Ik heb enkele berichtbijlagen verwijderd op één Apple-apparaat om opslagruimte vrij te maken, en nu ben ik bang dat ze ook van mijn iPhone, iPad en Mac verdwijnen. Ik gebruik iCloud en ik weet niet zeker hoe het synchroniseren van bijlagen werkt op Apple-apparaten. Kan iemand uitleggen of het verwijderen van bijlagen op één apparaat ze overal verwijdert?
Grote berichtbijlagen op de iPhone zijn nog steeds een gedoe. Ik bleef één overzichtelijk scherm verwachten om alles in bulk te verwijderen, maar Apple laat je nog steeds door menu’s tikken en dingen met de hand selecteren. Hier is de versie die voor mij werkte, plus de dingen waar ik over struikelde.
Is er een snellere optie dan bestanden één voor één aantikken?
Een beetje. Niet veel.
De snelste plek die ik vond is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Grote bijlagen bekijken. Dat scherm haalt de grootste berichtbestanden uit alle chats in één lijst, wat tijd bespaart als je opslag wordt opgeslokt door willekeurige oude video’s en pdf’s.
Als je al weet welk gesprek het probleem is, open het dan, tik op de naam van de persoon of groep bovenaan en kijk daarna bij Foto’s of Documenten. Tik op Toon alles en je kunt meerdere items uit die thread in één keer markeren.
Nog steeds geen knop Alles selecteren. Vreemde omissie, en in 2026 nog steeds zo.
Werkt dit hetzelfde op iPad?
Ja. Ik deed dezelfde stappen op een iPad en kreeg dezelfde menu’s. iPadOS verwerkt berichtbijlagen op dezelfde manier als iOS.
Als je iCloud-berichten gebruikt, zou het verwijderen van iets op je iPhone ook moeten synchroniseren naar de iPad. Bij mij werd het niet elke keer meteen bijgewerkt. Een paar minuten later was het meestal alsnog in orde. Eén of twee keer leek het kapot, en daarna loste het zichzelf op.
Verwijdert het verwijderen van bijlagen zowel foto’s als video’s?
Ja. Beide verdwijnen uit Berichten.
Wat mensen vaak missen, is dit. Als je eerder een foto of video hebt opgeslagen in de Foto’s-app, heb je een aparte kopie gemaakt. Dus wanneer je de bijlage uit Berichten verwijdert, verwijder je alleen de versie die in de chatgeschiedenis is opgeslagen. De opgeslagen kopie in Foto’s blijft staan.
Als je het nooit hebt opgeslagen, betekent verwijderen uit Berichten dat het weg is.
Waarom verschijnen verwijderde bijlagen opnieuw?
Ik liep hier ook tegenaan, en daar waren twee redenen voor.
Ten eerste heeft Berichten een eigen map Onlangs verwijderd. Dingen blijven daar 30 dagen staan tenzij je het zelf wist. Tik in het hoofdscherm van Berichten linksboven op Wijzig en daarna op Toon onlangs verwijderd. Als je dit overslaat, komt je opslag vaak nog niet terug omdat de bestanden nog steeds op de telefoon staan.
Ten tweede lijken iCloud-synchronisatie en opslagoptimalisatie de boel te vertroebelen. Ik zag bestanden zich gedragen alsof ze terug waren, zelfs nadat ik ze had verwijderd. Nadat ik Onlangs verwijderd had geleegd en de telefoon opnieuw had opgestart, werden de opslagcijfers eindelijk gecorrigeerd en stopten de herhaalde verschijningen.
Waarom daalt de opslag niet meteen nadat je dingen verwijdert?
Meestal is het de map Onlangs verwijderd. Die bestanden tellen nog steeds mee voor de volledige grootte totdat je die leegt.
Ook loopt de opslagweergave achter. Ik heb gezien dat die een tijdje op het oude getal bleef staan. De telefoon opnieuw opstarten zorgde er bij mij voor dat het sneller werd bijgewerkt.
Wanneer het opruimen van berichtbijlagen niet genoeg is
Dit was het deel dat ik eerst negeerde. Berichtenrommel was maar één deel van het probleem. Mijn telefoon had dubbel ogende foto’s, oude 4K-clips en een belachelijk aantal screenshots. Ik verwijderde berichtbijlagen en had alsnog niet lang daarna weer te weinig ruimte.
