Jeg kom ved et uheld til at slette den forkerte mappe fra mit USB-drev og mistede vigtige filer, som jeg stadig har brug for til arbejde og personlige dokumenter. Jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede filer fra et USB-flashdrev, før noget bliver overskrevet.
Hvis jeg havde med din USB-stick at gøre, ville jeg starte med gendannelsessoftware, så længe drevet stadig opfører sig som et normalt drev. Jeg mener, at det dukker op, viser en normal størrelse, forbliver tilsluttet og ikke føles varmt eller ustabilt. Hvis det bliver ved med at koble fra, viser 0 byte eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe der og i stedet behandle det som et hardwareproblem.
Ved det sædvanlige problem med jeg slettede noget og nu skal jeg have det tilbage, er software det første træk. Ikke perfekt, nej. Men stadig den billigste og mest enkle mulighed, før du ender med at stirre på et laboratorietilbud, du ikke har lyst til at betale.
Det første, jeg ville gøre, er simpelt. Stop med at skrive noget som helst til USB-sticken nu. Ingen nye filer. Ingen formatering. Ingen oprydning. Intet lad mig lige teste noget. På USB-drev ligger slettede filer som regel ikke i den normale papirkurv og venter på dig. Systemet markerer pladsen som ledig, og dine gamle data bliver kun liggende der, indtil noget andet bliver skrevet ovenpå. Det lærte jeg på den hårde måde for år tilbage med en mappe fuld af kamera-rawfiler. Et kopijob senere, og de var væk for altid. Så ja, hold fingrene fra drevet.
Før jeg kørte scanninger, ville jeg først tjekke de kedelige ting, for nogle gange blev filerne slet ikke slettet. De blev skjult, flyttet eller kopieret et andet sted tidligere og derefter glemt.
Vis skjulte filer på USB-sticken, og gennemgå den manuelt.
Tjek for mapper som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes, hvis stikken på et tidspunkt har været tilsluttet en Mac.
Gennemgå mapper på din pc, især Downloads, Skrivebord, Dokumenter og enhver mappe, hvor du har tendens til hurtigt at dumpe filer og sortere dem senere. Det gør jeg hele tiden og fortryder det bagefter.
Tjek backup- og synkroniseringskilder. Filhistorik, OneDrive, Google Drive, Dropbox, gamle sikkerhedskopier, hvad du nu bruger.
Hvis alt det ikke giver noget, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware.
De fleste af disse værktøjer fungerer nogenlunde på samme måde, selv om menuerne og formuleringerne er lidt over det hele:
Installer softwaren på din computer, ikke på USB-drevet.
Tilslut USB-sticken, og vælg den i gendannelsesappen.
Kør scanning efter slettede eller mistede filer.
Lad scanningen blive færdig. Stop ikke tidligt, hvis filerne er vigtige.
Brug filtre, hvis værktøjet understøtter det, filtype, dato, størrelse, filnavn.
Forhåndsvis filer, hvor det er muligt.
Vælg det, du vil have tilbage.
Gem gendannede filer på din computer eller et andet drev, aldrig på den samme USB-stick.
Jeg gentager den sidste del, fordi folk ofte laver den fejl. Hvis du gendanner filer tilbage til den samme USB, risikerer du at overskrive andre slettede data, som du endnu ikke har gendannet. Så får du halvdelen af dine ting tilbage og bruger den næste time på at spekulere på, hvorfor resten er ødelagt. Har set det, har gjort det, dum fejl.
Det er de værktøjer, jeg først ville kigge på.
Disk Drill
Det er her, jeg ville starte. Det er nemt at komme igennem uden at kæmpe med brugerfladen, og det håndterer de filsystemer, man typisk ser på USB-drev, FAT32, exFAT, NTFS. Forhåndsvisningsfunktionen betyder mere, end folk tror. Hvis et foto åbner i forhåndsvisning, eller et dokument gengives korrekt, er dine chancer som regel bedre. Jeg har også oplevet, at det hentede filer fra drev med mindre filsystemrod, ikke kun rene sletningstilfælde.PhotoRec
Grimt, direkte, effektivt. Det er gratis, og når et filsystem er beskadiget, graver det her værktøj stadig ting frem. Ulempen er organiseringen. Du mister ofte de oprindelige navne og mappestier, så det, du får tilbage, kan være et bjerg af filer med navne som tilfældige rester. Hvis du har brug for en gratis redningsmulighed og ikke har noget imod at sortere en bunke bagefter, fortjener det sin plads.Data Rescue
Jeg har haft rimeligt gode resultater med det, selv om jeg aldrig rigtig har brudt mig om flowet i brugerfladen. Men det virker. Hvis din første scanning overser noget, kan det nogle gange hjælpe at bruge et andet værktøj, fordi scanningsmetoderne ikke er identiske. Jeg ville betragte dette som en reserveplan eller en second opinion.Recuva
En gammel en, kun til Windows, stadig nyttig i simple sletningstilfælde. Hvis du har mistet almindelige filer som JPG'er, PDF'er eller Office-dokumenter, er det værd at prøve. Jeg ville ikke forvente mirakler af det i nyere eller mere rodede tilfælde, men til en grundlæggende gendannelse af slettede filer lever det stadig.
