Mijn SD-kaart toont plotseling niet meer al mijn foto- en videobestanden op mijn Mac, en ik ben bang dat ik belangrijke herinneringen en werkbestanden verlies. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om verwijderde of ontbrekende bestanden van een SD-kaart op een Mac te herstellen zonder het probleem erger te maken.
Ik ben dit tegengekomen met een Sony SD-kaart op mijn Mac. Behandel verwijderde bestanden om te beginnen niet alsof ze dood zijn. Veel verwijderingen op kaarten zijn alleen logisch. De gegevens blijven vaak staan totdat nieuwe opnames ze overschrijven.
Herstelapps bestaan niet voor niets. Als er niets belangrijks over de kaart heen is geschreven, zijn je kansen nog steeds redelijk goed.
Ik zou beginnen met Disk Drill, UFS Explorer of R-Studio. Op de Mac had ik de makkelijkste ervaring met Disk Drill. Het voelde minder onhandig aan, en het deed het werk nog steeds prima. De installatie kostte me een paar minuten. De scanresultaten waren makkelijk te doorzoeken. Voorvertoningen werkten, en dat was voor mij belangrijker dan wat dan ook. Het herkende ook RAW-fotoformaten, wat me enorm veel tijd bespaarde.
De voorbeeldfunctie is het onderdeel dat ik het meest vertrouw. Als een bestand in de voorvertoning opent, is de kans groot dat de herstelde kopie ook opent. Ik gebruikte dit om de rommel eruit te filteren voordat ik een enorme stapel kapotte bestanden terugzette.
Een paar dingen zijn belangrijker dan mensen denken:
Voor je scant
Gebruik een goede SD-kaartlezer. Laat de kaart niet in de camera zitten en sluit de camera niet aan. Ik heb wankele verbindingen lange scans zien verpesten. Hetzelfde geldt voor goedkope USB-hubs. Die vallen weg, de scan loopt vast, en dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen.
Houd je Mac de hele tijd wakker. Grote kaarten kosten tijd. Als je 128 GB of 256 GB scant, ga dan iets anders doen en laat het proces afronden.
En sla herstelde bestanden ergens anders op. De interne SSD van je Mac is prima. Een andere externe schijf is prima. Schrijf herstelde bestanden niet terug naar dezelfde SD-kaart. Zo begraven mensen juist de dingen die ze probeerden te redden.
Als de kaart is geformatteerd
Ik zou nog niet in paniek raken. Een snelle formattering wist meestal de informatie in de bestandstabel, niet de fotodata zelf. Ik heb eerder bestanden na een formattering teruggehaald. Niet elke keer, maar vaak genoeg om het te proberen.
Wat je kansen snel kleiner maakt, is dit:
- meer foto’s maken na het verwijderen
- de kaart opnieuw formatteren
- eerst willekeurige reparatietools gebruiken
- steeds weer aan de kaart rommelen omdat je hoopt dat het vanzelf oplost
Wat ik zou doen
- Stop nu meteen met het gebruiken van de SD-kaart.
- Stop hem in een kaartlezer en verbind hem met je Mac.
- Installeer en open Disk Drill.
- Voer een volledige scan uit op de kaart.
- Laat de scan afronden. Breek hem niet voortijdig af.
- Bekijk eerst de voorvertoning van de bestanden voordat je ze herstelt.
- Herstel alles naar je Mac of naar een andere schijf.
Als je een gratis optie wilt
PhotoRec is de gratis optie waar ik op de Mac als eerste naar zou verwijzen. Het werkt, maar het is niet gebruiksvriendelijk. Je zult meer tijd besteden aan het lezen van menu’s en het doorspitten van resultaten. Ook komen herstelde bestanden vaak terug met lelijke algemene namen en zonder mapstructuur, en dat gaat snel vervelen als je veel afbeeldingen had.
Eén ding dat mensen vergeten
Controleer je back-ups voordat je een halve dag aan het scannen bent. Ik heb mensen stellig horen beweren dat de SD-kaart de enige kopie was, en dan kijken ze alsnog en blijken de foto’s al gesynchroniseerd te zijn met iCloud Photos, Lightroom, Google Photos of Dropbox. Het is de moeite waard om dat eerst te controleren. Het kost twee minuten en kan je een hoop gedoe besparen.
