Jag har sett många blandade recensioner om Clever AI Humanizer och försöker ta reda på om det verkligen är värt att använda för längre innehåll och klientarbete. Vissa säger att det är bra för att kringgå AI‑detektorer, medan andra hävdar att det försämrar läsbarheten och låter konstigt för riktiga läsare. Kan någon som har använt det dela ärliga erfarenheter utan hajp, inklusive fördelar, nackdelar och om det är säkert och effektivt för professionell användning?
Smart AI Humanizer: Genomgång av verklig användare – inte bara hype
Jag har lekt runt med olika AI‑”humanizers” ett tag nu, mest av nyfikenhet och lite paranoia kring detektorer. Många av dem är antingen kopior av varandra, rent skräp eller extremt aggressiva med att försöka sälja prenumeration efter tre klick.
Så jag bestämde mig för att testa Clever AI Humanizer ordentligt med en helt AI‑baserad setup och se hur långt den faktiskt kan gå.
Officiell sida (det här spelar roll, jag förklarar varför):
Clever AI Humanizer — Bästa 100 % gratis humanizer
Kort varning så du inte blir lurad
Det finns en massa verktyg som använder “Clever” eller “Humanizer” i namnet, köper annonser på Google och låtsas vara just detta. Folk har skrivit till mig och frågat vilken som är den “riktiga” Clever AI Humanizer efter att de av misstag tecknat någon betalplan på en annan sida.
Viktiga detaljer baserat på min erfarenhet hittills:
- Riktiga Clever AI Humanizer: Clever AI Humanizer — Bästa 100 % gratis humanizer
- Den har ingen betalnivå, ingen prenumerations‑upsell, inget “lås upp premium”-trams.
- Andra sajter rider helt klart bara på namnet och populariteten.
Om du blir ombedd att fylla i kortuppgifter är du inte på den riktiga sidan.
Så här testade jag
Jag skrev inte en enda rad själv till en början.
- Bad ChatGPT 5.2 skriva en helt AI‑genererad artikel om Clever AI Humanizer.
- Tog den råa AI‑texten och klistrade in den i Clever AI Humanizer.
- Valde stilen Simple Academic.
- Körde resultatet genom några populära AI‑detektorer.
- Bad sedan ChatGPT 5.2 analysera den humaniserade texten.
Varför Simple Academic? För att den stilen ofta är där verktyg faller isär:
för stel så skriker den “AI”, för avslappnad så tappar den det akademiska flytet. Den här nivån ligger jobbigt mitt emellan och är svår att få rätt.
Simple Academic‑läget: vad som kom ut
Läge använt: Simple Academic (inte superakademiskt, mer som “högskoleuppsats där någon ändå bryr sig lite om struktur”).
Tanken verkar vara: behåll en halvformell ton utan att bli robotaktig och justera mönster lite lätt för att undvika detektorer, utan att helt skriva bort själen ur texten.
Dags för siffror.
Resultat i detektorer: ZeroGPT & GPTZero
Första detektorn: ZeroGPT
Jag litar inte blint på ZeroGPT, för den har bland annat flaggat USA:s konstitution som 100 % AI, vilket är både roligt och visar hur nervösa de här verktygen kan vara. Men den är populär och rankar högt, så jag använde den ändå.
- Resultat för Clever AI Humanizers output:
0 % AI
Upptäcktes som helt mänsklig.
Andra detektorn: GPTZero
Samma visa:
- Resultat: 100 % mänsklig, 0 % AI
På pappret är det i princip full pott i de två mest använda detektorerna.
Men är texten faktiskt bra?
Det är här många “humanizers” rasar. De klarar detektorerna men texten blir:
- glitchig,
- överparafraserad,
- full av märkliga formuleringar eller grammatiska missar.
Så jag matade tillbaka den humaniserade texten i ChatGPT 5.2 och bad den utvärdera texten.
Sammanfattning från den genomgången:
- Grammatik: stabil, inga större problem.
- Stil (Simple Academic): fortfarande inte “publiceringsredo”.
- Rekommendation: en människa bör läsa igenom och putsa.