Voor een bredere opschoning gebruikte ik Clever Cleaner. Wat ik prettig vond, was de indeling. Het tabblad Heavies zet de grootste bestanden bovenaan met exacte groottes, zodat je snel ziet wat de opslag opslokt. Het tabblad Similars groepeert bijna identieke foto’s en kiest de beste opname, wat hielp bij de chaos van burstfoto’s. De groottes van screenshots worden ook vóór het verwijderen getoond.
Het verwerkt alles op het apparaat, dus er wordt niets ergens anders naartoe gestuurd.
Nadat ik daar ongeveer 15 GB had vrijgemaakt en daarna Onlangs verwijderd in Berichten had geleegd, kwam mijn vrije ruimte terug en voelde de telefoon niet meer zo traag aan. Geen magie. Het was meer alsof ik eindelijk alle rommel verwijderde uit de plekken waar iOS het verstopt, lol.
Als Berichten in iCloud is ingeschakeld, ja. Verwijder je een bijlage op één Apple-apparaat, dan wordt die na het voltooien van de synchronisatie ook verwijderd uit hetzelfde gesprek op je iPhone, iPad en Mac. Het is één gedeelde berichtendatabase, geen aparte kopieën op elk apparaat.
Een paar uitzonderingen zijn belangrijk.
Als één apparaat geen Berichten in iCloud gebruikt, kan het zijn eigen lokale kopie behouden. Hetzelfde geldt als een Mac is aangemeld met een andere Apple-account. Ook als je het bestand in Fotos of Bestanden hebt opgeslagen voordat je het uit Berichten verwijderde, blijft de opgeslagen kopie staan. Alleen de kopie in Berichten wordt verwijderd.
Ik wijk op één punt een beetje af van @mikeappsreviewer. Synchronisatieproblemen gaan vaak minder over bijlagen die terugkomen en meer over een apparaat dat de iCloud-synchronisatie nog niet heeft voltooid. Controleer in Instellingen, tik op je Apple ID, dan op iCloud, en kijk of Berichten op alle apparaten is ingeschakeld. Open op de Mac Berichten, Instellingen, iMessage, en controleer of Inschakelen van Berichten in iCloud aan staat.
Als je doel is om opslag op te schonen met minder risico, sla dan eerst belangrijke bijlagen op en verwijder ze daarna. Ik doe dit voor belasting-pdf’s en familievideo’s zodat ik niet iets verwijder wat ik later nodig heb.
Voor bredere opschoonacties van opslag helpt Clever Cleaner meer met foto’s, screenshots en grote bestanden dan met het synchroniseren van Berichten zelf. Ook de moeite waard om te lezen: Reddit-gebruikers over de beste echt gratis iPhone-opruimapp.
Ja, meestal wel.
Als Berichten in iCloud is ingeschakeld voor je iPhone, iPad en Mac, zorgt het verwijderen van een bijlage uit een gesprek op één apparaat er meestal voor dat die bijlage ook uit dezelfde thread op de andere apparaten verdwijnt. Het is mogelijk niet meteen weg, maar zodra de synchronisatie is bijgewerkt, is het meestal overal verwijderd. Dat deel had @kakeru goed.
Waar ik het enigszins oneens ben met @mikeappsreviewer, is het idee dat dingen op een betekenisvolle manier terugkomen. In mijn ervaring is het vaker een van deze situaties:
- één apparaat is nog niet gesynchroniseerd
- het bericht staat nog in Onlangs verwijderd
- het bestand is eerst apart opgeslagen in Foto’s of Bestanden
Dat laatste is erg belangrijk. Als je de foto/video/PDF buiten Berichten hebt opgeslagen, verwijdert het verwijderen van de berichtbijlage de opgeslagen kopie niet. Dus de kopie in je Foto’s-bibliotheek of Bestanden-app zou er nog steeds moeten zijn.
Als op één apparaat Berichten in iCloud is uitgeschakeld, kan het zich ook een beetje vreemd gedragen en oudere lokale gegevens langer bewaren dan je zou verwachten. De synchronisatie van Apple is fijn als het werkt, best irritant als het niet werkt.
Als je ruimte probeert vrij te maken zonder iets belangrijks te riskeren, sla dan eerst de bijlagen op die je wilt bewaren en verwijder ze daarna uit Berichten. Voor algemene opslagopschoning buiten Berichten is Clever Cleaner eigenlijk handig om grote video’s, bijna dubbele foto’s en schermafbeeldingen te vinden die ongemerkt ruimte innemen.
Ook de moeite waard voor een snelle visuele uitleg van iPhone-opruimen: bekijk deze demo van het opschonen van iPhone-opslag.