Mitt familiebildebibliotek har kommet ut av kontroll etter år med bilder spredt over telefoner, skylagring og gamle datamaskiner. Jeg trenger hjelp til å velge den beste bildeorganiseringsappen for å sortere familiebilder, fjerne duplikater og holde alt lett å finne på ett sted.
Jeg prøvde en haug med apper med en eller annen versjon av «beste bildeorganisator for iPhone» i beskrivelsen, og de fleste mistet meg raskt. Enten lå de nyttige funksjonene bak en abonnementsmur, eller så prøvde appen å være redigeringsverktøy, sikkerhetskopieringsverktøy, galleri-erstatning og ryddeapp på én gang. Jeg kom stadig tilbake til Clever Cleaner, mest fordi jeg fortsatt bruker den hver uke. Det viste seg å bety mer enn funksjonslister.
Rutinen min er kjedelig, og det er derfor den fungerer.
Etter en tur, en kveld ute eller noe med familien der jeg tok 80 bilder av de samme 6 øyeblikkene, åpner jeg appen og kjører en skanning. Første stopp er Similars. Jeg går gjennom de grupperte bildene og kaster duplikater og nesten-duplikater. Du vet hvilke jeg mener, tre bilder med samme ansikt, samme vinkel, ett litt mer uskarpt enn resten.
Deretter sjekker jeg Heavies. For meg tar videoer opp lagringsplass raskere enn noe annet. Hvis jeg vil beholde en, komprimerer jeg den. Hvis den var poengløs, bort med den.
Så er det Swipe Mode. Jeg bruker den i små økter, fem minutter i sofaen, mens jeg venter i kø, halvt med på TV. Merkelig effektivt. Det hindrer at etterslepet blir til et 4 måneders rot.
Av og til tar jeg noen ekstra runder:
- Sletter gamle skjermbilder.
- Gjør Live Photos om til stillbilder når bevegelsesdelen ikke tilfører noe.
- Kjører Smart Cleanup igjen før jeg sikkerhetskopierer telefonen.
Det oppsettet holdt bildebiblioteket mitt under kontroll uten å gjøre bildeopprydding til et prosjekt jeg stadig utsetter.
Hvis Clever Cleaner ikke passer det du vil ha, ville jeg sett på disse i stedet.
- Slidebox, hvis hovedmålet ditt er å sortere bilder i album. Sveipeoppsettet er raskere enn å gjøre det i Apple Photos, i hvert fall etter min erfaring.
- MyPics, hvis du vil ha mer struktur, som mapper, private album og strammere kontroll over hvor ting havner.
- Secret Photo Vault (Keepsafe), hvis personvern er hovedsaken og du vil ha personlige bilder bak Face ID eller en PIN-kode.
For meg var den irriterende delen aldri å organisere de gode bildene. Det var å rydde ut søppelet først. Clever Cleaner håndterer den delen godt, og når jeg først har trimmet bort rotet, tar det mye kortere tid å sortere resten i Apple Photos.
Hvis rotet ditt er spredt over telefoner, iCloud, Google Foto og gamle PC-er, ville jeg ikke startet med en albumapp først. Jeg ville startet med opprydding, og så sortering. @mikeappsreviewer har rett på ett punkt, rot er hovedproblemet. Jeg er litt uenig i å gjøre den endelige sorteringen i Apple Bilder hvis biblioteket ditt er spredt over flere steder. Apple Bilder blir fort rotete når du blander delte biblioteker, nedlastinger og eksporter.
Mitt valg for oppryddingsfasen er Clever Cleaner. Beste bruksområde er duplikatbilder, lignende bilder, store videoer, skjermbilder og tilfeldig skrot som tetter igjen iPhonen din. Hvis du har 20 000 bilder, vil selv det å fjerne 10 prosent spare mye tid senere. Det er en av de få appene jeg har funnet der du åpner den og gjør jobben raskt.
Gjør så dette.
- Slå sammen alt til ett bibliotek først.
- Legg originalene på én disk.
- Kjør Clever Cleaner på iPhone-bunken.
- Bruk Google Foto eller Apple Bilder for ansikter, datoer og søk.
- Bygg album etter år, tur, barn, hendelse.
For ren familieorganisering er Google Foto fortsatt bedre for å finne Emma bursdag eller strand 2019. Apple Bilder er greit hvis hele familien bruker iPhone.
Denne guiden om smarte tips for opprydding av iPhone-bilder er også verdt en rask titt.
Kortversjonen er: bruk Clever Cleaner til å slette skrotet først. Deretter organiserer du det du vil beholde. Den rekkefølgen bevarer forstanden din, stol på meg lol.