Én ting, jeg ville vente med, er CHKDSK eller enhver reparationskommando. De værktøjer er lavet til at reparere filsystemet, ikke til at få slettede filer tilbage. Nogle gange hjælper de med adgangsproblemer. Andre gange flytter de rundt på tingene nok til at gøre gendannelsen værre. Min regel har været den samme efter nogle få rodede gendannelser, hent filerne først, reparer bagefter.
Så hvis din USB stadig monteres normalt, ville jeg først scanne den med Disk Drill, gendanne de vigtige filer til et andet drev og først derefter tænke på at omformatere eller genbruge stikken. Hvis dataene betyder meget, og drevet viser tegn på hardwareproblemer, ville jeg springe løsningerne derhjemme over og gå direkte til et gendannelseslaboratorium.
Først skal du stoppe med at bruge USB-enheden. Lad den være frakoblet, indtil du er klar til at scanne. Hver ny skrivning sænker chancerne for gendannelse.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt: spring reparationsværktøjer over i starten. Jeg er dog lidt uenig i at begynde med en masse manuel kontrol, hvis du allerede ved, at mappen blev slettet. Tiden er vigtigere. Jeg ville gå direkte til at lave et byte-for-byte-image af USB-enheden, hvis filerne er vigtige for arbejdet. Værktøjer som USB Image Tool eller dd kan hjælpe med dette. Scan derefter imaget, ikke den originale USB-enhed. Det er mere sikkert.
Min rækkefølge ville være:
- Lav et image af USB-enheden.
- Scan imaget med Disk Drill først.
- Hvis filnavne er vigtige, så test ét ekstra filsystembevidst værktøj bagefter.
- Brug kun PhotoRec, hvis de andre ikke finder det hele, fordi filnavne ofte kommer tilbage ødelagte.
Hvorfor image først? Fordi billige flashdrev hurtigt fejler. Hvis controlleren begynder at opføre sig ustabilt midt under scanningen, mister du tid og data. Et image giver dig mulighed for at prøve igen flere gange.
Tjek også Volume Shadow Copy, men kun hvis filerne blev kopieret fra din pc før sletningen. Nogle gendanner fra kildemaskinen, ikke fra USB-enheden, og overser den nemme gevinst.
Gem gendannede filer på din pc eller et andet eksternt drev. Ikke tilbage på USB-enheden. Det lyder åbenlyst, men folk gør det stadig.
Hvis du vil have en enkel visuel gennemgang, hjælper dette:
Videoguide til gendannelse af slettede filer fra USB-flashdrev
Hvis Disk Drill viser forhåndsvisninger af dine dokumenter og billeder, er det et godt tegn på, at dataene stadig er intakte. Hvis filer kommer tilbage som beskadigede, blev mappeområdet delvist overskrevet, og din bedste chance er en anden scanning fra imaget, ikke mere roden rundt på USB-enheden.
Jeg ville tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @reveurdenuit virkelig understregede nok: find ud af hvordan mappen blev slettet.
Hvis det bare var en normal sletning fra Windows Stifinder, er chancerne for gendannelse som regel rimelige på et USB-flashdrev hvis du ikke har skrevet noget siden. Men hvis mappen forsvandt efter en prompt om at reparere drevfejl, en mærkelig afbrydelse, eller hvis USB-drevet pludselig bad om at blive formateret, så kan dette være mere et filsystemproblem end en simpel sletning. Det er vigtigt, fordi gendannelsesstrategien ændrer sig lidt.
Det ville jeg gøre:
- Test først USB-drevet på en anden computer, bare for at udelukke et dumt monterings-/læseproblem.
- Tjek drevets egenskaber og se, om den brugte plads stadig ser nogenlunde den samme ud. Hvis den brugte plads ikke faldt ret meget, kan filerne stadig være der, men mappestrukturen er blevet ødelagt.
- Hvis drevet er stabilt, så scan det først med Disk Drill, fordi det ofte gør et godt stykke arbejde med gendannelse af slettede filer fra USB, samtidig med at filnavne/mappestruktur bevares, når det er muligt.
- Hvis de gendannede dokumenter åbner mærkeligt eller kommer tilbage beskadigede, så bliv ikke ved med at genscanne drevet 20 gange. Her er jeg lidt uenig i tankegangen om bare at blive ved med at prøve værktøjer. For mange billige USB-drev bliver hurtigt ustabile.
Hvis det desuden er Office-filer, PDF’er eller personlige dokumenter, så prøv at åbne de gendannede versioner, selv hvis filnavnene ser forkerte ud. Nogle gange er indholdet fint, og kun metadataene er ødelagt. Folk smider helt brugbare gendannede filer væk, fordi navnene ser grimme ud.
En anden vinkel: hvis du nogensinde har kopieret den mappe til din pc før, så søg på computeren efter filtype og ændringsdato. Jeg har set folk gendanne alt på 2 minutter, fordi filerne stadig lå i Seneste, midlertidige eksportmapper eller gamle mailvedhæftninger. Lidt kedeligt råd, men det virker.
Hvis du vil have flere meninger om anbefalinger til USB-gendannelsessoftware, er denne tråd faktisk nyttig: bedste valg af software til gendannelse af USB-flashdrev fra Reddit
Kort version: ingen skrivninger, ingen formatering, ingen reparationsværktøjer endnu, brug Disk Drill på USB-drevet eller et image af det, gendan til et andet drev, og ryd så op i rodet bagefter. Hvis drevet begynder at afbryde forbindelsen eller vise meningsløs kapacitet, så hold op med at rode med det, fordi det er dér, gør det selv bliver til en databegravelse.