Och ärligt talat stämmer det rätt bra med verkligheten:
- All AI‑output (LLM, parafraserare, humanizer, vad som helst) behöver alltid en mänsklig genomgång om du bryr dig om kvalitet.
- Om något verktyg lovar “ingen redigering behövs” är det bara marknadsföring.
Test av inbyggda AI Writer
Clever AI Humanizer har också lagt till något de kallar AI Writer:
https://aihumanizer.net/svai-writer
Det här är en av de mer intressanta delarna eftersom:
- De flesta “AI humanizers” väntar bara på att du klistrar in innehåll från ChatGPT eller någon annan LLM.
- Den här kan generera och humanisera i ett enda steg, så den behöver inte brottas med ett annat modells mönster.
Du väljer:
- en skrivstil (jag valde Casual),
- en innehållstyp,
- och ger sedan ett ämne eller prompt.
Jag bad den skriva om AI‑humanisering och nämna Clever AI Humanizer.
Jag lade också in ett medvetet fel i prompten för att se om den skulle upprepa felet eller rätta det.
Första verkliga irritationsmomentet
Jag satte den på att generera runt 300 ord.
Det struntade den i.
Den gick över önskat antal ord. Inte groteskt mycket, men ändå: om jag ber om 300 vill jag ha runt 300, inte 450 eller 180. För vissa (inlämningsuppgifter, uppdrag med hårda ordbegränsningar osv.) är det ingen obetydlig grej.
Det är alltså den första tydliga nackdelen jag märkte.
Detektorresultat för text från AI Writer
Jag tog output från AI Writer och skickade den till några detektorer.
Resultat:
- GPTZero: 0 % AI
- ZeroGPT: 0 % AI, 100 % mänsklig
- QuillBot detector: 13 % AI
Med tanke på hur brusiga de här verktygen kan vara är det faktiskt starkt. Inget slog i “uppenbart AI”-taket.
Kvalitetskontroll (igen) med ChatGPT 5.2
Nästa steg: samma manöver som tidigare.
Jag skickade AI Writers output genom ChatGPT 5.2 och frågade om den upplevs som mänsklig eller AI‑skriven.
Utslag från den körningen:
- Textkvalitet: stark, sammanhängande och naturlig.
- Läsbarhet: känns som om en människa skrivit den.
- Ur den LLM:ens perspektiv passerade den som mänskligt skriven.
Så vid det laget hade Clever AI Humanizer:
- Lurat ZeroGPT, GPTZero och QuillBot till antingen 0 % eller nära 0 % AI.
- Även klarat en modern LLM:s magkänslokoll som “skriven av människa”.
Inte illa för ett gratisverktyg.
Hur den stod sig mot andra verktyg jag provat
I mina egna tester slog Clever AI Humanizer en hel del både gratis- och betalverktyg, särskilt vad gäller detektorsiffror.
Den var bättre än de här gratisverktygen för mig:
- Grammarly AI Humanizer
- UnAIMyText
- Ahrefs AI Humanizer
- Humanizer AI Pro
Och även bättre än flera betalverktyg:
- Walter Writes AI
- StealthGPT
- Undetectable AI
- WriteHuman AI
- BypassGPT
Här är jämförelsetabellen med AI‑detektorsiffror jag fick:
| Verktyg | Gratis | AI‑detektorsiffra |
| ⭐ Clever AI Humanizer | Ja | 6 % |
| Grammarly AI Humanizer | Ja | 88 % |
| UnAIMyText | Ja | 84 % |
| Ahrefs AI Humanizer | Ja | 90 % |
| Humanizer AI Pro | Begränsad | 79 % |
| Walter Writes AI | Nej | 18 % |
| StealthGPT | Nej | 14 % |
| Undetectable AI | Nej | 11 % |
| WriteHuman AI | Nej | 16 % |
| BypassGPT | Begränsad | 22 % |
Var den fortfarande brister
Är den perfekt? Nej. Några saker jag märkte:
-
Glidning i ordantal:
Den håller sig inte strikt till önskat omfång. Om du säger “300” får du “någonstans där omkring, troligen mer”. -
Mönster finns kvar:
Även när detektorer säger 0 % AI så finns ibland en underliggande “mönsterdoft” om du är van vid AI‑text. Svårt att beskriva, men när du väl ser det, ser du det överallt. -
Innehållet skiftar lite:
Den behåller inte allt 1:1 mot originalet. Det är antagligen en del av förklaringen till att den får så bra siffror, men kan vara ett problem om du behöver strikt följsamhet. -
Inte vattentät mot alla modeller:
Vissa LLM:er, när de används som detektorer, kan fortfarande flagga delar av texten som troligtvis AI‑genererade. Du kan slå många detektorer, men du kan inte lura all logikbaserad magkänsla hela tiden. -
Ingen “låtsas‑dum”-strategi:
Vissa verktyg slänger in små “i” i stället för “I”, slumpmässiga stavfel eller klumpiga meningar bara för att se mer mänskliga ut. Clever AI Humanizer använder inte riktigt den taktiken. Personligen tycker jag det är bra. Att klara detektorer genom att göra texten sämre känns bakvänt.
