Mijn iPhone-opslag is bijna vol, en ik besefte dat ik heel veel dubbele en sterk op elkaar lijkende foto’s heb van reizen, screenshots en burstfoto’s. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste app om vergelijkbare foto’s op de iPhone te identificeren zonder per ongeluk belangrijke foto’s te verwijderen. Ik zoek een veilige, nauwkeurige app om foto’s op te schonen die gemakkelijk te gebruiken is.
Apple brengt je een eind op weg en stopt dan. In Foto's herkent iOS exacte duplicaten. Het groepeert geen bijna-identieke foto's. Dus als je 10 foto's achter elkaar hebt gemaakt, je hoek een beetje hebt veranderd, op één knipperde, een andere hebt bewerkt, behandelt je telefoon ze allemaal als aparte onderdelen.
Als je alleen exacte duplicaten wilt opruimen, doe dan dit:
- Open Foto's.
- Scroll naar Hulpprogramma's.
- Tik op Duplicaten.
- Bekijk de groepen en tik op Voeg samen.
Voor vergelijkbare foto's moest ik een andere app gebruiken. Ik heb er een paar geprobeerd. De meeste voelden onbetrouwbaar aan of duwden abonnementen te hard door. Degene die ik bleef gebruiken was Clever Cleaner. Wat mij overtuigde was simpel. De app groepeerde bijna-identieke foto's beter dan de andere die ik testte, en de keuze voor Beste foto zat vaak genoeg goed dat ik er niet telkens tegenin hoefde te gaan.
Mijn routine zag er zo uit:
- Installeer Clever Cleaner en geef het toegang tot je fotobibliotheek.
- Open het tabblad Vergelijkbaar.
- Wacht tot de scan is voltooid.
- Controleer de gegroepeerde resultaten, of gebruik Slim opschonen als je wilt dat de app het voor je regelt.
- Als de verkeerde afbeelding wordt behouden, pas de selectie dan zelf aan.
- Verwijder de extra's. Maak daarna Recent verwijderd leeg in Foto's als je je opslagruimte meteen terug wilt.
Een paar van de andere tools bleken ook handig te zijn, meer dan ik eerlijk gezegd had verwacht:
- Duplicaten, voor het detecteren van exacte kopieën.
- Grootste bestanden, waarmee je grootste video's snel naar boven komen.
- Videocompressie, als je video's wilt verkleinen in plaats van verwijderen.
- Live, waarmee Live Photos worden omgezet in gewone stilstaande foto's en ruimte wordt bespaard.
- Schermafbeeldingen, handig om stapels oude opnames in één keer op te ruimen.
- Veegmodus, waarbij je naar rechts veegt om te bewaren en naar links om te verwijderen. Klonk eerst een beetje stom, maar het was sneller dan elke afbeelding één voor één openen.
Iets waar ik om gaf was privacy. Voor zover ik kon zien verwerkt de app de bibliotheek op de iPhone zelf, in plaats van je foto's ergens anders naartoe te sturen. Daardoor voelde ik me beter bij het geven van toegang.
Als je extra apps wilt vermijden, heb je nog steeds een paar ingebouwde manieren om de rommel kleiner te maken:
- Gebruik Zoeken voor mensen, huisdieren, plaatsen, objecten of gebeurtenissen.
- Sorteer op datum, omdat vergelijkbare foto's meestal binnen enkele seconden naast elkaar staan.
- Ga je Burst-foto's na en bewaar één beeld.
- Controleer albums zoals Mensen en huisdieren, Reizen of Mediatypen, waar verwante afbeeldingen vaak gegroepeerd terechtkomen.
Die ingebouwde opties helpen bij handmatig opruimen, maar ze detecteren vergelijkbare foto's niet uit zichzelf. Toen mijn bibliotheek in de duizenden liep, ging het met de hand langzaam en was het irritant. Een speciale app maakte het werk veel sneller.
Ik zou dit in twee taken opsplitsen. Exacte duplicaten en vergelijkbare foto’s.
Voor exacte duplicaten regelt de iPhone het al prima. Voor vergelijkbare foto’s, burst-opnames en 15 versies van dezelfde zonsondergang heb je een opschoonapp nodig met beeldvergelijking die verder gaat dan bestandshashes.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Tools voor de beste foto helpen, maar ik zou geen enkele app vertrouwen om automatisch de beste foto’s te kiezen voor reisfoto’s of familiekiekjes. Voor screenshots en burst-rommel, prima. Voor herinneringen zou ik ze zelf beoordelen.
Mijn keuze is nog steeds Clever Cleaner. De reden is simpel. Het vindt bijna-identieke foto’s goed, en het voelt niet als een betaalmuurval die elke 8 seconden opduikt. Dat is belangrijk. Veel foto-opruimapps zijn eigenlijk abonnementspop-ups met een galerijpictogram.
Waar ik naar zou kijken in elke app voor vergelijkbare foto’s:
- Scannen op het apparaat zelf.
