Mijn familiefotobibliotheek is uit de hand gelopen na jaren van foto’s verspreid over telefoons, cloudopslag en oude computers. Ik heb hulp nodig bij het kiezen van de beste app om foto’s te organiseren voor het sorteren van familiefoto’s, het verwijderen van duplicaten en alles gemakkelijk vindbaar op één plek te houden.
Ik heb een hoop apps geprobeerd met een of andere versie van beste iPhone foto-organizer in de pitch, en de meeste waren ik snel zat. Of de handige functies zaten achter een abonnementsmuur, of de app probeerde tegelijk een editor, back-uptool, galerijvervanger en opschoner te zijn. Ik bleef terugkomen bij Clever Cleaner, vooral omdat ik het nog steeds elke week gebruik. Dat bleek uiteindelijk belangrijker dan functielijstjes.
Mijn routine is saai, en juist daarom bleef ik ermee doorgaan.
Na een trip, een avondje uit, of iets met familie waarbij ik 80 foto’s van dezelfde 6 momenten heb gemaakt, open ik de app en start ik een scan. De eerste stop is Similars. Ik ga door de gegroepeerde foto’s en gooi duplicaten en bijna-duplicaten weg. Je kent ze wel: drie foto’s met hetzelfde gezicht, dezelfde hoek, waarvan er één net iets waziger is dan de rest.
Daarna check ik Heavies. Voor mij vreten video’s sneller opslagruimte dan wat dan ook. Als ik er één wil houden, comprimeer ik hem. Was het zinloos, dan gaat hij weg.
Dan is er nog Swipe Mode. Ik gebruik het in kleine stukjes, vijf minuten op de bank, wachtend in de rij, half lettend op de tv. Gek genoeg heel effectief. Het voorkomt dat de achterstand verandert in een chaos van 4 maanden.
Af en toe doe ik nog een paar extra rondes:
- Oude screenshots verwijderen.
- Live Photos omzetten naar stilstaande foto’s wanneer het bewegende deel niets toevoegt.
- Smart Cleanup opnieuw uitvoeren voordat ik een back-up van de telefoon maak.
Met die aanpak hield ik mijn bibliotheek onder controle zonder van het opschonen van foto’s een project te maken dat ik steeds blijf uitstellen.
Als Clever Cleaner niet past bij wat je zoekt, zou ik hiernaar kijken.
- Slidebox, als je belangrijkste doel is om foto’s in albums te sorteren. De swipe-opzet is sneller dan het binnen Apple Photos doen, tenminste in mijn ervaring.
- MyPics, als je meer structuur wilt, zoals mappen, privé-albums en strakkere controle over waar dingen terechtkomen.
- Secret Photo Vault (Keepsafe), als privacy het belangrijkste is en je persoonlijke foto’s achter Face ID of een pincode wilt zetten.
Voor mij was het irritante deel nooit het organiseren van de goede foto’s. Het was eerst het weggooien van de rommel. Clever Cleaner doet dat onderdeel goed, en zodra ik de rommel heb weggewerkt, kost het sorteren van de rest in Apple Photos veel minder tijd.
Als je rommel verspreid staat over telefoons, iCloud, Google Foto’s en oude pc’s, zou ik niet beginnen met eerst een album-app te gebruiken. Ik zou beginnen met opruimen en daarna sorteren. @mikeappsreviewer heeft op één punt gelijk, rommel is het grootste probleem. Ik ben het een beetje oneens over het doen van de uiteindelijke sortering in Apple Foto’s als je bibliotheek verspreid is over meerdere plekken. Apple Foto’s wordt snel rommelig zodra je gedeelde bibliotheken, downloads en exports door elkaar gebruikt.
Mijn keuze voor de opruimfase is Clever Cleaner. Het beste gebruiksscenario is dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, grote video’s, schermafbeeldingen en willekeurige rommel die je iPhone verstopt. Als je 20.000 foto’s hebt, bespaart zelfs het verwijderen van 10 procent later enorm veel tijd. Het is een van de weinige apps die ik heb gevonden waarbij je hem opent en de klus snel klaart.
Doe daarna dit.
- Voeg eerst alles samen in één bibliotheek.
- Zet originelen op één schijf.
- Gebruik Clever Cleaner op de iPhone-batch.
- Gebruik Google Foto’s of Apple Foto’s voor gezichten, datums en zoeken.
- Maak albums per jaar, reis, kind, gebeurtenis.
Voor pure gezinsorganisatie is Google Foto’s nog steeds beter voor het vinden van Emma verjaardag of strand 2019. Apple Foto’s is prima als je hele gezin iPhones gebruikt.