Als de bestanden verdwenen zijn zonder dat je ze hebt verwijderd, zou ik eerst het bestandssysteem van de kaart controleren voordat ik meteen overga op volledig herstel. Klein verschil, groot effect.
Open Schijfhulpprogramma op je Mac. Kijk of de SD-kaart wordt gekoppeld met de juiste grootte. Als dat zo is, voer dan eenmaal EHBO uit. Slechts één keer. Als het probleem een beschadigde mapstructuur is, brengt EHBO de bestandslijst soms snel terug. Als het fouten geeft of de kaart steeds de verbinding verbreekt, stop dan daar.
Ik verschil een beetje van mening met @mikeappsreviewer op één punt. Ik zou scans niet blijven herhalen op een onstabiele kaart. Slechte kaarten worden erger. De beste zet is om eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart te maken en daarna de image te scannen, niet de kaart. Op Mac werkt dd in Terminal als je weet wat je doet. Zo niet, gebruik dan een tool met ondersteuning voor back-upimages. Disk Drill is hier behoorlijk goed omdat je er veiliger mee kunt werken wanneer de kaart onstabiel is.
Extra controles die mensen overslaan:
- Toon verborgen bestanden in Finder, Command + Shift + .
- Test de kaart op een andere Mac of met een andere kaartlezer.
- Controleer of de kaart RAW is geworden of dat ExFAT beschadigd is geraakt.
- Kijk in Foto’s, de importcache van Lightroom en iCloud-synchronisatiemappen.
Als videobestanden het hoofddoel zijn, reken dan op wisselende resultaten. Foto’s herstellen beter dan grote videoclips na beschadiging.
Ook is deze korte handleiding het bekijken waard als je een visuele uitleg wilt voor SD-kaartherstel op Mac, Stappen voor SD-kaartherstel op Mac voor verwijderde foto’s en video’s.
Allereerst, stop met het steeds opnieuw koppelen in Finder. Daarin verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer en @voyageurdubois. Als de kaart zich vreemd gedraagt, is elke extra herverbinding gewoon meer stress voor een mogelijk defecte SD-kaart.
Wat ik zou controleren vóór een volledig herstelproces:
- Open Systeeminformatie op de Mac en kijk of de lezer de kaart überhaupt goed detecteert.
- Voer in Terminal
diskutil listuit en bevestig dat de kaart de verwachte grootte toont. - Als hij verschijnt maar Finder leeg is, kan het probleem mapstructuurschade zijn, geen echte verwijdering.
- Als de kaart fysiek onbetrouwbaar is, maak dan eerst een image en werk vanaf die kopie.
Ik ben ook iets voorzichtiger met EHBO dan sommige mensen. Het kan helpen, maar op instabiele media kan het ook een rommelig bestandssysteem nog rommeliger maken. Als dit onvervangbare bestanden zijn, zou ik eerst een image maken en reparaties later testen.
Voor herstel op macOS is Disk Drill nog steeds een van de praktischere opties omdat het goed met SD-kaarten omgaat, herstelbare foto’s/video’s previewt en makkelijker uit te zoeken is dan veel van de meer nerdy tools. Als de bestanden alleen maar vermist zijn en niet zwaar overschreven, is de kans nog steeds redelijk goed. Voor een uitleg is deze eenvoudige Disk Drill review en Mac-herstelhandleiding behoorlijk duidelijk.
Nog iets dat mensen overslaan: als de kaart in een camera is gebruikt, probeer hem dan in die camera te lezen alleen om te controleren of de bestanden aanwezig zijn, niet om iets op te slaan of op te nemen. Sommige camera’s kunnen nog steeds mappen zien die macOS negeert. Raar, maar het gebeurt.
Als de kaart warm wordt, willekeurig de verbinding verbreekt of vraagt om te worden geïnitialiseerd, stop dan met ermee te rommelen. Dat is het punt waarop doe-het-zelf heel snel riskant kan worden. Herstel naar een andere schijf, niet terug naar de SD-kaart. Basisdingen, maar mensen doen het nog steeds en vragen zich dan af waarom de bestanden verloren zijn lol.