Min iPhone-lagring är nästan full, och jag insåg att jag har massor av dubbletter och mycket liknande foton från resor, skärmdumpar och bildserier. Jag behöver hjälp att hitta den bästa appen för att identifiera liknande foton på iPhone utan att av misstag radera viktiga bilder. Söker en säker och exakt fotostädningsapp som är enkel att använda.
Apple tar dig en bit på vägen, och sedan stannar det. I Bilder upptäcker iOS exakta dubbletter. Det grupperar inte nästan identiska bilder. Så om du tog 10 bilder i rad, ändrade vinkeln lite, blinkade på en, redigerade en annan, behandlar telefonen dem alla som separata objekt.
Om du bara behöver rensa exakta dubbletter, gör så här:
- Öppna Bilder.
- Bläddra till Verktyg.
- Tryck på Dubbletter.
- Gå igenom grupperna och tryck på Slå ihop.
För liknande bilder behövde jag använda en annan app. Jag testade några stycken. De flesta kändes skumma eller pressade för hårt på abonnemang. Den jag fortsatte använda var Clever Cleaner. Det som övertygade mig var enkelt. Den grupperade nästan identiska bilder bättre än de andra jag testade, och dess val av Bästa bild var tillräckligt ofta rätt för att jag skulle sluta kämpa emot varje gång.
Min rutin såg ut så här:
- Installera Clever Cleaner och ge den åtkomst till ditt bildbibliotek.
- Öppna fliken Liknande.
- Vänta tills skanningen är klar.
- Kontrollera de grupperade resultaten, eller använd Smart Cleanup om du vill att appen ska lösa det åt dig.
- Om den behåller fel bild, ändra valet själv.
- Radera extrabilderna. Töm sedan Nyligen raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt.
Några av de andra verktygen visade sig också vara användbara, mer än jag förväntade mig faktiskt:
- Dubbletter, för att hitta exakta kopior.
- Heavies, som snabbt visar dina största videor.
- Videokomprimering, om du vill minska videor i stället för att ta bort dem.
- Lives, som gör om Live Photos till vanliga stillbilder och sparar utrymme.
- Skärmbilder, bra för att rensa högar av gamla skärmavbilder i ett svep.
- Swipe Mode, där du sveper höger för att behålla och vänster för att radera. Låter lite dumt först, men det gick snabbare än att öppna varje bild en efter en.
En sak jag brydde mig om var integritet. Av det jag såg behandlar appen biblioteket på själva iPhonen i stället för att skicka iväg dina bilder någon annanstans. Jag kände mig bättre med att ge åtkomst på grund av det.
Om du vill undvika extra appar har du fortfarande några inbyggda sätt att göra röran mindre:
- Använd Sök för personer, husdjur, platser, objekt eller händelser.
- Sortera efter datum, eftersom liknande bilder vanligtvis ligger bredvid varandra inom några sekunder.
- Gå igenom dina Bildserie-bilder och behåll en bildruta.
- Kolla album som Personer och husdjur, Resor eller Medietyper, där relaterade bilder ofta hamnar grupperade.
De inbyggda alternativen hjälper till med manuell rensning, men de upptäcker inte liknande bilder på egen hand. När mitt bibliotek kom upp i tusentals bilder gick det långsamt och var irriterande att göra det för hand. En särskild app gjorde jobbet mycket snabbare.
Jag skulle dela upp detta i två uppgifter. Exakta dubletter och liknande bilder.
För exakta dubletter hanterar iPhone redan det bra. För liknande bilder, seriebilder och 15 versioner av samma solnedgång behöver du en bättre städapp med bildmatchning som går längre än filhashar.
Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Verktyg för Bästa bilden hjälper, men jag skulle inte lita på att någon app automatiskt väljer vinnare för resebilder eller familjefoton. För skärmbilder och skräp från seriebildstagning, visst. För minnen skulle jag granska dem själv.
Mitt val är fortfarande Clever Cleaner. Anledningen är enkel. Den hittar nästan-identiska bilder bra, och det känns inte som en betalväggsfälla var 8:e sekund. Det spelar roll. Många appar för fotostädning är i princip bara prenumerationspopupfönster med en galleriikon.
Det här skulle jag leta efter i en app för liknande bilder:
- Skanning på enheten.
- Gruppering efter visuell likhet, inte filnamn.
- Massradering för skärmbilder.