Rent grammatiskt skulle jag sätta den på runt 8–9/10 baserat på vad jag såg i grammatikverktyg och LLM‑granskningar:
- Flyter bra.
- Inga uppenbara “bruten engelska”-vibbar.
- Inte perfekt, men fullt användbar efter normal mänsklig redigering.
Katt‑och‑råtta‑leken
Hela grejen med AI‑detektering kontra humanisering är i princip en oändlig loop:
- Detektorer blir striktare.
- Humanizers blir mer sofistikerade.
- Någon bygger nya detektorer.
- Verktygen anpassar sig igen.
Clever AI Humanizer ligger just nu på den vinnande sidan i den loopen i mina tester, särskilt för ett gratisverktyg, men det kan alltid ändras när detektorerna utvecklas.
Om du hoppas på en magisk “tryck på knapp, bli odetekterbar, slipp tänka”-lösning så finns den inte. Det finns alltid någon trade‑off: stil, konsekvens, originalitet eller läsbarhet.
Är Clever AI Humanizer värt att använda?
Om vi pratar bara gratisverktyg:
ja, just nu ligger den högst av det jag själv testat.
Saker jag gillar:
- Helt gratis, inga plötsliga betalväggar.
- Har egen AI Writer och är inte bara en enkel parafraserare.
- Får extremt låga siffror i stora detektorer.
- Output är läsbar och inte sönderhackad av konstiga omskrivningar.
Saker jag inte gillar:
- Dålig kontroll på ordantal.
- Visar fortfarande underliggande AI‑mönster om du läser mycket AI‑text.
- Alla LLM‑baserade kontroller luras inte 100 % av gångerna.
- Du måste fortfarande själv gå igenom allt som är viktigt.
Så här skulle jag använda den:
- Skriv utkast med valfri LLM.
- Kör genom Clever AI Humanizer (Simple Academic eller Casual beroende på behov).
- Redigera själv för ton, tydlighet och korrekthet.
- Lita inte blint på “0 % AI”-märken som någon sorts juridiskt eller etiskt skydd.
Extra läsning & Reddit‑trådar
Om du vill ha fler jämförelser och exempel med skärmdumpar från detektorer är de här inläggen värda en titt:
-
Allmän diskussion om “bästa AI humanizer” med bevisbilder:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1oqwdib/best_ai_humanizer/?tl=sv -
Specifik tråd med recension av Clever AI Humanizer:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1ptugsf/clever_ai_humanizer_review/?tl=sv
Om du väljer att använda det här verktyget, kom ihåg: verktyg förändras, detektorer förändras, och du måste fortfarande vara den mänskliga länken i kedjan.
Kort version: Clever AI Humanizer är bra, särskilt som gratistool, men det är ingen magisk knapp för gör mitt klientjobb säkert och odetekterbart för alltid.
Några perspektiv som inte nämnts ännu, som komplement till det @mikeappsreviewer redan gått igenom:
1. Långformat och klientjobb: var det faktiskt passar in
Jag har använt det på:
- blogginlägg på 3–4 000 ord
- e‑postserier
- viss akademiskt färgad text i gråzon
Min uppfattning:
- Det är stabilt som sista stilistiska filter, inte som din huvudsakliga skribent.
