Återställer filer från en HFS-enhet innan den byts ut

Min HFS-enhet börjar gå sönder, och jag planerar att byta ut den snart. Innan jag byter ut den behöver jag hjälp med att på ett säkert sätt återställa viktiga filer utan att orsaka mer skada eller förlora data. Vad är det bästa sättet att kopiera eller återställa filer från en HFS-enhet?

Att förlora filer från en äldre extern HFS-disk känns verkligen illa, särskilt om den innehåller flera års foton, arbetsfiler eller diverse saker som du aldrig kopierade någon annanstans. Men oavsiktlig radering är inte alltid slutgiltig. Med HFS- och HFS+-diskar beror mycket på om datan redan har skrivits över, så det första steget är enkelt: sluta använda disken tills du har försökt återställa det du behöver.

Innan du går direkt till återställningsprogram, kontrollera grunderna en stund:

1. Se om disken fortfarande visas i Skivverktyg.
  2. Prova en annan USB-kabel eller en annan port om det är en extern disk.
  3. Kontrollera SMART-status om ditt kabinett tillåter det.
  4. Om du ser dåliga sektorer, slumpmässiga frånkopplingar eller plågsamt långsamma läsningar, behandla den som en disk som håller på att gå sönder. I så fall är det säkrare att först skapa en diskavbild än att skanna originaldisken upprepade gånger.

För HFS/HFS+-återställning är Disk Drill vanligtvis verktyget jag skulle rekommendera. Det är ganska lätt att använda, hanterar HFS-volymer bra och kan ibland skanna en disk även när Finder inte kan montera den, så länge Skivverktyg fortfarande kan se enheten.

Grundprocessen är:

1. Installera Disk Drill någon annanstans än på disken du försöker återställa från.
  2. Välj HFS- eller HFS+-disken i appen.
  3. Använd Sök efter förlorad data. För de flesta externa diskar är Universell skanning rätt val.
  4. Låt skanningen slutföras i stället för att avbryta den i förtid.
  5. Förhandsgranska de viktiga filerna innan du återställer dem.
  6. Spara återställda filer på en annan fungerande disk, inte tillbaka på samma HFS-disk.

Att tömma papperskorgen eller göra en snabbformatering betyder inte heller automatiskt att filerna är borta för alltid. I många fall ligger det faktiska filinnehållet kvar på disken tills ny data ersätter det. Därför kan dina chanser minska om du fortsätter kopiera filer till disken, reparera den eller experimentera med den.

Om du har en Time Machine-säkerhetskopia, kontrollera den först. Att återställa från en säkerhetskopia är mycket renare än att försöka återskapa filer från disken.

Jag skulle sluta med gör det själv-återställning om disken klickar, surrar, skrapar, försvinner från Skivverktyg, kopplas från hela tiden, fryser Macen eller ger så många läsfel att återställningsverktyg inte kan slutföra en skanning. Det liknar mer symtom på hårdvarufel, och upprepade skanningar kan göra saken värre. Då är ett återställningslaboratorium det säkrare alternativet.

Om disken fortfarande upptäcks och inte verkar vara fysiskt skadad, är återställningsprogram värt att prova innan du gör något som skriver till eller ändrar disken. Oavsiktlig radering och filsystemproblem går oftast mycket lättare att återställa än en disk som håller på att dö.

Kör inte Första hjälpen eller något reparationsalternativ på den felande HFS-enheten innan du har en kopia av den. Det kan skriva ändringar till disken, och på en svag enhet kan även en liten skrivning göra situationen värre. Om enheten fortfarande går att läsa alls, är den säkraste gör det själv-vägen att klona/skapa en avbild av den först, helst med något som kan hoppa över dåliga sektorer och försöka igen senare, och sedan skanna klonen i stället för originalet. Disk Drill fungerar bra för återställningssteget om du vill ha ett mer lättanvänt gränssnitt, men jag skulle inte låta den felande disken gå igenom flera fullständiga skanningar om den redan kopplar från eller går extremt långsamt. Kopiera det oersättliga först, hoppa över stora oviktiga mappar och återställ till en helt annan enhet.

Den dolda nackdelen med att bara kopiera de viktiga mapparna först är att Finder kan fastna för alltid på en dålig fil och lämna dig ovetande om vad som faktiskt kom över. Jag håller med om att klona först om disken verkar må dåligt, men om du gör en snabb manuell räddning, använd något som kan fortsätta efter fel, som rsync i Terminal, och kopiera till en nykontrollerad disk med gott om utrymme. Kopiera inte till en annan gammal USB-disk som du hittade i en låda. För HFS specifikt, tänk också på filnamn och metadata, eftersom att dra filer till ett mål som inte är Mac-formaterat kan göra att delar av detta går förlorade. Disk Drill eller en annan återställningsapp används bäst efter att du har gjort den bästa avbilden eller kopian du kan, inte som det första som maler på den felande disken i timmar.