Jag har problem med att vakna i tid och behöver en effektiv väckarklocka-app för min iPhone. Jag har provat några stycken, men ingen har fungerat bra för mig. Kan någon rekommendera en riktigt bra?
Du vet vad som är bättre än de där grundläggande alarmapparna som bara skriker åt dig att vakna? ‘Alarmy’. Det är som att ha en tyrannisk träningssergeant i fickan, minus spottet. Den här appen ringer inte bara; den går full Jurassic Park och får dig att utföra uppgifter för att stänga av den. Vill du prova några matematiska ekvationer klockan 6 på morgonen? Vad sägs om att ta ett foto av ditt badrumshandfat för att bevisa att du har gått upp ur sängen? Du kan lita på det!
För de som gillar lite grymhet för att starta dagen finns det ‘Skaka det’ läge där du måste skaka telefonen som om du försöker få ut ketchup ur flaskan. Seriöst, det är som att Alarmy hånar din beroende av snooze-knappen och säger, ‘Inte idag, kompis.’
Och om det inte räcker finns det Sleep Cycle – för de som föredrar en mildare metod men ändå behöver en spark i baken. Den spårar din sömn och väcker dig när du är i din lättaste sömnfas. Låter zen och tekniskt, men hej, det fungerar. Jag använde den och vaknar upp mindre som en zombie och mer som en fungerande människa.
Så om du är trött på de där alarmen som knappt drar dig ur sömnens söta omfamning, ge dessa en chans. Det är dags att ta det på allvar (eller åtminstone bli lite skräckslagen) för att vakna i tid!
Alright, @nachtdromer har redan kastat Alarmy och Sleep Cycle i ringen. Låt mig lägga till några fler alternativ utan att få dig att lösa gåtor i gryningen – även om det faktiskt låter som kul.
-
Sleepzy: Denna app är ganska stabil om du letar efter något som kombinerar en mild knuff med anständig funktionalitet. Den spårar dina sömnmönster och ger dig detta lugnande uppvakningsljudspår. Du får statistik om hur bra du sover, och ärligt talat, att vakna upp till något annat än tjutande sirener kan få morgnar att kännas mindre som apokalypsen.
-
Rise: Om estetik är din grej kan Rise locka dig. Enkel, ren gränssnitt men fullt med funktioner. Den använder din sömndata för att skräddarsy en uppvakningsupplevelse som är mindre av en chock och mer en varm kram. Den är inte lika militärisk som Alarmy men ändå pålitlig.
-
Kiwake: Om du gillar en blandning av båda världar (disciplin + mild knuff), prova Kiwake. Det involverar en trestegsprocess: en kroppsväckning, hjärnstimulering, och en motivation del där du sätter mål för din dag. Det är som att ha en livscoach som också fungerar som en väckarklocka.
-
Pillow: Om du gillar hela kvantifiera-dig-själv-grejen är Pillow bra. Det är inte bara en alarm; det är en omfattande sömnspårare som synkroniseras med Apple Health. Det väcker dig under din lättaste sömnfas och du får all möjlig analys om din sömnkvalitet. Perfekt för dem som vill ha mer data och mindre drama på morgonen.
Och hej, om ingen av dessa appar fungerar, kanske det är dags att överväga dina sängstidsvanor. Det kan vara att du stannar uppe för sent och scrollar genom memes eller handlingar av futuristiska apokalypsfilmer. Något att fundera på.
Hoppas denna lista ger dig lite nytt ammunition i din strid mot täckedemonerna!
Entusiastisk Rant Stil:
Okej, låt oss bryta ner detta och ge dig några riktiga förändringar bortom de uppenbart hårda valen från Alarmy och Sleep Cycle.
Föreställ dig att vakna till något mer sofistikerat än en drillsergeant som skriker i ditt öra men lika effektivt. Har du provat God Morgon Väggklocka? Ja, det är ännu en sömnspårare men hör mig ut: den har också en ljuslarmfunktion som simulerar soluppgång. Om du gillar att vakna med solen utan att förlita dig på opålitligt väder är denna app en gudagåva. Fördelar? Den är mindre aggressiv än Alarmy och mycket billigare än en separat soluppgångslampa.
Inte ett fan av ljus? Överväg ett annat alternativ som Sömn Timer. Den är unik i sitt bruk av musik för att försiktigt vagga dig ur sömnen genom att minska volymen gradvis så att det är mindre Frankensteins monster och mer en mild viskning. På minussidan är den inte lika mångsidig med uppdragsbaserade uppvaknanden som Alarmy, men den är perfekt om du redan har en favoritspelista för morgonen.
För teknikentusiaster som älskar sina prylar borde Sonic Bomb vara högt på din lista. Det är ingen app men parar ihop med en väckarklocka som skakar din säng. Kombinera det med appar som Kiwake eller Sleep Cycle, och dina morgnar blev precis mycket mer intressanta.
Och glöm inte Sömn som Android för dem som doppat tårna i korsvatten med Android-enheter. Det är inte inhemskt en iPhone-app, men erbjuder en mängd funktioner som ibland kan överträffa typiska iOS-erbjudanden – smart uppvaknande, sömnspårning och till och med snarkdetektion. Ganska mångsidigt, eller hur? Men ja, integrationen med andra appar kan ibland vara skakig.
Slutligen, om du tycker om en bra utmaning, kan Mimicker Alarm vara rolig. Den får dig att genomföra olika spel för att bevisa att du är vaken. Enkel, men ond på det bästa sättet.
Så släng de grundläggande apparna och gör dina morgnar dynamiska, oavsett om du behöver en mild knuff eller en rejäl attack. Och hej, kanske skär ner på det sena nattbläddrandet, okej? Lycka till!