- Över 2 000 ord börjar mönster upprepa sig: liknande övergångsfraser, liknande rytm. De flesta kunder märker inget, men erfarna redaktörer får den här känns AI‑doftande‑känslan även om detektorer visar 0 %.
För klientjobb skulle jag använda det så här:
- Skriv utkast i den LLM du föredrar.
- Redigera själv så att texten faktiskt säger det du menar.
- Kör sedan igenom delar (inte hela 4k‑väggen på en gång) i Clever AI Humanizer.
- Gör en sista mänsklig redigering, särskilt av inledningar, avslut och alla partier där rösten är viktig.
Hoppar du över steg 2 kommer texten fortfarande kännas som generiskt LLM‑mos, bara lite omrörd.
2. Om att kringgå AI‑detektorer
Här håller jag inte helt med om hypen som cirkulerar:
- Ja, det presterar just nu väldigt bra på populära detektorer.
- Nej, det betyder inte:
- att ditt universitet / företag / kund inte kan upptäcka AI‑användning
- att du automatiskt är säker från policybrott
Två verkliga problem jag stött på:
- Vissa organisationer använder egna interna detektorer eller har helt enkelt en redaktör som vet hur AI‑text ser ut. De bryr sig inte om ZeroGPT‑skärmdumpar.
- Om innehållet är faktamässigt grunt eller tydligt omformulerat från toppresultaten i sök, kommer de ifrågasätta det oavsett vilket resultat du visar upp.
Om ditt enda mål är jag vill fuska med en ingen AI‑policy kan Clever AI Humanizer kanske hjälpa kortsiktigt, men det är en riskabel strategi på längre sikt.
3. Röst och varumärke för kunder
För varumärkesstyrt innehåll är Clever AI Humanizer både och:
Fördelar:
- Det jämnar ut klassisk AI‑stelhet.
- Det undviker syndromet där varje stycke börjar med dessutom, vidare, å andra sidan.
Nackdelar:
- Det lär sig inte magiskt din kunds varumärkesröst.
- Behöver du en väldigt specifik ton (kaxigt DTC‑varumärke, superexklusiv juridik, nischad tech) får du fortfarande göra mycket manuell omskrivning.
Jag skulle säga: det är trevligt för interna utkast, spökskrivarskelett och bakgrundstexter. För viktig förstasidescopy, thought leadership eller något med riktig personlighet ser jag det som en hjälpreda, inte huvudhjärnan.
4. Tillförlitlighet och etisk sida
Saker som ofta förbises:
- Detektorer ändras i det tysta. Det som ger 0 % nu kan slå högre nästa månad.
- Har en kund en ingen AI‑klausul i avtalet är det bara riskabelt att lita på en humanizer som sköld. Skärmdumpar på 0 % AI räddar dig inte i en tvist.
Jag använder Clever AI Humanizer främst för att:
- slipa AI‑utkast så de känns mindre mekaniska
- göra AI‑assisterat skrivande mindre uppenbart, inte osynligt för all framtid
Är du öppen mot kunder med att du använder AI‑verktyg är det här en nettovinst. Försöker du i smyg runda regler leker du katt‑och‑råtta med ditt eget rykte.
5. Är det värt att använda?
Givet att:
- det är gratis
- det har en inbyggd skrivfunktion
- det generellt slår en hel del betalda verktyg i detektortester (i linje med vad @mikeappsreviewer visade)
Skulle jag säga:
- Ja, Clever AI Humanizer är värt att lägga till i din verktygslåda.
- Nej, det ersätter inte faktisk skrivförmåga eller redigeringstid.
Använd det för att:
- rensa upp uppenbara AI‑fingeravtryck
- snabba på utkast för bloggar, guider, interna dokument
- ge dig en bättre startpunkt än rå LLM‑text
Använd det inte som:
- en ersättning för att lära dig skriva
- en juridisk eller akademisk osynlighetskappa
- det enda som står mellan dig och en AI‑plagiatanklagelse
Går du in med inställningen det här är ett verktyg för att förfina mitt AI‑assisterade skrivande är det utmärkt. Går du in med det här är min enklickslösning för odetekterbart innehåll bäddar du för en obehaglig överraskning senare.
