Jag råkade radera viktiga videor från mitt SD-kort och insåg att jag aldrig gjorde någon säkerhetskopia. Kortet innehöll familjefilmer som jag verkligen behöver återställa, och jag är rädd att mer användning kan göra saken värre. Vilka är de bästa sätten att återställa raderade videor från ett SD-kort utan säkerhetskopia, och finns det något bra återställningsverktyg som faktiskt fungerar?
Jag gick igenom det här en gång med ett kamerakort, och det första jag ville veta var enkelt. Är klippet borta för gott, eller finns det fortfarande något kvar att få tillbaka.
För det mesta finns det fortfarande en chans.
När en video raderas ligger fildatan ofta kvar på kortet ett tag. Det som försvinner först är posten som pekar systemet till den. Själva videomaterialet ligger ofta kvar där tills ny data hamnar ovanpå det. Så de närmaste minuterna spelar större roll än folk tror.
Sluta använda kortet
I samma sekund som du märker att videon saknas, sluta skriva något alls till kortet.
Spela inte in mer video. Ta inga bilder. Formatera det inte bara för att menyn sa åt dig att göra det. Jag har sett folk göra ett kort testklipp och förstöra sina egna chanser till återställning.
Ta ut kortet ur kameran eller inspelaren och låt det vara tills du är redo att arbeta med återställningen.
Avgör om programvara räcker
Vissa fall passar för ett återställningsförsök hemma. Andra gör det inte. Jag skulle dela upp det så här.
Programvaruåterställning är rimlig om:
Du raderade filerna av misstag.
Kortet blev formaterat.
Kortet visas som RAW.
Du fick ett filsystemsfel.
Videorna försvann trots att kortet fortfarande verkar fungera.
Jag skulle stanna upp och leta efter en återställningstjänst om:
Kortet är böjt, sprucket eller har andra fysiska skador.
Din dator upptäcker inte kortet alls.
Kortet tappar anslutningen hela tiden.
Enheten rapporterar hårdvarufel.
Materialet är så viktigt att ett dåligt försök skulle kosta mer än återställningsavgiften.
Jag skulle inte fortsätta köra upprepade skanningar på ett skadat kort. Om hårdvaran håller på att fallera kan extra läsningar förvärra en redan dålig situation.
Gör först en fullständig kopia
Den här delen hoppas ofta över. Jag tycker att det är ett misstag.
Innan du skannar efter raderade filer, skapa en diskavbild av kortet. Det ger dig en fullständig ögonblicksbild av kortet i dess nuvarande tillstånd. Om ditt första återställningsförsök går snett har du fortfarande originaltillståndet sparat någon annanstans.
Många återställningstekniker arbetar från avbilden i stället för att belasta kortet om och om igen. Det går långsammare i början, men är säkrare.
Återställ videomaterialet med Disk Drill
Fotoåterställning är vanligtvis enklare. Video är rörigare.
På kameror, drönare, dashcams och actionkameror delas ett klipp ofta upp i fragment över hela kortet. Äldre återställningsverktyg tenderar att hitta bitar och sedan ge dig en trasig fil, eller en fil som öppnas och fryser halvvägs. Jag har varit med om detta med material från actionkameror, och det är irriterande på värsta sättet, eftersom filen ser helt okej ut tills du trycker på play.
Det som hjälpte i det här fallet var Disk Drill, främst eftersom dess läge Advanced Camera Recovery är byggt för fragmenterad video. I stället för att behandla klippet som ett enda prydligt datablock försöker det sätta ihop filen igen från fragment. Det spelar roll för material från enheter som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 och liknande utrustning.
Grundprocessen ser ut så här:
Anslut det ursprungliga minneskortet med en kortläsare.
Öppna Disk Drill.
Välj minneskortet.
Välj Advanced Camera Recovery.
Starta skanningen.
Vänta tills skanningen är klar.
Förhandsgranska det som hittas.
Spara de återställda videorna på en annan enhet.
Återställ inte filerna tillbaka till samma kort. Jag vet att det låter självklart, men folk gör det.
Testa de återställda videorna
Anta inte att du är klar när skanningen är färdig.
Öppna några återställda klipp. Spola igenom dem. Kontrollera början, mitten och slutet. Att ett filnamn dyker upp i resultaten betyder inte att videomaterialet är intakt. Jag har sett återställda videor spela upp tio sekunder och sedan stanna.
Om en fil inte går att spela upp kan VLC Media Player ibland hjälpa. Ett särskilt verktyg för videoreparation kan också hjälpa, beroende på hur skadad filen är.
Om du agerar snabbt, undviker att skriva ny data och återställer till en annan enhet, är dina chanser vanligtvis mycket bättre än de känns i stunden.
Ja, möjligt, om dina videor raderades och inte skrevs över.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste punkten. Sluta använda SD-kortet nu. Varje ny bild, video eller formateringsförsök minskar dina chanser till återställning.
