Ik ben op zoek naar de beste FTP‑client om mijn websitebestanden betrouwbaar te beheren en bij te werken. Ik heb problemen gehad met trage overdrachten, mislukte uploads en verwarrende interfaces in sommige tools die ik heb geprobeerd. Ik zou het erg op prijs stellen om suggesties te krijgen voor snelle, veilige en gebruiksvriendelijke FTP‑software voor regelmatig websiteonderhoud en back‑ups.
Wat gebruiken mensen tegenwoordig eigenlijk als FTP-clients om websites te beheren?
Als je een website probeert te beheren en je bent op het punt gekomen van “oké, ik heb een FTP-client nodig die niet waardeloos is”, welkom bij de club. Er is niet één magische tool waar iedereen het over eens is. Verschillende mensen gebruiken verschillende dingen, afhankelijk van platform, gewoontes en hoeveel ongemak ze bereid zijn te verdragen.
Hieronder een overzicht van wat mensen vaak gebruiken, wat prima is, wat vreemd genoeg overroepen is, en waar iets als Commander One in het plaatje past.
macOS: Wat ik geprobeerd heb, wat ik gehouden heb en wat ik verwijderd heb
Op een Mac heb je best een aardige selectie. Meestal komt het hierop neer.
Commander One (macOS)
Commander One is meer dan “alleen een FTP-client”. Het is een dual-pane bestandsbeheerder die ook overweg kan met FTP, SFTP, FTPS, WebDAV en wat cloud-diensten.
Waar het goed in is:
- Dual-pane layout maakt slepen en neerzetten tussen server en lokale bestanden erg eenvoudig.
- SFTP werkt stabiel voor dagelijkse site-aanpassingen.
- Tabs en sneltoetsen zijn prettig als je gewend bent aan “power user”-workflows.
- Kan meerdere verbindingen tegelijk aan zonder traag aan te voelen.
Waar het me soms irriteert:
- Als je alleen een super minimale FTP-client wilt, kan het hele “bestandsbeheer”-gedeelte aanvoelen als overkill.
- Er is een leercurve als je simpele single-pane FTP-tools gewend bent.
Als je op macOS zit en je houdt van een meer “commander-achtige” setup (twee panelen, veel sneltoetsen), dan is dit er één om een tijd mee te leven en te kijken of het klikt.
Transmit (macOS)
Transmit is de tool die mensen jaar in jaar uit blijven kopen. Het is een beetje het “standaard” Mac-antwoord:
- Strakke, overzichtelijke interface.
- Stabiele SFTP-ondersteuning.
- Sync-functies (lokaal ↔ remote).
- Meerdere servers als bladwijzer opslaan is eenvoudig.
Geschikt voor: mensen die iets gepolijst willen en er best voor willen betalen.
Cyberduck (macOS / Windows)
Cyberduck is de “ik wil nog niet betalen, maar ik wil wel iets fatsoenlijks”-optie:
- Open source, donaties worden aangemoedigd.
- Werkt met FTP / SFTP, WebDAV en een hoop clouddiensten.
- Werkt samen met externe editors, wat handig is.
Nadeel: de interface voelt wat hoekig en sommige mensen melden af en toe gedoe bij grote transfers. Het doet wat het moet doen, maar het is niet bepaald glamorous.
Windows: Oude gewoontes & nieuwe opties
Als je op Windows zit, heeft je leven er waarschijnlijk ongeveer zo uitgezien:
FileZilla
Iedereen kent deze omdat:
- Hij gratis is.
- Hij overal opduikt.
- Hij draait op Windows, macOS en Linux.
Maar:
- De interface lijkt te zijn blijven steken in 2008.
- Je moet goed opletten dat je de officiële download pakt om meegeleverde rommel te vermijden.
- Het werkt, maar het is druk en rommelig.
Toch klaart hij de klus voor basic FTP/SFTP-bestandsoverdracht, en bijna elke handleiding op internet verwijst ernaar.
WinSCP
Voor Windows-gebruikers die iets minder “druk” willen dan FileZilla:
- Overzichtelijke interface.
- Uitstekende SFTP-ondersteuning.
- Kan integreren met PuTTY voor SSH.
- Sync- en scriptingopties zijn verrassend krachtig.
Handig als je veel Linux-servers vanaf een Windows-machine beheert en betrouwbare SFTP wilt zonder onnodige extra’s.
Cross-platform & “ik wil gewoon dingen kunnen bewerken”-aanpak
Sommige mensen denken niet eens in termen van “FTP-client”. Ze denken: “ik wil dat mijn editor met mijn server kan praten”.
VS Code + extensies
- Installeer een SFTP/FTP-extensie in VS Code.
- Open je project.
