij je daar goed over hebt nagedacht. De tool Compress die @petethecircuit noemde werkt wel, maar je levert permanent beeldkwaliteit in voor een vrij kleine ruimtebesparing per foto. Het comprimeren van een paar honderd gewone foto’s levert veel minder op dan het verwijderen van twee lange 4K-video’s, en voortaan zit je vast aan de gecomprimeerde versie. Als je later ooit een afdruk wilt maken of een foto wilt bijsnijden, kan die beslissing je duur komen te staan. Ik zou het alleen gebruiken voor materiaal dat ik echt niet op volledige kwaliteit hoef te bewaren.

Het punt dat @kernelnode5670 over video’s maakte, is wat er echt toe doet, maar het raakt ondergesneeuwd door al het gepraat over foto’s. De verhouding qua opslag is erg scheef. Eén minuut 4K-video met 60 fps kan meer ruimte innemen dan een hele dag aan gewone foto’s. Sorteer daarom, voordat iemand aan de verzameling vergelijkbare foto’s begint, de bibliotheek op grootte of tik op Bekijk persoonlijke video’s en verwijder eerst de grootste ruimtevreters. Alleen dat kan het probleem al oplossen, zodat je nooit hoeft te piekeren over welke familiefoto je wilt bewaren.

Waar ik wel enige kanttekeningen bij zou plaatsen, is het idee dat Optimaliseer iPhone-opslag een waterdicht vangnet is. Bestanden worden alleen op aanvraag gedownload als de originelen daadwerkelijk in iCloud staan. Als je iCloud vol is en uploads zijn vastgelopen, staan sommige foto’s nog steeds alleen op volledige grootte op de telefoon en heeft het wijzigen van die instelling geen enkel nut. Controleer eerst de status van je iCloud. Anders denk je dat alles veilig is, terwijl dat niet zo is.

Clever Cleaner is prima voor het monnikenwerk van het groeperen van dubbele foto’s en vrijwel identieke reeksen, iets waar de Foto’s-app echt slecht in is. Ik zou het precies gebruiken zoals de anderen zeiden: als hulpmiddel bij het sorteren, niet als beslisser. Laat de app de kandidaten verzamelen en beslis daarna zelf over alles waarvan je het erg zou vinden als je het kwijtraakt. Het automatisch kiezen van de beste foto is handig, maar niet zaligmakend.

Eén ding dat niemand heeft genoemd: als je een gedeeld iCloud-abonnement hebt of Gedeelde albums gebruikt, kan verwijderen aan jouw kant invloed hebben op wat anderen zien. Bovendien gelden voor Gedeelde albums aparte opslagregels. Het is de moeite waard om dit even te controleren als je foto’s met familie deelt, voordat je massaal gaat verwijderen.