Där jag skiljer mig lite är detta. Jag skulle inte hoppa direkt till en lång skanning om materialet betyder mycket. Kontrollera först kortets hälsa på din dator. Om läsningar går långsamt, kortet kopplas från eller filkopiering misslyckas, stanna där. Ett svagt flashkort blir snabbt sämre. Upprepade skanningar sliter hårt på det.
Min korta lista:
- Använd en kortläsare, inte kameran.
- Om kortet monteras, kopiera hela kortet till din dator först, eller skapa en avbild.
- Kör återställning från kopian om möjligt.
- Spara återställda filer på en annan enhet.
- Testa de återställda videorna hela vägen igenom.
När det gäller programvara är Disk Drill ett av de bättre valen för videoåterställning från SD-kort, särskilt om filerna kom från kameror eller actionkameror och blev fragmenterade. Recuva är okej för enkla raderingar, men enligt min erfarenhet missar det oftare saker på exFAT-kort och större videofiler.
Om du vill ha en snabb resurs om foto- och videoåterställning från SD-kort är detta användbart:
bästa programvaran för att återställa raderade filer från ett SD-kort
En sak till som folk hoppar över. Kontrollera dolda filer före återställning. I Windows aktiverar du Visa dolda filer och Visa skyddade operativsystemfiler. Vissa kameror och telefoner förstör katalogen, och videorna ligger fortfarande kvar där.
Om kortet är sprucket, inte upptäcks eller ber om att sättas in om och om igen, kommer programvara inte att hjälpa mycket. Då är ett återställningslaboratorium det säkrare valet. Dyrt, visst, men familjefilmer är svåra att ersätta.
Ja, det är möjligt, och nej, raderade videor är inte alltid borta direkt. Men jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @nachtdromer sa: folk fokuserar så mycket på återställningsprogram att de glömmer att kontrollera om videon faktiskt färdigställdes av kameran från början. Om inspelningen avbröts kan filen finnas där men vara skadad, vilket är ett annat problem än en enkel radering.
Min syn:
- sluta använda SD-kortet, uppenbarligen
- låt inte din telefon eller kamera reparera det
- om kortet fortfarande går att öppna, leta först efter konstiga mappar som DCIM, LOST.DIR, PRIVATE eller dolda AVCHD-/MP4-kataloger
- sortera efter filtyp och storlek, eftersom klippet ibland har förlorat sitt namn men inte datan
- om videor raderades på normalt sätt, använd återställningsprogram från en dator, inte från kameran
Jag håller mestadels med de andra, även om jag är lite mindre övertygad om att varje fall behöver en fullständig avbild först om kortet är friskt och raderingen skedde nyligen. Det är idealiskt, ja. Obligatoriskt varje gång? Nja, inte alltid. Fortfarande smart om materialet verkligen är viktigt.
För faktisk återställning är Disk Drill ett bra val för videoåterställning från SD-kort, särskilt med större kamerafiler som andra verktyg kan få tillbaka halvtrasiga. Om Disk Drill hittar klippen, återställ dem till din dator eller en extern enhet, aldrig tillbaka till samma kort. Testa sedan hela videon, inte bara de första 5 sekunderna, eftersom skadade filer gärna låtsas vara okej.
Också värt att läsa om du vill ha en tydligare förklaring av den här typen av situation:
verkligt återställningsfall med förlorade videofiler på ett skadat SD-kort
Om kortet är oläsbart, fortsätter att återansluta eller blir galet långsamt, hoppa över gör det själv och gå till ett labb. Det är gränsen där att prova en sak till vanligtvis gör saker värre.
En liten invändning mot @nachtdromer och @andarilhonoturno: att skapa en avbild först är smart, men om kortet är helt stabilt räcker det ibland med en enda försiktig skrivskyddad skanning. Den större risken är att folk slösar tid och låter en annan enhet skriva till kortet.
Det jag skulle kontrollera som de knappt nämnde: om SD-kortets låsreglage kan ställas in på skrivskydd innan du ansluter det. Ett billigt skydd, men användbart.
Dessutom är återställning av raderad video och reparation av skadad video två olika uppgifter. Om filen kommer tillbaka men inte går att spela upp har återställningsprogrammet gjort sin del. Då kan du behöva reparationsverktyg.
Om Disk Drill:
Fördelar
- bra på att hitta raderade videor på SD-kort
- hanterar exFAT-kort bättre än vissa enkla verktyg
- användbar förhandsvisning och filtrering
- bättre med kamerainspelningar än många lätta appar
Nackdelar
- djupare skanningar kan ta ett tag
- förhandsvisning är ingen garanti för att hela klippet är friskt
- betald återställning för större resultat
- ingen magi om data har skrivits över
Jag skulle ändå placera Disk Drill nära toppen för den här typen av fall, särskilt om Recuva bara hittar fragment eller inget användbart alls.
Och ja, spara återställda filer någon annanstans och titta sedan faktiskt igenom hela klippen. Många återställda videor slutar fungera halvvägs igenom.