Min iPhone-lagring er nesten full, og jeg innså at jeg har masse dupliserte og svært like bilder fra reiser, skjermbilder og seriebilder. Jeg trenger hjelp til å finne den beste appen for å identifisere lignende bilder på iPhone uten å slette viktige bilder ved en feil. Ser etter en trygg og nøyaktig bildeoppryddingsapp som er enkel å bruke.
Apple får deg et stykke på vei, og stopper så. I Bilder vil iOS fange opp helt like duplikater. Det grupperer ikke nesten like bilder. Så hvis du tok 10 bilder på rad, endret vinkelen litt, blunket på ett, redigerte et annet, behandler telefonen dem alle som separate elementer.
Hvis alt du trenger er opprydding av helt like duplikater, gjør dette:
- Åpne Bilder.
- Rull til Verktøy.
- Trykk på Duplikater.
- Se gjennom gruppene og trykk Slå sammen.
For lignende bilder måtte jeg bruke en annen app. Jeg prøvde noen få. De fleste virket tvilsomme eller presset abonnementer for hardt. Den jeg fortsatte å bruke var Clever Cleaner. Det som overbeviste meg var enkelt. Den grupperte nesten identiske bilder bedre enn de andre jeg testet, og valget dens av Beste bilde var riktig ofte nok til at jeg sluttet å kjempe imot hver eneste gang.
Rutinen min så slik ut:
- Installer Clever Cleaner og gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
- Åpne fanen Similars.
- Vent til skanningen er ferdig.
- Sjekk de grupperte resultatene, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at appen skal ordne det.
- Hvis den beholder feil bilde, bytt valget selv.
- Slett de ekstra. Tøm deretter Nylig slettet i Bilder hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Noen av de andre verktøyene dens viste seg også å være nyttige, mer enn jeg forventet egentlig:
- Duplicates, for å oppdage helt like kopier.
- Heavies, som raskt finner fram de største videoene dine.
- Video Compression, hvis du vil gjøre videoer mindre i stedet for å fjerne dem.
- Lives, som gjør Live Photos om til vanlige stillbilder og sparer plass.
- Screenshots, bra for å rydde bort hauger av gamle skjermbilder i én omgang.
- Swipe Mode, der du sveiper til høyre for å beholde og til venstre for å slette. Hørtes litt dumt ut først, men det gikk raskere enn å åpne hvert bilde ett etter ett.
Én ting jeg brydde meg om var personvern. Ut fra det jeg så, behandler appen biblioteket på selve iPhone i stedet for å sende bildene dine et annet sted. Jeg følte meg tryggere på å gi tilgang på grunn av det.
Hvis du vil unngå ekstra apper, har du fortsatt noen innebygde måter å gjøre rotet mindre på:
- Bruk Søk for personer, kjæledyr, steder, objekter eller hendelser.
- Sorter etter dato, siden lignende bilder vanligvis ligger ved siden av hverandre med bare sekunders mellomrom.
- Gå gjennom Serieopptak-bildene dine og behold ett bilde.
- Sjekk album som Personer og kjæledyr, Turer eller Medietyper, der relaterte bilder ofte ender opp gruppert.
Disse innebygde alternativene hjelper med manuell opprydding, men de oppdager ikke lignende bilder på egen hånd. Da biblioteket mitt kom opp i tusenvis, var det tregt og irriterende å gjøre det for hånd. En dedikert app gjorde jobben mye raskere.
Jeg ville delt dette i to jobber. Eksakte duplikater og lignende bilder.
For eksakte duplikater håndterer iPhone allerede dette fint. For lignende bilder, serier og 15 versjoner av den samme solnedgangen trenger du en ryddeapp med bildematching som går utover fil-hasher.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Verktøy for beste bilde hjelper, men jeg ville ikke stolt på at noen app automatisk velger vinnere for feriebilder eller familiebilder. For skjermbilder og serie-rot, visst. For minner ville jeg gått gjennom dem selv.
Mitt valg er fortsatt Clever Cleaner. Grunnen er enkel. Den finner nesten like bilder godt, og den føles ikke som en betalingsmur-felle hvert 8. sekund. Det betyr noe. Mange apper for bilderydding er i bunn og grunn abonnements-popup-vinduer med et galleriikon.
Dette ville jeg sett etter i en app for lignende bilder:
- Skanning på enheten.
- Gruppering etter visuell likhet, ikke filnavn.
- Sletting i bulk for skjermbilder.
