Bästa appen för att organisera familjefoton?

Mitt familjefotobibliotek har blivit helt ohanterligt efter flera år med bilder utspridda över telefoner, molnlagring och gamla datorer. Jag behöver hjälp att välja den bästa fotoorganiseringsappen för att sortera familjebilder, ta bort dubbletter och hålla allt lätt att hitta på ett ställe.

Jag provade en hög appar med någon version av best iPhone photo organizer i säljsnacket, och de flesta tappade mig snabbt. Antingen låg det användbara bakom en prenumerationsvägg, eller så försökte appen vara redigerare, backupverktyg, galleriersättare och städare på samma gång. Jag återkom hela tiden till Clever Cleaner, mest eftersom jag fortfarande använder den varje vecka. Det visade sig vara viktigare än funktionslistor.

Min rutin är tråkig, och det är därför den har hållit.

Efter en resa, en kväll ute eller någon familjegrej där jag tog 80 bilder av samma 6 ögonblick öppnar jag appen och kör en skanning. Första stopp är Similars. Jag går igenom de grupperade bilderna och slänger dubbletter och nästan identiska bilder. Du vet vilka, tre bilder med samma ansikte, samma vinkel, en som är lite suddigare än de andra.

Sedan kollar jag Heavies. För mig äter videor lagring snabbare än något annat. Om jag vill behålla en komprimerar jag den. Om den var meningslös, bort med den.

Sedan finns Swipe Mode. Jag använder det i små omgångar, fem minuter i soffan, medan jag väntar i kön, halvt uppmärksam på tv:n. Märkligt effektivt. Det hindrar eftersläpningen från att bli en röra på 4 månader.

Ibland gör jag några extra rundor:

1. Tar bort gamla skärmdumpar.
  2. Gör om Live Photos till stillbilder när rörelsedelen inte tillför något.
  3. Kör Smart Cleanup igen innan jag säkerhetskopierar telefonen.

Den upplägget höll mitt bibliotek under kontroll utan att göra bildupprensning till ett projekt jag hela tiden skjuter upp.

Om Clever Cleaner inte passar det du vill ha skulle jag titta på de här i stället.

1. Slidebox, om ditt huvudmål är att sortera bilder i album. Swipe-upplägget går snabbare än att göra det i Apple Bilder, åtminstone enligt min erfarenhet.
  2. MyPics, om du vill ha mer struktur, som mappar, privata album och bättre kontroll över var saker hamnar.
  3. Secret Photo Vault (Keepsafe), om integritet är huvudfrågan och du vill ha personliga bilder bakom Face ID eller en PIN-kod.

För mig var den störiga delen aldrig att organisera de bra bilderna. Det var att rensa bort skräpet först. Clever Cleaner hanterar den delen bra, och när jag väl har trimmat bort röran tar det mycket mindre tid att sortera resten i Apple Bilder.

Om din röra är utspridd över telefoner, iCloud, Google Foto och gamla datorer skulle jag inte börja med en albumapp först. Jag skulle börja med rensning och sedan sortera. @mikeappsreviewer har rätt om en sak, röran är huvudproblemet. Jag håller inte riktigt med om att göra den slutliga sorteringen i Apple Bilder om ditt bibliotek är utspritt över flera platser. Apple Bilder blir snabbt rörigt när du blandar delade bibliotek, nedladdningar och exporter.

Mitt val för rensningsstadiet är Clever Cleaner. Bästa användningsområdet är duplicerade foton, liknande bilder, stora videor, skärmbilder och slumpmässigt skräp som täpper till din iPhone. Om du har 20 000 bilder sparar även en borttagning av 10 procent massor av tid senare. Det är en av få appar jag har hittat där du öppnar den och gör jobbet snabbt.

Gör sedan så här.

1. Slå ihop allt till ett bibliotek först.
  2. Lägg originalen på en enhet.
  3. Kör Clever Cleaner på iPhone-omgången.
  4. Använd Google Foto eller Apple Bilder för ansikten, datum och sökning.
  5. Bygg album efter år, resa, barn, händelse.

För ren familjeorganisering är Google Foto fortfarande bättre för att hitta Emma födelsedag eller strand 2019. Apple Bilder är okej om hela din familj använder iPhones.