Kort version: det är värt att använda, men bara om du är realistisk med vilket problem du faktiskt försöker lösa.
Några perspektiv som @mikeappsreviewer och @nachtdromer inte riktigt täckte:
1. Verklighetskoll för längre texter (3 000+ ord)
För stora artiklar och löpande kunduppdrag funkar Clever AI Humanizer okej som del i en process, men inte som huvudmotor.
Det jag har sett i längre texter:
- Grundstrukturen känns fortfarande väldigt LLM‑aktig: prydliga underrubriker, balanserade stycken, super ”ordnad” utveckling.
- Humaniseringen sker mest på menings- och frasnivå, inte på strukturell nivå. Så detektorerna slår ner, men en erfaren redaktör ser fortfarande att ”det här är inte skrivet av en journalist eller ämnesexpert”.
- Om du matar in generiskt AI-skräp ger Clever AI Humanizer dig snyggare skräp, inte djup, originell analys.
För längre kundtexter skulle jag bara lita på det när:
- Dispositionen och resonemanget är dina.
- Du är beredd att göra en rejäl slutredigering av ton, exempel och övergångar.
Om du hoppas på ”klistra in 3 000 ord från ChatGPT, humanisera, skicka faktura” ber du om problem.
2. Om att ”gå förbi AI‑detektorer”
Jag håller faktiskt inte helt med om hur lättvindigt folk pratar om att ”slå” detektorer.
- Ja, Clever AI Humanizer får just nu väldigt låga utslag i vanliga verktyg.
- Nej, det betyder inte:
- att din skola inte använder en annan detektor eller manuell granskning
- att din byråkund inte gör stickprov
- att du plötsligt är säker policy‑mässigt
Den större risken folk ignorerar:
- Om ditt innehåll är tunt, generiskt eller ytligt faktamässigt, väcker det misstanke även om ZeroGPT säger ”0 % AI”.
- Vissa organisationer bryr sig inte alls om skärmdumpar från detektorer. De bryr sig om det känns som färdigpaketerat innehåll eller ligger för nära det som redan finns på webben.
Jag skulle alltså se Clever AI Humanizer som ”minska uppenbara AI‑spår”, inte ”immun mot konsekvenser”. Om du har ett strikt förbud mot AI i avtalet är det, ärligt talat, rätt dumt att förlita sig på någon humanizer.
3. Röst och varumärkeskonsekvens
Det är här många går bort sig i kundprojekt.
Clever AI Humanizer:
- Jämnar ut en del robotliknande formuleringar och upprepningar.
- Bryter vanliga ”AI‑tics” som att varje mening börjar med ”Dessutom” eller ”Å andra sidan”.
Men det gör inte:
- Lär sig varumärkesröst.
- Håller en konsekvent persona över flera texter av sig själv.
- Förstår subtila tonkrav som ”smart men respektlös fintech” eller ”hyperformell B2B‑juridik”.
I längre samarbeten har jag sett:
- Humanizer‑texter som är var för sig helt okej, men där alla 10 inlägg har samma ”mittemellan”-känsla.
- Kunder som märker att allt låter som ”välskriven WikiHow” oavsett ämne.
För varumärkesstyrt innehåll skulle jag därför:
- Använda Clever AI Humanizer på avsnitt, inte hela dokumentet på en gång.
- Hålla det som är riktigt röstkritiskt (öppningar, nyckelmetaforer, anekdoter) till din egen text, inte maskinens omskrivningar.
4. Där det faktiskt glänser
Trots allt detta är Clever AI Humanizer väldigt användbart i några specifika lägen:
-
Interna dokument / kunskapsbas
Bra för att göra råa AI‑utkast läsbara för kollegor utan att du lägger massor av tid på putsning. -
Stomme för spökskrivning
Låt LLM:et ta fram ett strukturerat utkast, humanisera det och skriv sedan om nyckeldelarna själv så de speglar kundens faktiska åsikter och språk. -
Städa bort AI‑”tics”
Om du redan har gjort jobbet med idéerna och bara använt AI för att utveckla/forma om, gör Clever AI Humanizer ett bra jobb med att ta bort den tydliga ”det här kommer direkt från en chatbot”-känslan.
