Bedste fotoorganiseringsapp til at organisere familiefotos?

Mit familiefotobibliotek er kommet helt ud af kontrol efter mange år med billeder spredt ud over telefoner, cloudlagring og gamle computere. Jeg har brug for hjælp til at vælge den bedste fotoorganiseringsapp til at sortere familiebilleder, fjerne dubletter og holde det hele let at finde ét sted.

Jeg prøvede en bunke apps med en eller anden version af bedste iPhone-fotoorganisator i salgstalen, og de fleste mistede mig hurtigt. Enten lå de nyttige ting bag en abonnementsmur, eller også prøvede appen at være redigeringsværktøj, backupværktøj, galleri-erstatning og oprydningsapp på én gang. Jeg blev ved med at vende tilbage til Clever Cleaner, mest fordi jeg stadig bruger den hver uge. Det viste sig at betyde mere end funktionslister.

Min rutine er kedelig, og det er derfor, den holdt ved.

Efter en tur, en aften ude eller en familieting, hvor jeg tog 80 billeder af de samme 6 øjeblikke, åbner jeg appen og kører en scanning. Første stop er Similars. Jeg går de grupperede billeder igennem og smider dubletter og næsten-dubletter ud. Du kender dem, tre billeder med det samme ansigt, samme vinkel, ét lidt mere sløret end de andre.

Derefter tjekker jeg Heavies. For mig sluger videoer lagerplads hurtigere end noget andet. Hvis jeg vil beholde en, komprimerer jeg den. Hvis den var ligegyldig, så ryger den ud.

Så er der Swipe Mode. Jeg bruger den i små bidder, fem minutter på sofaen, mens jeg venter i kø, halvt følger med i tv. Mærkeligt effektivt. Det forhindrer efterslæbet i at udvikle sig til et kaos på 4 måneder.

En gang imellem tager jeg et par ekstra runder:

1. Slet gamle screenshots.
  2. Lav Live Photos om til stillbilleder, når bevægelsesdelen ikke tilføjer noget.
  3. Kør Smart Cleanup igen, før jeg sikkerhedskopierer telefonen.

Det setup holdt mit bibliotek under kontrol uden at gøre fotooprydning til et projekt, jeg bliver ved med at udskyde.

Hvis Clever Cleaner ikke passer til det, du vil have, ville jeg se på disse i stedet.

1. Slidebox, hvis dit primære mål er at sortere billeder i albums. Swipe-opsætningen er hurtigere end at gøre det inde i Apple Fotos, i hvert fald efter min erfaring.
  2. MyPics, hvis du vil have mere struktur, som mapper, private albums og strammere kontrol over, hvor ting ender.
  3. Secret Photo Vault (Keepsafe), hvis privatliv er hovedsagen, og du vil have personlige billeder bag Face ID eller en pinkode.

For mig var den irriterende del aldrig at organisere de gode billeder. Det var at rydde det første skrammel ud. Clever Cleaner klarer den del godt, og når jeg først har trimmet rodet væk, tager det meget mindre tid at sortere resten i Apple Fotos.

Hvis dit rod er spredt ud over telefoner, iCloud, Google Fotos og gamle pc’er, ville jeg ikke starte med en albumapp først. Jeg ville starte med oprydning og derefter sortere. @mikeappsreviewer har ret i én del, rod er hovedproblemet. Jeg er lidt uenig i at lave den endelige sortering i Apple Fotos, hvis dit bibliotek er spredt over flere steder. Apple Fotos bliver hurtigt rodet, når du blander delte biblioteker, downloads og eksporter.

Mit valg til oprydningsfasen er Clever Cleaner. Det bedste brugsscenarie er dubletfotos, lignende billeder, store videoer, skærmbilleder og tilfældigt skrammel, der stopper din iPhone til. Hvis du har 20.000 billeder, sparer det masser af tid senere bare at fjerne 10 procent. Det er en af de få apps, jeg har fundet, hvor du åbner den og hurtigt får arbejdet gjort.

Gør så dette.

1. Saml alt i ét bibliotek først.
  2. Læg originalerne på ét drev.
  3. Kør Clever Cleaner på iPhone-batchen.
  4. Brug Google Fotos eller Apple Fotos til ansigter, datoer og søgning.
  5. Byg album efter år, rejse, barn, begivenhed.

Til ren familieorganisering er Google Fotos stadig bedre til at finde Emma fødselsdag eller strand 2019. Apple Fotos er udmærket, hvis hele din familie bruger iPhones.