Dessutom är den här guiden om smarta tips för att rensa iPhone-bilder värd en snabb titt.

Kort version, använd Clever Cleaner för att radera skräpet först. Organisera sedan det du vill behålla. Den ordningen räddar ditt förstånd, lita på mig lol.

Jag skulle dela upp detta i 2 olika jobb eftersom bästa appen för att organisera foton oftast betyder två helt olika saker.

Jobb 1: rensa röran
Jobb 2: faktiskt organisera det som ska sparas

Därför håller jag bara delvis med @mikeappsreviewer och @techchizkid. De har rätt i att rensningen kommer först, men jag tycker inte att man ska förvänta sig att en enda app också blir ditt permanenta familjearkiv. Det är där folk blir besvikna.

För rensningsdelen är Clever Cleaner ärligt talat ett bra val om ditt största problem är iPhone-röra, dubbletter, liknande bilder, skärmdumpar och gigantiska videor. Den hanterar den jobbiga försorteringsfasen snabbt, och det spelar större roll än fina funktioner. Om du vill ha en praktisk guide för hur du hittar och tar bort dubbla foton på iPhone, är den också värd att läsa.

Men för organisering av familjefoton över gamla datorer + molntjänster skulle jag faktiskt luta åt Google Foto som huvudsaklig bas efter rensningen. Inte för att det är perfekt, utan för att sökningen är löjligt användbar. Att skriva mormor jul 2018 och faktiskt hitta saker är mycket bättre än att manuellt bygga 900 album som du ändå aldrig kommer att underhålla.

Min uppsättning skulle vara:

• använd Clever Cleaner för att rensa bort skräp från iPhones
  • exportera allt från gamla PC-datorer/telefoner till en huvudmapp
  • ladda upp det slutliga biblioteket till Google Foto eller Apple Bilder
  • använd album bara för stora saker: semestrar, födelsedagar, skolår
  • använd favoriter/ansikten/sökning för resten

En liten varning: massradera inte utan att kontrollera först. Appar för liknande foton är hjälpsamma, men familjebilder är precis den plats där den sämre bilden ibland är den där barnet tittar in i kameran.

Så, kort version:

• Bästa rensningsapp: Clever Cleaner
  • Bäst för att söka bland familjebilder och hitta saker på lång sikt: Google Foto
  • Bäst om hela ditt hem bara använder Apple: Apple Bilder

Om ditt bibliotek är utspritt överallt skulle jag inte börja med att bygga album. Minska först kaoset, organisera sedan det som blir kvar. Den delen gör mycket mindre ont.

Jag skulle avvika lite från @techchizkid, @cacadordeestrelas och @mikeappsreviewer på en punkt: Jag skulle inte göra Google Photos eller Apple Photos till ditt första beslut om organisering. Bestäm först var ditt arkiv ska finnas på lång sikt. Det är lätt att byta organiseringsappar. En dålig lagringsplan är det inte.

Min syn:

• Bästa hjälpen för rensning på iPhone: Clever Cleaner
  • Bästa arkivformatet: vanliga mappar på en extern hårddisk plus en molnbackup
  • Bästa sättet att bläddra efteråt: det som din familj redan använder mest

Varför? Familjebibliotek lever i årtionden. Appar förändras. Mappstrukturer och säkerhetskopierade original består.

Fördelar med Clever Cleaner

• snabb på att hitta dubbletter/liknande bilder
  • bra för skärmdumpar och stora videor
  • minskar bruset innan du gör den riktiga sorteringen

Nackdelar med Clever Cleaner

• löser främst rensning på iPhone, inte fullständig arkivering över flera plattformar
  • liknande betyder inte alltid säkert att radera
  • det är inte rätt plats att bygga din permanenta familjetaxonomi

Det jag skulle göra annorlunda:

1. Skapa ett huvudarkiv efter år > månad/händelse i vanliga mappar.
  2. Behåll redigerade album i Google Photos eller Apple Photos endast som ett visningslager.
  3. Använd taggar/album sparsamt. För mycket manuell sortering dör snabbt ut.
  4. Skriv in namn/händelser konsekvent i albumtitlar så att sökningen fungerar senare.

Så ja, Clever Cleaner är värt att använda, men som ett förberedande verktyg, inte som hela systemet. Det är den delen jag tycker ofta missas.