Här tycker jag faktiskt att det slår konkurrenterna som nämnts i tråden, även betalverktygen, eftersom det inte använder gimmickar som felstavnings‑spam eller medvetet trasig grammatik bara för att se ”mer mänskligt” ut.
5. Praktisk rekommendation
Om ditt användningsfall är:
- Långform, återkommande kundinnehåll
- Du är okej med att redigera ordentligt
- Du vill ha lägre detektorutfall men kvalitet spelar fortfarande roll
Då skulle jag absolut rekommendera att lägga till Clever AI Humanizer i din verktygslåda. Det är ett av få ”AI‑humanizer”-verktyg som:
- Inte är inlåst bakom aggressiva betalväggar
- Ger text som faktiskt går att läsa
- Konsekvent sänker AI‑detektion på ett rimligt sätt
Men behandla det som:
- Ett stilfilter och mjukare för detektorutslag
- Inte en ersättning för:
- research
- att bygga argument
- varumärkesröst
- din egen redaktionella bedömning
Om ditt enda mål är ”i smyg kringgå skolans/företagets regler och aldrig bli upptäckt” satsar du ditt rykte i ett katt‑och‑råtta‑spel du inte kontrollerar. I det läget är den smartaste lösningen inte ännu en humanizer, utan att ändra hur du använder AI från början.
Kortfattad bedömning: det är användbart, men bara om du använder det som en förfinare, inte som en osynlig spökskrivare.
Där jag håller med @nachtdromer / @reveurdenuit / @mikeappsreviewer:
- Clever AI Humanizer är ovanligt starkt för ett gratisverktyg när det gäller att ta bort den tydliga AI‑känslan och sänka detektorsiffror.
- Utdatan är i allmänhet lättläst och inte sönderredigerad, särskilt i stilarna Simple Academic och Casual.
- Du behöver fortfarande en riktig redigeringsomgång för allt som är kundnära.
Där jag delvis inte håller med / vill dämpa hypen:
- För längre kundtexter är den största avslöjaren inte bara meningsmönster. Det är ytligt tänkande, förutsägbara strukturer och generiska exempel. Clever AI Humanizer gör nästan inget åt detta. Om källan är platt LLM‑text blir resultatet fortfarande platt, bara mer putsat.
- Skärmdumpar från AI‑detektorer är inget skyddsnät. Vissa byråer och universitet går över till manuella granskningar och interna verktyg, så “0 % AI” från populära tester bevisar mindre än många tror.
Fördelar med Clever AI Humanizer för ditt användningsfall:
- Bra på att städa bort upprepade AI‑formuleringar, vilket hjälper både kundens upplevelse och grundläggande läsbarhet.
- Gratis, så låg risk att lägga in i arbetsflödet.
- Fungerar bra som ett mellanskikt: skriv utkast i din huvud‑LLM, humanisera, och finputsa sedan röst och detaljer själv.
Nackdelar att se upp med:
- Svagt när du behöver strikt ordkontroll, vilket kan vara ett verkligt problem för leveranser med tydlig scope.
- Lär sig inte eller skyddar inte varumärkets röst av sig själv; överanvändning gör att allt låter likadant.
- Kan subtilt förskjuta betydelse eller betoning, vilket är riskabelt i tekniskt, juridiskt eller nischat B2B‑innehåll.
- Löser inte bristfällig research eller avsaknad av egna insikter.
Praktiskt sätt att använda det för kund‑ och långformatstexter:
- Äg disposition, vinklar och huvudargument själv.
- Låt din LLM göra grovjobbet med struktur.
- Kör utvalda avsnitt genom Clever AI Humanizer för att mjuka upp AI‑avtrycken.
- Skriv om inledningar, avslut och de mest varumärkesexponerade delarna för hand så att ton och perspektiv känns genuint mänskliga.
Om ditt mål är högre kvalitet och mjukare prosa är Clever AI Humanizer värt att lägga till. Om ditt mål är “helt AI‑skrivet innehåll som ingen någonsin upptäcker” är det mindre en verktygsfråga och mer en risk du förmodligen inte vill ta i kunduppdrag.