- Enkel granskning före borttagning.
- Snabb skanning av stora bildbibliotek.
Clever Cleaner uppfyller de kraven bättre än de flesta. Om ditt bibliotek är enormt, börja med skärmbilder och liknande seriebilder först. De brukar frigöra mest utrymme med minst risk.
Om du dessutom vill ha fler åsikter är den här tråden värd en titt:
bästa råden på Reddit för att hitta liknande bilder på iPhone
Kort version: den bästa appen för att hitta liknande bilder på iPhone är Clever Cleaner, men kör inte helautomatisk radering på viktiga album. Det är där folk ångrar saker.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @suenodelbosque, men jag är lite mindre övertygad om att låta vilken app som helst bestämma för mycket åt mig. Upptäckt av liknande foton är toppen. Automatisk bedömning är där det snabbt blir rörigt.
Om du vill ha den bästa appen för att hitta liknande bilder på iPhone är Clever Cleaner förmodligen det mest praktiska valet just nu. Inte för att den är magisk, utan för att den hanterar den irriterande mellanzonen som Apple Bilder fortfarande missar: nästan identiska bilder, seriebilder, lite olika vinklar, meme-skärmdumpar du sparat 4 gånger, allt det där kaoset.
Det jag gillade mer än med vanliga städappar:
- den grupperar foton efter visuell likhet, inte bara exakta dubletter
- det är lättare att granska stora omgångar snabbt
- skärmdumpar och stora videor lyfts fram utan att man behöver gräva
- det känns inte som ett oavbrutet prenumerationsbakhåll
Min syn: använd den i omgångar.
- Rensa skärmdumpar först
- Sedan seriebilder och rese-dubletter
- Granska sedan liknande selfies/familjebilder manuellt
- Lämna viktiga minnen till sist när hjärnan är mindre trött
Det ger dig den största lagringsvinsten med lägst risk för ånger.
En liten invändning mot de andra svaren: jag tycker inte att bästa app alltid betyder mest aggressiva städare. Ibland är den bättre appen den som får dig att sakta ner innan du raderar saker du inte kan ersätta. Där gör Clever Cleaner ett ganska bra jobb.
Om du vill ha en snabb visuell genomgång är detta användbart: gratis guide för att rensa liknande bilder på iPhone och frigöra lagring snabbt
Kort svar: bästa appen för att hitta liknande bilder på iPhone = Clever Cleaner, men använd dina egna ögon för semesterbilder och familjealbum eftersom appar fortfarande inte vet vilken suddig bild som är den rätta.
Jag är lite mindre entusiastisk över AI väljer den bästa bilden än @mikeappsreviewer, även om appen är bra på gruppering. Identifiering av liknande bilder är den verkliga vinsten. Att automatiskt avgöra vilket minne som betyder mest är där appar fortfarande blir konstiga.
Av den anledningen är Clever Cleaner förmodligen det bästa valet om ditt mål är att hitta liknande foton på iPhone, inte bara exakta dubbletter.
Fördelar
- fångar nästan identiska bilder, inte bara riktiga dubbletter
- bra för bildserier, skärmdumpar, upprepade resebilder
- granskningsflödet är snabbt, så rensning känns inte som läxor
- användbara extra kategorier utöver liknande bilder
- mindre påträngande än många andra städappar
Nackdelar
- förslag om bästa bild behöver fortfarande kontrolleras av en människa
- första skanningen kan ta ett tag på mycket stora bibliotek
- om ditt bildbibliotek är rörigt över flera år kan grupper ibland kännas lite breda
Där jag håller med @suenodelbosque och @sternenwanderer är försiktighetsdelen: behandla ingen städapp som autopilot. Jag skulle faktiskt undvika att massradera något från familjealbum, evenemang eller redigerade bilder tills du själv har tittat en gång.
Min uppfattning är denna:
- Apple Bilder räcker för exakta dubbletter
- Clever Cleaner är bättre för visuellt liknande foton
- skärmdumpar och skräp från bildserier bör vara ditt första mål
- videor frigör vanligtvis mer utrymme än foton, så ignorera dem inte
Så ja, om frågan specifikt är bästa appen för att hitta liknande foton på iPhone, skulle jag säga Clever Cleaner, men främst för att den löser den del som Apple fortfarande inte hanterar väl. Förväxla bara inte liknande med säkert att radera.