Finns det ett gratis sätt att återställa filer från CF-kort?

Jag råkade radera bilder från mitt CompactFlash-kort efter ett kamerafel, och jag har ingen säkerhetskopia. Jag letar efter en gratis metod eller programvara för dataåterställning från CF-kort som kan återställa förlorade filer på ett säkert sätt innan jag använder kortet igen. All hjälp uppskattas.

Jag fotograferar event professionellt, och ja, få saker känns värre än att ansluta ett CompactFlash-kort och se att det visas som tomt, oläsbart eller halvdött. Det har hänt mig efter långa bröllopsdagar och företagsjobb, och det största misstaget jag ser är att folk pillar för mycket med kortet innan återställningen börjar.

Om du vill ha den kortaste vägen med minst krångel, börja direkt med återställningsprogramvara. Jag har haft bäst resultat med Disk Drill. Det som övertygade mig var hur det hanterade stora RAW-samlingar, CR2, NEF, ARW, plus videoklipp med hög bithastighet som delats upp över märkliga block. Jag testade också PhotoRec och Recuva. PhotoRec hämtade filer, visst, men dumpade dem i en gigantisk hög med omdöpt skräp, vilket är tufft när man sorterar tusentals bilder. Recuva fungerade bra för enklare saker, men föll sedan isär på professionella kameraformat. Disk Drill kändes mindre kaotiskt, och förhandsgranskningen sparade mig tid eftersom jag kunde kontrollera filer innan jag återställde dem.

Vad jag skulle göra först

1. Installera appen på datorns huvudenhet. Förvara den inte på CF-kortet. Skriv inte något nytt till det skadade kortet.
  2. Skapa en fullständig avbild av kortet. Om kortet ger läsfel eller kopplas från, klona det sektor för sektor först. Jag gör detta varje gång ett kort känns instabilt. Att skanna avbilden är säkrare än att belasta originalmediet om och om igen.
  3. Skanna kortet eller dess avbild. Peka återställningsverktyget mot källan, kör skanningen och vänta. Låt det gå igenom hela strukturen och råblocken.
  4. Förhandsgranska resultaten. Kontrollera dina foton och videoklipp innan du återställer. Detta är viktigare än folk tror. Ett filnamn betyder ingenting om filen öppnas som skräp.
  5. Återställ till en annan enhet. Spara de återställda filerna på din SSD, interna enhet eller en annan extern disk. Lägg aldrig tillbaka återställda filer på samma CF-kort.

Medan skanningen körs, eller innan du ens ansluter kortet igen, finns det några regler värda att följa. För det mesta ligger bilderna fortfarande kvar på kortet. Det som har gått sönder är filsystemskartan, inte själva datan. Så målet är enkelt, skriv inte över någonting.

Regler jag följer när ett CF-kort går sönder

1. Sluta fotografera på det. Direkt. Testa det inte i kameran. Ta inte en enda bild till för att se om det fortfarande fungerar. Nya skrivningar raderar gamla data för gott.
  2. Ignorera alla formateringsmeddelanden. Om Windows eller macOS säger att kortet måste formateras, tryck nej. Varje gång. Använd en riktig kortläsare också. Jag har haft bättre åtkomst på det sättet än via en USB-anslutning till kameran.
  3. Kontrollera om systemet fortfarande ser kortet. I Windows öppnar du Diskhantering. På Mac använder du Skivverktyg. Om kortet visas med rätt storlek är chanserna för återställning fortfarande ganska goda. Om det inte visas alls, eller om kortet har fysisk skada, kanske programvara inte räcker och laboratorieåterställning börjar se ut som den enda vägen.
  4. Reparera skadad video efter återställning, inte före. Jag har återställt klipp som såg döda ut men som bara saknade headers eller hade trasig indexering. VLC hjälper ibland om du ställer in filreparation till att alltid reparera skadade AVI-filer. Untrunc är också värt att prova i Windows för trasiga videoheaders.
  5. Hantera kortet först efter att dina filer är säkra. När dina bilder är kopierade och kontrollerade kan du testa reparationer. CHKDSK i Windows eller Första hjälpen på Mac kan kanske rensa upp filsystemfel. Om kortet fortfarande är opålitligt efter det skulle jag inte lita på det vid en betald fotografering. Jag skulle formatera det i kameran bara om jag först planerade att testa det ordentligt, och om det betedde sig konstigt igen skulle jag pensionera det.

Ett par saker jag lärde mig den hårda vägen

En dålig vana är att öppna och stänga kortet om och om igen i olika appar, i hopp om att någon av dem ska se filerna. Jag gjorde detta en gång med ett Lexar-kort efter ett konferensjobb. Dumt drag. Varje misslyckad läsning tog mer tid, kortet blev varmare, och jag slutade med att klona det senare än jag borde ha gjort.

En annan sak, bedöm inte återställningen enbart efter mappstrukturen. Jag har haft kort som kommit tillbaka med förstörda kataloger och ändå återställt nästan varje användbar RAW-bild. Förhandsvisningarna berättade den verkliga historien, inte filnamnen.

Om din dator upptäcker kortet och kapaciteten ser normal ut, har du fortfarande en chans. Behåll lugnet, skriv inte till det, klona det om det verkar instabilt, skanna det, förhandsgranska det som är viktigt, och återställ någon annanstans. Det är arbetsflödet jag håller mig till nu.