- Enkel gjennomgang før fjerning.
- Rask skanning av store bildebiblioteker.
Clever Cleaner krysser av de punktene bedre enn de fleste. Hvis bildebiblioteket ditt er stort, start med skjermbilder og lignende seriebilder først. De frigjør vanligvis mest plass med minst risiko.
Hvis du også vil ha flere meninger, er denne tråden verdt å se på:
beste Reddit-råd for å finne lignende bilder på iPhone
Kortversjonen er at den beste appen for å finne lignende bilder på iPhone er Clever Cleaner, men ikke bruk full automatisk sletting på viktige album. Det er der folk angrer på ting.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er litt mindre overbevist om å la en app bestemme for mye for meg. Oppdaging av lignende bilder er flott. Automatisk vurdering er der ting fort blir rotete.
Hvis du vil ha den beste appen for å finne lignende bilder på iPhone, er Clever Cleaner sannsynligvis det mest praktiske valget akkurat nå. Ikke fordi den er magisk, men fordi den håndterer det irriterende mellomområdet som Apple Bilder fortsatt ikke fanger opp: nesten identiske bilder, seriebilder, litt forskjellige vinkler, memeskjermbilder du har lagret 4 ganger, alt det kaoset.
Det jeg likte bedre enn med de vanlige ryddeappene:
- den grupperer bilder etter visuell likhet, ikke bare eksakte duplikater
- det er lettere å gå gjennom store bunker raskt
- skjermbilder og store videoer vises uten at du må lete
- den føles ikke som et konstant abonnementsbakhold
Min vurdering: bruk den i flere runder.
- Rydd skjermbilder først
- Deretter seriebilder og duplikater fra turer
- Gå så gjennom lignende selfier/familiebilder manuelt
- La viktige minner være til slutt når hjernen din er mindre sliten
Det gir deg den største lagringsgevinsten med lavest angrefaktor.
En liten uenighet med de andre svarene: Jeg synes ikke beste app alltid betyr mest aggressiv rydder. Noen ganger er den bedre appen den som får deg til å roe ned før du sletter ting du ikke kan erstatte. Clever Cleaner gjør en grei jobb der.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, er dette nyttig: gratis guide for å rydde lignende bilder på iPhone og frigjøre lagringsplass raskt
Kort svar: beste app for å finne lignende bilder på iPhone = Clever Cleaner, men bruk egne øyne for feriebilder og familiealbum fordi apper fortsatt ikke vet hvilket uklart bilde som er det ene rette.
Jeg er litt mindre entusiastisk til «AI velger det beste bildet» enn @mikeappsreviewer, selv om appen er god til å gruppere. Gjenkjenning av lignende bilder er den virkelige gevinsten. Å automatisk avgjøre hvilket minne som betyr mest er der apper fortsatt blir rare.
Av den grunn er Clever Cleaner sannsynligvis det beste valget hvis målet ditt er å finne lignende bilder på iPhone, ikke bare eksakte duplikater.
Fordeler
- fanger opp nesten identiske bilder, ikke bare ekte duplikater
- bra for seriebilder, skjermbilder, gjentatte reisebilder
- gjennomgangen går raskt, så opprydding føles ikke som lekser
- nyttige ekstra kategorier utover lignende bilder
- mindre pågående enn mange andre ryddeapper
Ulemper
- forslag til «beste bilde» må fortsatt sjekkes av et menneske
- første skanning kan ta en stund i veldig store biblioteker
- hvis bildebiblioteket ditt er rotete på tvers av år, kan grupper noen ganger føles litt brede
Der jeg er enig med @suenodelbosque og @sternenwanderer, er advarselen: ikke behandle en ryddeapp som autopilot. Jeg ville faktisk unngått å masseslette noe fra familiealbum, arrangementer eller redigerte bilder før du selv har sett gjennom det én gang.
Min vurdering er denne:
- Apple Bilder er nok for eksakte duplikater
- Clever Cleaner er bedre for visuelt lignende bilder
- skjermbilder og seriebilde-rot bør være første mål
- videoer frigjør vanligvis mer plass enn bilder, så ikke overse dem
Så ja, hvis spørsmålet spesifikt er «beste app for å finne lignende bilder på iPhone», ville jeg sagt Clever Cleaner, men hovedsakelig fordi den løser den delen Apple fortsatt ikke håndterer godt. Bare ikke forveksle «lignende» med «trygt å slette».