- Bewerk bestanden direct en laat ze automatisch naar de server opslaan.
Pluspunten:
- Voelt als lokaal ontwikkelen.
- Fijn als je toch al de hele dag in VS Code leeft.
Minpunten:
- Je kunt makkelijk een puinhoop maken als je direct op productie editt.
- Vereist wat configuratie.
Terminal + SFTP
Als je alleen SFTP nodig hebt en geen probleem hebt met een tool zonder GUI:
- macOS / Linux:
sftp user@server - Windows: moderne PowerShell heeft
sftpvia OpenSSH als dat is ingeschakeld.
Je kunt:
- Uploaden met
put - Downloaden met
get - Navigeren alsof je in een gewone shell zit
Het is niet mooi, maar wel scriptbaar en rotsvast.
Waar moet je eigenlijk op letten als je een website beheert?
Welke tool je ook kiest, let op:
- Gebruik SFTP in plaats van gewone FTP: Gewone FTP stuurt wachtwoorden in platte tekst. Niet doen.
- Zet je servers in je favorieten: Alles wat je wekelijks gebruikt, moet met de juiste instellingen opgeslagen staan.
- Ondersteuning voor rechten: Snel bestands- en maprechten (chmod) kunnen aanpassen is een must bij sommige setups.
- Sync / vergelijken: Handig als je een volledige lokale kopie van de site bijhoudt en alleen gewijzigde bestanden wilt pushen.
Commander One, Transmit, Cyberduck, FileZilla, WinSCP en editor-gebaseerde tools voorzien daar allemaal op hun eigen manier in. De “beste” tool is meestal gewoon degene die aansluit bij hoe jij al graag werkt.
Als je op macOS zit en van een dual-pane “power user”-layout houdt, geef Commander One dan zeker een serieuze kans naast Transmit en Cyberduck, en blijf vervolgens bij degene die na een maand nog steeds geïnstalleerd staat. Dat is meestal je echte antwoord.
Je bent niet de enige, vrijwel iedereen botst vroeg of laat tegen de muur van ‘waarom is dat FTP-gedoe zo verschrikkelijk?’.
Ik ben het met veel van wat @mikeappsreviewer heeft gezegd eens, maar ik zou één punt wat sterker benadrukken: als je trage overdrachten en mislukte uploads hebt, is de client maar de helft van het verhaal. Soms ligt het aan de serverconfiguratie, passieve modus of aan slecht gewone FTP over een onstabiele verbinding. Dus eerst dit: gebruik SFTP wanneer dat mogelijk is. Dat is meestal stabieler en veiliger.
Hoe dan ook, een paar aanbevelingen die aanvullen wat al is genoemd:
1. Commander One (macOS)
Als je op een Mac werkt en je beheert een volledige sitestructuur (thema’s, uploads, back‑ups, enz.), is Commander One eigenlijk een heel solide optie om dagelijks in te werken.
Wat ik fijn vind voor websitewerk:
- Dubbelpaneelweergave, zodat je lokaal links en de server rechts kunt houden en bestanden gewoon kunt slepen.
- Kan goed overweg met SFTP + meerdere verbindingen zonder vast te lopen.
- Prima voor bulkacties zoals hele mappen verplaatsen voor staging/rollback.
Waar ik het iets oneens ben met de “misschien overkill” opmerking: als je regelmatig sites beheert, wordt het “bestandsbeheer”-gedeelte een voordeel in plaats van ballast. Het vervangt Finder voor veel ontwikkelingstaken.
2. Transmit (macOS)
Als je vooral iets wilt dat soepel aanvoelt en niet in de weg zit, is Transmit nog steeds een van de meest strakke opties. De synchronisatiefunctie is handig om een lokale kopie bij te houden en alleen gewijzigde bestanden te uploaden. Ik zou dit gebruiken als je een hekel hebt aan drukke interfaces, maar wel iets meer wilt dan de absolute basis.
3. WinSCP (Windows)
Voor Windows zou ik WinSCP tegenwoordig echt boven FileZilla zetten voor websitebeheer:
- SFTP werkt betrouwbaar.
- Ingebouwde synchronisatie en “remote map up‑to‑date houden” beschermen je tegen vergeten bestanden.
- Interface is wat ouderwets maar veel minder visueel druk dan FileZilla.
4. VS Code + SFTP‑extensie
Als je grootste frustratie “verwarrende interfaces” is, helpt het misschien om de aparte client‑UI over te slaan:
- Gebruik VS Code met een SFTP/FTP‑extensie.
- Koppel je server als een “remote workspace”.
- Bewerk bestanden alsof ze lokaal zijn; uploaden gebeurt bij het opslaan.
