Behöver du råd för att återställa filer från ett SD-kort på Mac

Mitt SD-kort slutade plötsligt att visa alla mina foton och videofiler på min Mac, och jag är orolig för att jag kan förlora viktiga minnen och arbetsfiler. Jag behöver hjälp med att lista ut det säkraste sättet att återställa raderade eller saknade filer från ett SD-kort på en Mac utan att göra problemet värre.

Jag råkade ut för det här med ett Sony SD-kort på min Mac. Först och främst, behandla inte raderade filer som om de vore döda. Många raderingar på kort är bara logiska. Datan ligger ofta kvar där tills nya bilder skriver över den.

Återställningsappar finns av en anledning. Om inget viktigt har skrivit över kortet ännu är dina chanser fortfarande ganska goda.

Jag skulle börja med Disk Drill, UFS Explorer eller R-Studio. På Mac hade jag lättast för Disk Drill. Det kändes mindre klumpigt, och det klarade fortfarande jobbet bra. Installationen tog mig ett par minuter. Skanningsresultaten var lätta att gå igenom. Förhandsvisningar fungerade, vilket var viktigare än något annat för mig. Det hittade också RAW-fotoformat, vilket sparade mig massor av tid.

Förhandsvisningsfunktionen är den del jag litar mest på. Om en fil går att öppna i förhandsvisning är chansen god att den återställda kopian också går att öppna. Jag använde detta för att filtrera bort skräpet innan jag återställde en stor hög med trasiga filer.

Några saker spelar större roll än folk tror:

Innan du skannar

Använd en riktig SD-kortläsare. Låt inte kortet sitta kvar i kameran och anslut kameran. Jag har sett instabila anslutningar förstöra långa skanningar. Samma sak med billiga USB-hubbar. De tappar kontakten, skanningen stannar och sedan måste du börja om från början.

Håll din Mac vaken hela tiden. Stora kort tar ett tag. Om du skannar 128 GB eller 256 GB, gå och gör något annat och låt den bli klar.

Och spara återställda filer någon annanstans. Din Macs interna SSD går bra. En annan extern disk går också bra. Skriv inte tillbaka återställda filer till samma SD-kort. Det är så folk begraver det de försökte rädda.

Om kortet formaterades

Jag skulle inte få panik än. En snabbformatering rensar vanligtvis filtabellsinformation, inte själva bilddatan. Jag har återställt filer efter en formatering tidigare. Inte varje gång, men tillräckligt ofta för att det ska vara värt att försöka.

Det här försämrar dina chanser snabbt:

• ta fler bilder efter raderingen
  • formatera kortet igen
  • köra slumpmässiga reparationsverktyg först
  • hålla på med kortet om och om igen eftersom du hoppas att det löser sig självt

Vad jag skulle göra

1. Sluta använda SD-kortet direkt.
  2. Sätt det i en kortläsare och anslut det till din Mac.
  3. Installera och öppna Disk Drill.
  4. Kör en fullständig skanning av kortet.
  5. Låt skanningen bli klar. Avbryt den inte i förtid.
  6. Förhandsvisa filerna innan du återställer dem.
  7. Återställ allt till din Mac eller en annan enhet.

Om du vill ha ett gratisalternativ

PhotoRec är det kostnadsfria alternativ jag först skulle peka på för Mac. Det fungerar, men det är inte användarvänligt. Du kommer att lägga mer tid på att läsa menyer och rota igenom resultat. Dessutom kommer återställda filer ofta tillbaka med fula generiska namn och utan mappstruktur, vilket snabbt blir tröttsamt om du hade många bilder.

En sak folk glömmer

Kontrollera dina säkerhetskopior innan du lägger halva dagen på att skanna. Jag har sett folk svära på att SD-kortet var den enda kopian, och sedan tittar de efter och hittar bilderna redan synkade till iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox. Värt att kontrollera först. Det tar två minuter och kan spara dig mycket huvudvärk.

Om filerna försvann utan att du raderade dem, skulle jag kontrollera kortets filsystem innan jag gick direkt på full återställning. Liten skillnad, stor sak.

Öppna Skivverktyg på din Mac. Se om SD-kortet monteras med rätt storlek. Om det gör det, kör Första hjälpen en gång. Bara en gång. Om problemet är en skadad katalog kan Första hjälpen ibland få tillbaka fillistan snabbt. Om det visar fel eller om kortet fortsätter att kopplas från, stanna där.

Jag skiljer mig lite från @mikeappsreviewer på en punkt. Jag skulle inte fortsätta att försöka med upprepade skanningar på ett instabilt kort. Dåliga kort blir sämre. Det bästa är att först skapa en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet och sedan skanna avbildningen, inte kortet. På Mac fungerar dd i Terminal om du vet vad du gör. Om inte, använd ett verktyg med stöd för säkerhetskopieringsavbildning. Disk Drill är bra här eftersom det låter dig arbeta säkrare när kortet är instabilt.

Extra kontroller som folk hoppar över:

1. Visa dolda filer i Finder, Kommando + Skift + .
  2. Testa kortet på en annan Mac eller kortläsare.
  3. Kontrollera om kortet blev RAW eller om ExFAT blev skadat.
  4. Titta i Bilder, Lightrooms importcache och iCloud-synkmappar.

Om videofiler är huvudmålet, förvänta dig blandade resultat. Bilder återställs bättre än stora videoklipp efter korruption.

Dessutom är den här korta guiden värd en titt om du vill ha en visuell genomgång för återställning av SD-kort på Mac, Steg för återställning av SD-kort på Mac för raderade bilder och videor.

Först och främst, sluta montera den om och om igen i Finder. Där skiljer jag mig lite från @mikeappsreviewer och @voyageurdubois. Om kortet beter sig konstigt är varje extra återanslutning bara mer stress för ett SD-kort som kanske håller på att gå sönder.

Det jag skulle kontrollera innan en full återställningskörning:

• Öppna Systeminformation på Mac och se om läsaren ens upptäcker kortet korrekt.
  • Kör diskutil list i Terminal och bekräfta att kortet visas med den förväntade storleken.
  • Om det visas men Finder är tomt kan problemet vara katalogskada, inte faktisk radering.
  • Om kortet är fysiskt opålitligt, skapa först en avbild och arbeta från den kopian.

Jag är också lite mer försiktig med Första hjälpen än vissa andra. Det kan hjälpa, men på instabila medier kan det också göra ett rörigt filsystem ännu rörigare. Om det här är filer som inte går att ersätta skulle jag först skapa en avbild och sedan testa reparationer senare.

För återställning på macOS är Disk Drill fortfarande ett av de mer praktiska alternativen eftersom det hanterar SD-kort bra, förhandsvisar återställningsbara foton/videor och är enklare att sortera igenom än många av de mer nördiga verktygen. Om filerna bara är saknade och inte kraftigt överskrivna är chanserna fortfarande ganska goda. För en genomgång är denna enkla recension av Disk Drill och genomgång av Mac-återställning ganska tydlig.

En sak till som folk ofta hoppar över: om kortet användes i en kamera, försök läsa det i den kameran endast för att verifiera att filerna finns, inte för att spara eller spela in något. Vissa kameror kan fortfarande se mappar som macOS ignorerar. Konstigt, men det händer.

Om kortet blir varmt, kopplas från slumpmässigt eller ber om att initialiseras, sluta pilla med det. Det är den punkt där gör det själv snabbt kan bli riktigt riskabelt. Återställ till en annan enhet, inte tillbaka till SD-kortet. Grundläggande saker, men folk gör fortfarande så och undrar sedan varför filerna är helt förstörda lol.