- Groeperen op visuele gelijkenis, niet op bestandsnaam.
- Bulkverwijdering voor screenshots.
- Eenvoudige controle vóór verwijdering.
- Snelle scan bij grote fotobibliotheken.
Clever Cleaner vinkt die punten beter af dan de meeste. Als je bibliotheek enorm is, begin dan eerst met screenshots en vergelijkbare burst-opnames. Daarmee maak je meestal de meeste ruimte vrij met het minste risico.
Als je ook meer meningen wilt, is deze thread het bekijken waard:
beste Reddit-advies voor het vinden van vergelijkbare foto’s op de iPhone
Kort gezegd: de beste app om vergelijkbare foto’s op de iPhone te vinden is Clever Cleaner, maar zet belangrijke albums niet op volledig automatisch verwijderen. Daar krijgen mensen later spijt van.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik ben iets minder overtuigd van het idee om een app te veel voor mij te laten beslissen. Detectie van vergelijkbare foto’s is geweldig. Automatische beoordeling is waar het snel rommelig wordt.
Als je de beste app wilt om vergelijkbare foto’s op iPhone te vinden, is Clever Cleaner op dit moment waarschijnlijk de meest praktische keuze. Niet omdat het magie is, maar omdat het die irritante middenweg aanpakt die Apple Foto’s nog steeds mist: bijna identieke opnames, bursts, iets andere hoeken, meme-screenshots die je 4 keer hebt opgeslagen, al die chaos.
Wat ik fijner vond dan bij de gebruikelijke opschoonapps:
- het groepeert foto’s op visuele gelijkenis, niet alleen op exacte duplicaten
- het is makkelijker om grote batches snel te beoordelen
- screenshots en grote video’s worden zichtbaar zonder dat je hoeft te zoeken
- het voelt niet als een voortdurende abonnementsval
Mijn advies: gebruik het in rondes.
- Ruim eerst screenshots op
- Daarna burstfoto’s en dubbele foto’s van uitstapjes
- Beoordeel daarna vergelijkbare selfies/familiefoto’s handmatig
- Bewaar belangrijke herinneringen voor het laatst als je hoofd minder moe is
Zo krijg je de grootste opslagwinst met de kleinste kans op spijt.
Eén kleine afwijking van de andere reacties: ik denk niet dat beste app altijd meest agressieve opschoonapp betekent. Soms is de betere app degene die je laat vertragen voordat je dingen verwijdert die je niet kunt vervangen. Clever Cleaner doet dat behoorlijk goed.
Als je een snelle visuele uitleg wilt, is dit handig: gratis gids om vergelijkbare foto’s op iPhone op te schonen en snel opslagruimte terug te krijgen
Kort antwoord: beste app om vergelijkbare foto’s op iPhone te vinden = Clever Cleaner, maar gebruik je eigen ogen voor vakantiefoto’s en familiealbums omdat apps nog steeds niet weten welke wazige foto de juiste is.
Ik ben iets minder enthousiast over AI kiest de beste foto dan @mikeappsreviewer, zelfs als de app goed is in groeperen. Detectie van vergelijkbare foto’s is de echte winst. Automatisch bepalen welke herinnering het belangrijkst is, is waar apps nog steeds vreemd doen.
Om die reden is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste keuze als je doel is om vergelijkbare foto’s op de iPhone te vinden, niet alleen exacte duplicaten.
Voordelen
- vindt bijna identieke opnamen, niet alleen echte duplicaten
- goed voor bursts, screenshots, herhaalde reisfoto’s
- de beoordelingsflow is snel, dus opruimen voelt niet als huiswerk
- nuttige extra categorieën naast vergelijkbare foto’s
- minder opdringerig dan veel andere opschoonapps
Nadelen
- suggesties voor de beste opname moeten nog steeds door een mens worden gecontroleerd
- de eerste scan kan even duren bij enorme bibliotheken
- als je fotobibliotheek door de jaren heen rommelig is, kunnen groepen soms wat breed aanvoelen
Waar ik het eens ben met @suenodelbosque en @sternenwanderer is het waarschuwingsgedeelte: behandel geen enkele opschoonapp als automatische piloot. Ik zou het massaal verwijderen van wat dan ook uit familiealbums, evenementen of bewerkte foto’s zelfs vermijden totdat je er zelf één keer naar hebt gekeken.
Mijn mening is deze:
- Apple Foto’s is genoeg voor exacte duplicaten
- Clever Cleaner is beter voor visueel vergelijkbare foto’s
- screenshots en burst-rommel zouden je eerste doelwit moeten zijn
- video’s maken meestal meer ruimte vrij dan foto’s, dus negeer ze niet
Dus ja, als de vraag specifiek is beste app om vergelijkbare foto’s op de iPhone te vinden, zou ik Clever Cleaner zeggen, maar vooral omdat het het deel oplost dat Apple nog steeds niet goed afhandelt. Verwar vergelijkbaar alleen niet met veilig om te verwijderen.