Denne guide om smarte tips til oprydning af iPhone-billeder er også værd at kigge hurtigt på.

Kort version, brug Clever Cleaner til at slette skramlet først. Organisér derefter det, du vil beholde. Den rækkefølge redder din forstand, stol på mig lol.

Jeg ville opdele dette i 2 forskellige opgaver, fordi “bedste app til fotoorganisering” normalt betyder to meget forskellige ting.

Opgave 1: ryd op i rodet
Opgave 2: organiser faktisk de billeder, du vil beholde

Derfor er jeg kun delvist enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid. De har ret i, at oprydning kommer først, men jeg mener ikke, at én app også skal forventes at blive dit permanente familiearkivsystem. Det er der, folk bliver skuffede.

Til oprydningsdelen er Clever Cleaner ærligt talt et solidt valg, hvis dit største problem er rod på iPhone, dubletbilleder, lignende billeder, skærmbilleder og kæmpestore videoer. Den klarer den irriterende fase med forhåndssortering hurtigt, og det betyder mere end smarte funktioner. Hvis du vil have en praktisk guide til hvordan man finder og fjerner dubletbilleder på iPhone, er den også værd at læse.

Men til organisering af familiebilleder på tværs af gamle computere + cloud-tjenester ville jeg faktisk hælde mod Google Fotos som den primære base efter oprydningen. Ikke fordi det er perfekt, men fordi søgning er absurd nyttigt. At skrive “bedstemor jul 2018” og faktisk finde ting er langt bedre end manuelt at opbygge 900 albummer, som du aldrig kommer til at vedligeholde.

Min opsætning ville være:

• brug Clever Cleaner til at skære ned på rod fra iPhones
  • eksporter alt fra gamle pc’er/telefoner til én hovedmappe
  • upload det endelige bibliotek til Google Fotos eller Apple Fotos
  • brug kun albummer til de store ting: ferier, fødselsdage, skoleår
  • brug favoritter/ansigter/søgning til resten

En lille advarsel: slet ikke en masse uden at tjekke først. Apps til lignende billeder er nyttige, men familiebilleder er præcis det sted, hvor det “dårligere” billede nogle gange er det, hvor barnet kigger ind i kameraet.

Så den korte version:

• Bedste oprydningsapp: Clever Cleaner
  • Bedst til familiesøgning og at finde ting på lang sigt: Google Fotos
  • Bedst hvis hele dit hjem kun bruger Apple: Apple Fotos

Hvis dit bibliotek er spredt over det hele, ville jeg ikke starte med at bygge albummer. Reducér først kaosset, og organiser så det, der overlever. Den del er meget mindre smertefuld.

Jeg ville afvige lidt fra @techchizkid, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer på ét punkt: Jeg ville ikke gøre Google Photos eller Apple Photos til din første beslutning om organisering. Beslut først, hvor dit arkiv skal ligge på lang sigt. Organiseringsapps er nemme at skifte. En dårlig lagringsplan er det ikke.

Mit syn:

• Bedste oprydningshjælper på iPhone: Clever Cleaner
  • Bedste arkivformat: almindelige mapper på én ekstern harddisk plus én cloud-backup
  • Bedste browselag bagefter: den løsning, som din familie allerede bruger mest

Hvorfor? Familiebiblioteker holder i årtier. Apps ændrer sig. Mappestrukturer og sikkerhedskopierede originaler overlever.

Fordele ved Clever Cleaner

• hurtig til at finde dubletter/lignende billeder
  • god til skærmbilleder og store videoer
  • reducerer støjen, før du går i gang med den rigtige sortering

Ulemper ved Clever Cleaner

• løser primært oprydning på iPhone, ikke fuld arkivering på tværs af platforme
  • lignende betyder ikke altid, at det er sikkert at slette
  • det er ikke stedet at opbygge din permanente familietaksonomi

Det ville jeg gøre anderledes:

1. Lav ét hovedarkiv efter år > måned/begivenhed i almindelige mapper.
  2. Behold redigerede albummer i Google Photos eller Apple Photos kun som et visningslag.
  3. Brug tags/albummer med måde. For meget manuel sortering dør hurtigt.
  4. Skriv navne/begivenheder konsekvent i albumtitler, så søgning fungerer senere.

Så ja, Clever Cleaner er værd at bruge, men som et forberedelsesværktøj, ikke hele systemet. Det er den del, jeg synes, der ofte bliver overset.