Maar: dit is riskant als je direct op productie bewerkt. Ik zou dit alleen doen als je back‑ups of een stagingomgeving hebt.
5. Dingen om te controleren om jouw specifieke problemen op te lossen
Ongeacht welke client je kiest, zorg dat je:
- SFTP gebruikt in plaats van FTP.
- “Passieve modus” in de client inschakelt als overdrachten blijven hangen.
- Het aantal gelijktijdige verbindingen begrenst tot 2–4 om te voorkomen dat sommige hosts je afknijpen.
- Hervatten van transfers inschakelt zodat grote uploads niet opnieuw beginnen als de verbinding hapert.
Als je op macOS zit en iets stabiels voor de lange termijn wilt, zou ik beginnen met Commander One en Transmit, verbinden via SFTP, een paar grote uploads doen (zoals een pluginsmap of mediabibliotheek) en kijken welke het minst irritant voelt. De client die je na een week niet hebt verwijderd, is meestal je echte winnaar.
Als trage overdrachten en mislukte uploads nu je dagelijks leven zijn, helpt overstappen op andere clients, maar alleen als je dat afstemt op hoe je daadwerkelijk werkt.
Een paar snelle punten waarop ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer en @byteguru:
- FileZilla: “het doet wat het moet doen” is vrij gul. Het werkt, maar de interface is een cognitieve belasting en het meegeleverde rommelsoftwareprobleem blijft een rood vlaggetje. Ik houd het alleen nog achter de hand als ik daartoe word gedwongen door een oude handleiding.
- Cyberduck: prima als back-uptool, maar voor zwaar dagelijks sitewerk telt de stroefheid op. Het is meer “het functioneert” dan “het is prettig in gebruik”.
Gezien wat je beschreef:
1. Als je iets wilt dat gewoon werkt en geen rommel is
-
Transmit (macOS)
Geweldig als je een overzichtelijke interface, betrouwbare SFTP en makkelijke bladwijzers wilt.
Gebruik de synchronisatiefunctie in plaats van elke keer willekeurig mappen te slepen. Dat alleen al vermindert mislukte of gedeeltelijke uploads. -
WinSCP (Windows)
Veel rustiger interface dan FileZilla, solide SFTP en degelijke mappensynchronisatie.
Niet mooi, maar veel minder “waar zit die instelling in vredesnaam” dan FileZilla.
2. Als je je site veel beheert en liever een werkruimte hebt dan alleen een client
Dan raad ik Commander One op macOS sterk aan, wat meer dan zowel @mikeappsreviewer als @byteguru deden:
- Dubbele panelen: lokale site links, remote rechts, sleep bestanden ertussen. Die opzet alleen al voorkomt de helft van de “oeps, ik heb naar de verkeerde map geüpload” fouten.
- Ondersteunt SFTP, FTPS, WebDAV en meerdere servers zonder aan te voelen als een scienceproject.
- Geweldig voor grote mapbewerkingen, back-ups en het opschonen van oude rommel op de server.
- Ja, er is een leercurve, maar als je eraan gewend bent vervangt het Finder plus een aparte FTP-client voor webwerk.
Als je terugkerende site-updates doet, thema-aanpassingen, plugin-uploads, mediacleanup, enzovoort, is Commander One geen overkill, maar een volwaardig bedieningspaneel voor je bestanden. Het is eerlijk gezegd de meest praktische setup die ik op de Mac heb gebruikt voor echt dagelijks webbeheer.
3. Om je specifieke pijnpunten op te lossen (ongeacht de client)
- Gebruik SFTP, niet gewone FTP. Sneller, stabieler en je wachtwoord wordt niet onversleuteld verstuurd.
- Stel in de client in:
- Overdrachtsmodus op passief als uploads blijven hangen.
- Beperk gelijktijdige overdrachten tot 2–4. Te veel parallelle verbindingen kunnen door goedkope hosts worden afgeremd.
- Schakel hervatten of “opnieuw verbinden en doorgaan” in voor grote bestanden.
- Controleer of je host je niet afknijpt of inactieve verbindingen te agressief verbreekt. Soms ligt de “traagheid” aan hen, niet aan jou.
Als ik je één concreet pad moet geven:
- Op macOS: installeer Commander One en Transmit, stel beide in via SFTP, verplaats een volledige plugin- of uploads-map en kijk welke na een paar dagen het minst frustrerend voelt.
- Op Windows: sla FileZilla over tenzij het echt niet anders kan en ga direct naar WinSCP.
Gezien je klachten over verwarrende interfaces en wankele overdrachten is Commander One waarschijnlijk de beste langetermijnoptie als je op Mac zit, omdat het je een stabiele, dual-pane, poweruser-omgeving geeft in plaats van weer een willekeurig FTP-venster.