Bästa sättet att rensa bilddata på en iPhone för mer lagringsutrymme?

Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt, och bilder tar upp det mesta av utrymmet. Jag vill rensa bilddata på ett säkert sätt och frigöra lagringsutrymme utan att av misstag förlora viktiga bilder. Vilken är den bästa metoden, inklusive hantering av iCloud-bilder och nyligen raderade objekt?

Börja inte med att radera hela ditt bildbibliotek. Jag frigjorde en hel del utrymme genom att rensa bort sådant jag inte brydde mig om: dubbletter, serier med nästan identiska bilder, gamla skärmbilder, Live Photos och stora videor. Mitt bibliotek var över 100 GB, så det var inte praktiskt att sortera allt manuellt.

Jag använde Clever Cleaner för att gruppera röran i separata kategorier, inklusive dubblerade och liknande bilder, dubblerade videor, skärmbilder, Live Photos och stora mediefiler. Du kan granska objekt innan du raderar dem, minska storleken på lämpliga bilder med verktyget Komprimera eller gå igenom galleriet ett objekt i taget i läget Svep.

Smart rensning är användbart om du vill hantera liknande bilder och komprimerbara mediefiler i flera kategorier med några få tryck. Appen är kostnadsfri, har inga annonser och kräver ingen prenumeration för att komma igång. Vissa rensningsfunktioner har en ganska generös daglig gräns för nya användare.

Jag skulle rensa ungefär i den här ordningen:

1. Ta bort dubblerade och liknande bilder.
  2. Kontrollera stora videor och dubblerade videor.
  3. Radera oönskade Live Photos eller komprimera dem om du vill behålla dem.
  4. Rensa bort skärmbilder som du inte längre behöver.
  5. Kör Smart rensning om du vill gå igenom flera kategorier samtidigt.
  6. Töm albumet Senast raderade efteråt. Annars kan det ta upp till 30 dagar innan lagringsutrymmet blir tillgängligt.

Kontrollera även Meddelanden. Bifogade bilder och videor kan fortfarande ta upp utrymme även efter att du har rensat appen Bilder. Öppna en konversation, tryck på kontaktens namn, välj Visa alla under Bilder och markera och radera sedan allt du inte behöver. Om du raderar en hel konversation tas även dess bilagor bort.

Om du använder iCloud-bilder aktiverar du Optimera iPhone-lagring under Inställningar > Bilder. Då sparas mindre versioner på telefonen medan originalen i full upplösning finns kvar i iCloud.

Gamla rese- och evenemangsalbum är ett annat bra ställe att börja på. Det går mycket snabbare att granska 50 liknande semesterbilder tillsammans än att bläddra igenom hela biblioteket. När den stora rensningen är klar räcker det att ägna en eller två minuter varje vecka åt att radera nya skärmbilder och dubbletter för att förhindra att problemet byggs upp igen.

Du behöver förmodligen inte offra viktiga minnen bara för att frigöra lagringsutrymme. Att rensa bort dubbletter, liknande bilder, stora videor, Live Photos, skärmbilder och gamla meddelandebilagor kan göra stor skillnad.

Att radera bilder från en iPhone är inte en rensning som enbart sker på enheten när iCloud-bilder är aktiverat. Raderingarna synkroniseras med iCloud och dina andra Apple-enheter, så kopiera först allt viktigt till en dator eller en separat säkerhetskopia och kontrollera att filerna går att öppna. Om du vill behålla biblioteket använder du Optimera iPhone-lagring i stället för att radera det. Låt sedan telefonen ligga på laddning och vara ansluten till Wi-Fi, eftersom det kan dröja innan det frigjorda utrymmet visas. Rensningsappar som Clever Cleaner kan hjälpa dig att hitta onödiga filer, men kontrollera varje markering i stället för att betrakta automatiska förslag som en säkerhetskopia.

Börja i iPhone-lagring, inte genom att massradera i appen Bilder. Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och kontrollera om alternativet ”Granska personliga videor” visas. Några få långa 4K-videor eller skärminspelningar kan ta mer plats än tusentals vanliga bilder, så att ta bort de största filerna först är oftast det snabbaste sättet att frigöra utrymme.

Jag håller med @voyageurdubois om iCloud-synkronisering, men kontrollera att synkroniseringen faktiskt är klar. Öppna Bilder, rulla längst ned i biblioteket och kontrollera synkroniseringsstatusen. Om uppladdningarna är pausade eller ditt iCloud-lagringsutrymme är fullt kan vissa nya original fortfarande bara finnas på telefonen. ”Optimera iPhone-lagring” kan inte skydda filer som aldrig har laddats upp.

