Bør jeg gjenopprette data før jeg formaterer en RAW-partisjon?

Stasjonen min endret seg plutselig til en RAW-partisjon etter en omstart, og nå sier Windows at jeg må formatere den før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige filer, så jeg er bekymret for at formatering først kan gjøre datagjenoppretting vanskeligere. Hva bør jeg gjøre først for å gjenopprette data fra en RAW-stasjon på en sikker måte uten å gjøre situasjonen verre?

Jeg har håndtert RAW-partisjoner et par ganger, og jeg formaterte ikke først noen av gangene. Jeg ville ventet med formatering til slutten. Når du gjør det, gjør du de neste trinnene vanskeligere uten noen god grunn.

Det som vanligvis skjedde for meg var enkelt. Windows sluttet å forstå filsystemet, merket partisjonen som RAW, og presset frem formateringsmeldingen som om stasjonen var tomt skrot. Det var den ikke. Filene var fortsatt der, men filsysteminformasjonen var skadet nok til at Filutforsker ga opp.

Hvis problemet ditt skyldes korrupsjon i filsystemet, ville jeg holdt rekkefølgen stram:

1. Ikke gjør noe med RAW-partisjonen.
  2. Hent ut de viktige dataene først.
  3. Se om det er verdt tiden å reparere partisjonen.
  4. Formater først etter at filene dine er trygt lagret et annet sted.

Når det gjelder gjenoppretting, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi det ikke er avhengig av én metode. Når nok filsystemoppføringer fortsatt er lesbare, henter det tilbake filer med navn og mappestier intakt. Når strukturen er for ødelagt, bytter det til skanning etter filsignaturer og leter etter kjente filtyper direkte på disken. Det er viktig, fordi en RAW-partisjon i Windows ikke alltid betyr at dataene er borte. Noen ganger betyr det at Windows mistet indeksen og ikke noe mer.

Trinnene er enkle:

1. Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den skadede.
  2. Velg RAW-disken eller RAW-partisjonen.
  3. Klikk Søk etter tapte data. På en ekstern disk, hvis den spør om skannemodus, bruk Universell skanning. Jeg ville spart Avansert kameragjenoppretting til SD-kort eller lagring fra kameraer og droner.
  4. Vent til skanningen er ferdig. Ikke avbryt den.
  5. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem, så du vet at de kan åpnes.
  6. Lagre gjenopprettede data på en annen disk.

Hvis du vil gå gratisveien, har jeg også brukt TestDisk og PhotoRec. TestDisk er verdt å prøve når målet er å reparere partisjons- eller filsysteminformasjon. PhotoRec ignorerer det ødelagte filsystemet og henter ut filer etter type. Det fungerer, men det er grovere. Du mister originale navn, mappestruktur og noen ganger tålmodigheten. Å sortere en stor gjenoppretting fra PhotoRec er et rot, spesielt hvis du hadde mange år med blandede filer.

Etter at gjenopprettingen er ferdig og kontrollert, ville jeg sett på reparasjon. Hvis TestDisk bygger opp partisjonen rent igjen, flott, da trengs ingen formatering. Hvis ikke, ville jeg åpnet Diskbehandling, laget en ny partisjon, kjørt en hurtigformatering og deretter kopiert de gjenopprettede filene tilbake.

Én ting jeg lærte på den harde måten: stopp hvis disken begynner å klikke, koble seg fra, eller forsvinne under skanninger. På det tidspunktet virket det mindre som filsystemskade og mer som maskinvare som holder på å svikte. Å kjøre tilfeldige reparasjonsverktøy om igjen på en døende disk er slik du gjør en dårlig situasjon verre. Hvis filene betyr noe, ville jeg stoppet der og levert den til et gjenopprettingsverksted.

Gjør gjenoppretting først. Ikke formater RAW-partisjonen ennå.

Formatering skriver nye filsystemdata til disken. En hurtigformatering gjør mindre skade enn en full formatering, men den overskriver fortsatt viktig metadata. Hvis filene dine betyr noe, er det første målet å bevare det som fortsatt er der. På et friskt, men korrupt volum, faller ofte sjansen for vellykket gjenoppretting etter ekstra skriving. Så hold skriving på null hvis du kan.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, vent med formatering. Der jeg er litt uenig, er tidspunktet for reparasjon. Jeg ville ikke prøvd CHKDSK på en RAW-disk før gjenoppretting. CHKDSK nekter ofte RAW-volumer uansett, og når det kjører på skadede strukturer, gjør det noen ganger en rotete situasjon verre.