Hoppas du får tillbaka dina filer i ett stycke. Jag vet hur det känns, det suger.

Gratis? Ja.

Om CF-kortet fortfarande kan monteras, börja med PhotoRec. Det kostar ingenting och återställer raderade JPG, CR2, NEF, ARW, MOV, MP4 från CF-kort ganska bra. Nackdelen är att det tar bort filnamn och mappar. För några hundra bilder, okej. För en kundfotografering, ganska jobbigt.

Jag håller inte riktigt med @mikeappsreviewer på en punkt. Att först skapa en fullständig avbild är smart för ett instabilt kort, men om ditt kort läses rent och stabilt går en skrivskyddad skanning ofta snabbare och kräver mindre arbete. Om anslutningen bryts ens en gång, sluta och skapa en avbild.

Min ordning:

1. Sätt CF-kortet i en kortläsare, inte i kameran.
  2. Kontrollera om din PC visar rätt kapacitet.
  3. Kör PhotoRec först om du vill ha ett helt gratis alternativ.
  4. Om resultaten är röriga, använd Disk Drill för förhandsvisning och enklare sortering.
  5. Spara återställda filer på din dator, aldrig tillbaka på CF-kortet.

Två andra gratisalternativ värda att testa på Windows är Windows File Recovery och TestDisk. TestDisk är bättre om partitionen har blivit skadad. PhotoRec är bättre om filer har raderats.

Som sökterm, använd något tydligt som återställ filer från ett formaterat CF-kort.

Såg också den här korta förklaringen, återställ filer från ett formaterat CF-kort.

Om kortet visar 0 byte, fel storlek eller fortsätter att koppla från, minskar chanserna med programvara snabbt. Då ska du sluta hålla på med det.

Gratis, ja, men vad som är “bäst gratis” beror på vad som faktiskt hände.

Om det bara handlade om raderade bilder efter kamerafelet skulle jag faktiskt prova R-Photo före PhotoRec. Det är gratis för bilder/video, mycket mindre kaotiskt än PhotoRec, och du brukar få en mer hanterbar återställningslista. PhotoRec är kraftfullt, men att få 2 000 filer med namn som f1234567.jpg dumpade i en enda mapp är ett straff i sig. Så där håller jag inte riktigt med @stellacadente. “Gratis” är trevligt, “gratis och sorteringsbart” är bättre.

Om kortet fortfarande går att läsa:

• använd en riktig USB-kortläsare
  • formatera inte CF-kortet
  • kör inga reparationsverktyg än
  • återställ till datorn, inte tillbaka till kortet

Om du vill ha det enklaste gränssnittet och förhandsvisningar är Disk Drill fortfarande värt att nämna även om den helt gratis delen är begränsad. Det är bättre för att kontrollera vad som faktiskt går att återställa innan du slösar bort timmar.

En extra sak som varken @mikeappsreviewer eller @stellacadente egentligen tryckte på: prova återställning med filter för filtyp först. Om du bara bryr dig om JPG/RAW, skanna och återställ inte varje enskild cache-/db-/systemfil. Det sparar tid och minskar röran.

Om kortet visar fel kapacitet, ber om initialisering eller kopplar från slumpmässigt, stanna. Då kan upprepade gör det själv-försök snabbt göra saker värre.

Den här tråden är också ganska relevant om du vill ha fler CF-specifika erfarenheter: Tips för dataåterställning från CompactFlash-kort och verkliga användarråd.

Kort version:

• Helt gratis: R-Photo, PhotoRec, TestDisk
  • Enklare att använda: Disk Drill
  • Sämsta draget: att formatera kortet “för att se om det löser det”

Har varit där, det suger, men raderade CF-bilder går ofta att återställa om du inte fortsätter använda kortet.

Jag skulle lägga till en sak som de andra bara berörde lite lätt: kontrollera kortets hälsa innan du satsar på många återställningsförsök. Om CF-kortet visar läsfördröjningar, CRC-fel eller intermittenta frånkopplingar i en kortläsare är varje extra skanning en chansning. I så fall skulle jag inte fortsätta testa olika gratisverktyg direkt efter varandra.

Dessutom håller jag inte helt med dem som säger att man bara ska börja med rå återställning. Rå återställning är bra för att få tillbaka något, men om kamerafelet bara skadade katalogstrukturen kommer ett verktyg som fortfarande kan tolka rester av filsystemet oftast att ge renare resultat och ibland originalnamn. Det spelar roll om detta var en riktig fotografering.

För gratisalternativ skulle jag titta på:

• R-Photo för bild- och videoinriktad återställning
  • TestDisk om själva partitionen blev förstörd
  • PhotoRec bara när strukturen är helt förstörd och du främst bryr dig om bilddatan

Där Disk Drill passar in:

• Fördelar: enkel förhandsvisning, renare sortering, kan göra det snabbare att bedöma om kortet är värt att fortsätta med
  • Nackdelar: inte helt gratis för all återställning, och om kortet har fysiska problem löser inte mjukvarans bekvämlighet det

Så jag håller mest med @stellacadente, @caminantenocturno och @mikeappsreviewer om grunderna, men jag skulle prioritera att diagnostisera kortets stabilitet först och sedan välja återställningsmetod utifrån om problemet är radering, formatering eller filsystemsskada. Om CF-kortet börjar försvinna från systemet, sluta med gör det själv där.