För en säkrare första genomgång kan du använda Apples inbyggda album. Kontrollera Dubbletter under Verktyg och använd Slå ihop. Granska sedan Videor, Skärminspelningar, Bildserier och Skärmavbilder under Medietyper. Detta är mindre riskabelt än att låta en app avgöra vilken liknande bild som har det bästa ansiktsuttrycket eller skärpan. Clever Cleaner kan fortfarande vara användbart för att hitta nästan identiska bilder som Apple inte markerar, men jag skulle betrakta dess val av liknande bilder som förslag, inte automatiska beslut.

Om du flyttar bilder till en Mac, PC eller extern enhet ska du inte utgå från att ett meddelande om lyckad import innebär att säkerhetskopieringen är klar. Öppna flera importerade bilder och videor, inklusive nya, och kontrollera att de kan visas i full upplösning. Live Photos kan överföras som separata bild- och videofiler beroende på importmetoden. Helst bör du spara ytterligare en kopia av mappen innan du raderar något från telefonen.

Töm Senast raderade först efter dessa kontroller. Fram till dess fungerar lagringsperioden på 30 dagar som en värdefull säkerhet. Om du bara behöver tillräckligt med utrymme för en iOS-uppdatering eller en resa är det ofta säkrare att radera två enorma videor och en del hämtat appinnehåll än att försöka rensa hela bildbiblioteket vid ett och samma tillfälle.

Att spara foton i appen Filer på samma iPhone kan faktiskt förvärra lagringsproblemet. Det kan leda till att du får en andra lokal kopia, och filer i iCloud Drive kan fortfarande ligga kvar som hämtade på telefonen. En riktig säkerhetskopia bör finnas på en dator, en extern enhet eller en molntjänst utanför det synkroniserade iCloud-bildbiblioteket.

När kopieringen är klar kopplar du bort telefonen och öppnar ett urval av foton och videor direkt från säkerhetskopian. Radera sedan de största oönskade objekten från Bilder, vänta med att tömma Senast raderade och kontrollera att inget viktigt saknas. @voyageurdubois har rätt i att objekt som raderas när iCloud-bilder är aktiverat tas bort från hela det synkroniserade biblioteket, så iCloud-bilder bör inte i sig betraktas som en separat säkerhetskopia.

Om du vill behålla allt är Optimera iPhone-lagring det minst ingripande alternativet. Om du behöver frigöra utrymme omedelbart ger stora videor vanligtvis större effekt än att rensa bort hundratals små bilder. Rensningsappar kan göra sorteringen snabbare, men jag skulle aldrig låta en sådan app automatiskt välja mellan liknande familjefoton.

Komprimera inte dina bilder för att spara utrymme om du inte har tänkt igenom det ordentligt. Verktyget Compress som @petethecircuit nämnde fungerar visserligen, men du offrar permanent bildkvalitet för en ganska liten besparing per bild. Att komprimera några hundra vanliga bilder frigör betydligt mindre utrymme än att radera två långa 4K-klipp, och framöver är du fast med den komprimerade versionen. Om du senare vill göra en utskrift eller beskära bilden kan det beslutet straffa sig. Jag skulle bara använda det på sådant som jag verkligen inte bryr mig om att behålla i full kvalitet.

Poängen som @kernelnode5670 tog upp om videor är den som faktiskt spelar roll, och den drunknar i allt prat om bilder. Lagringsmatematiken är skev. En minut 4K-video med 60 bilder per sekund kan ta mer plats än en hel dags vanliga foton. Så innan någon börjar gå igenom sina liknande bilder bör man sortera biblioteket efter storlek eller välja Granska personliga videor och först rensa bort de största utrymmestjuvarna. Bara det kan lösa problemet, så att du aldrig behöver våndas över vilken familjebild du ska behålla.

Det jag skulle invända lite mot är uppfattningen att Optimera iPhone-lagring är ett heltäckande skyddsnät. Funktionen hämtar bara filer vid behov när iCloud faktiskt har originalen. Om ditt iCloud-utrymme är fullt och uppladdningarna har stannat av finns vissa bilder fortfarande bara på telefonen i full storlek, och då gör det ingen nytta att slå på den inställningen. Kontrollera först statusen för ditt iCloud. Annars tror du att du är säker trots att du inte är det.

Clever Cleaner fungerar bra för grovjobbet med att gruppera dubbletter och nästan identiska bildserier, vilket appen Bilder faktiskt är dålig på. Jag skulle använda den precis som de andra sa: som hjälp vid sorteringen, inte som beslutsfattare. Låt den samla ihop kandidaterna och avgör sedan själv när det gäller sådant du skulle bli ledsen över att förlora. Det automatiska valet av bästa bild är en bekvämlighetsfunktion, inte en absolut sanning.

En sak som ingen nämnde: om du har ett delat iCloud-abonnemang eller använder Delade album kan det du raderar på din sida påverka vad andra ser, och Delade album har egna separata lagringsregler. Det är värt att snabbt kontrollera detta om du delar bilder med familjen innan du börjar massradera.