Ook is deze gids over slimme tips voor het opruimen van iPhone-foto’s het snel bekijken waard.
Korte versie: gebruik Clever Cleaner om eerst de rommel te verwijderen. Organiseer daarna wat je bewaart. Die volgorde bespaart je mentale rust, geloof me lol.
Ik zou dit opsplitsen in 2 verschillende taken omdat “beste foto-organizer-app” meestal twee heel verschillende dingen betekent.
Taak 1: de rommel opruimen
Taak 2: de blijvers echt organiseren
Daarom ben ik het maar deels eens met @mikeappsreviewer en @techchizkid. Ze hebben gelijk dat opruimen eerst komt, maar ik denk niet dat je van één app moet verwachten dat die ook je blijvende familiearchiefsysteem wordt. Daar raken mensen teleurgesteld van.
Voor de opruimkant is Clever Cleaner eerlijk gezegd een sterke keuze als je grootste probleem iPhone-rommel is, dubbele foto’s, vergelijkbare afbeeldingen, screenshots en enorme video’s. Het verwerkt die irritante voor-sorteerfase snel, en dat is belangrijker dan luxe functies. Als je een praktische gids wilt voor hoe je dubbele foto’s op een iPhone kunt vinden en verwijderen, is dat ook de moeite waard om te lezen.
Maar voor familiefoto-organisatie over oude computers + clouddiensten heen zou ik na het opruimen eigenlijk eerder naar Google Foto’s neigen als belangrijkste thuisbasis. Niet omdat het perfect is, maar omdat zoeken belachelijk handig is. “oma kerst 2018” typen en daadwerkelijk iets vinden is veel beter dan handmatig 900 albums bouwen die je toch nooit gaat bijhouden.
Mijn opzet zou zijn:
- gebruik Clever Cleaner om rommel van iPhones weg te halen
- exporteer alles van oude pc’s/telefoons naar één hoofdmap
- upload de uiteindelijke bibliotheek naar Google Foto’s of Apple Foto’s
- gebruik albums alleen voor grote dingen: vakanties, verjaardagen, schooljaren
- gebruik favorieten/gezichten/zoeken voor de rest
Eén kleine waarschuwing: verwijder niet massaal zonder te controleren. Apps voor vergelijkbare foto’s zijn handig, maar familiefoto’s zijn precies de plek waar de “slechtere” foto soms juist die is waarop het kind in de camera kijkt.
Dus, korte versie:
- Beste opruim-app: Clever Cleaner
- Beste voor familiezoeken en dingen op lange termijn terugvinden: Google Foto’s
- Beste als je hele huis alleen Apple gebruikt: Apple Foto’s
Als je bibliotheek overal verspreid staat, zou ik niet beginnen met albums opbouwen. Verminder eerst de chaos en organiseer daarna wat overblijft. Dat deel is een stuk minder pijnlijk.
Ik zou op één punt een beetje afwijken van @techchizkid, @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer: ik zou Google Photos of Apple Photos niet tot je eerste beslissing voor een organisator maken. Bepaal eerst waar je archief op de lange termijn gaat leven. Van organisator-apps stap je makkelijk over. Een slecht opslagplan niet.
Mijn mening:
- Beste opruimhulp op iPhone: Clever Cleaner
- Beste archiefformaat: gewone mappen op één externe schijf plus één cloudback-up
- Beste bladerlaag daarna: welke je gezin nu al het meest gebruikt
Waarom? Familiebibliotheken gaan tientallen jaren mee. Apps veranderen. Mappenstructuren en back-ups van originelen blijven bestaan.
Voordelen van Clever Cleaner
- snel in het vinden van duplicaten/vergelijkbare foto’s
- goed voor screenshots en grote video’s
- vermindert de ruis voordat je echt gaat sorteren
Nadelen van Clever Cleaner
- lost vooral iPhone-opruimen op, niet volledig cross-platform archiveren
- vergelijkbaar betekent niet altijd dat het veilig is om te verwijderen
- niet de plek om je blijvende familietaxonomie op te bouwen
Wat ik anders zou doen:
- Maak één hoofdarchief op jaar > maand/evenement in gewone mappen.
- Bewaar bewerkte albums binnen Google Photos of Apple Photos alleen als een weergavelaag.
- Gebruik tags/albums spaarzaam. Te veel handmatig sorteren houdt snel op.
- Schrijf namen/evenementen consequent in albumtitels zodat zoeken later werkt.
Dus ja, Clever Cleaner is de moeite waard om te gebruiken, maar als voorbereidingstool, niet als het hele systeem. Dat is volgens mij het deel dat vaak wordt gemist.