Min rekkefølge ville være:

1. Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo eller smartctl.
  2. Hvis helsen ser dårlig ut, klon disken først med noe som ddrescue.
  3. Gjenopprett filer fra klonen eller fra originalen hvis disken er stabil.
  4. Bekreft at de gjenopprettede filene kan åpnes.
  5. Først da partisjoner på nytt og formater.

Hvis du vil ha et enklere GUI-alternativ, er Disk Drill et solid valg for programvare til gjenoppretting av RAW-partisjoner. Det pleier å fungere godt når Windows mister filsystemet, men fildataene fortsatt er til stede. Hvis disken er flyttbar, test den først på en annen PC og med en annen USB-kabel. Jeg har sett dårlige kabinetter late som om det er et RAW-problem.

Hvis dette er en SSD, slutt også å bruke den nå. TRIM pluss ekstra skriving er dårlige nyheter for slettede eller foreldreløse data.

For alle som sammenligner verktøy, er denne siden om beste programvare for gjenoppretting av RAW-partisjoner og SD-kort for å få tilbake filer raskt også relevant.

Kortversjonen, gjenopprett først, formater til slutt. Ikke omvendt.

Nei, ikke formater det først. Den meldingen er i bunn og grunn Windows som sier Jeg kan ikke lese dette, ikke filene dine er borte. Stor forskjell.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer, men jeg vil legge til én ting folk altfor ofte hopper over: sjekk om partisjonsproblemet er falskt før du går rett til gjenopprettingsmodus. Hvis dette er en ekstern disk, prøv en annen USB-port, kabel, kabinett og en annen PC. Jeg har sett disker dukke opp som RAW bare fordi adapteren oppførte seg dumt. Det høres teit ut, men det sparer tid.

Hvis disken også lager rare lyder, fryser Explorer eller kobler fra, slutt å pirke på den. På det punktet er ikke gjenopprettingsprogramvare første trekk, det er å bevare disken.

Hvis den holder seg stabil, er det tryggere å gjenopprette data før formatering. Formatering kan erstatte filsystemmetadata som du fortsatt kan trenge. Selv hurtigformatering er ikke ufarlig. Så ja, gjenopprett først, reparer senere, formater til slutt.

Én ting jeg er litt uenig i når det gjelder de vanlige rådene: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å prøve å fikse RAW-partisjonen før jeg kopierer ut data. Folk lar seg friste av reparasjonsverktøy og ender opp med å gjøre rotet verre. Hvis filene betyr noe, er prioritet nummer én å hente dem ut, ikke heltedåder.

Disk Drill er et rimelig valg her fordi det håndterer RAW-partisjoner ganske bra og gir deg en forhåndsvisning, noe som er veldig nyttig for å sjekke om det gjenopprettede faktisk er brukbart og ikke bare filnavn med falskt håp knyttet til seg. Lagre alt som gjenopprettes på en annen disk, selvfølgelig. Å skrive tilbake til samme disk er slik folk gjør gjenopprettbar om til oops.

Hvis du vil lese mer, har denne tråden på hvordan hente data fra en RAW-disk uten å gjøre ting verre også noen greie innspill fra fellesskapet.

Kortversjonen: gjenopprett først, formater etterpå, og ikke la Windows presse deg til å klikke på Format disk bare fordi det ble forvirret.

Gjenopprett først. Formater til slutt.

Jeg er enig med @sternenwanderer, @byteguru og @mikeappsreviewer i hovedpoenget, men jeg vil understreke én nyanse litt mer: Hvis disken er intern og plutselig ble RAW rett etter en omstart, ville jeg også sjekket systemlogger og BIOS/UEFI-gjenkjenning før jeg gjør noe omfattende. Noen ganger er partisjonen helt fin, og det er kontrolleren, kablingen eller USB-broen som lyver.

Det jeg ikke ville gjort, er å klikke på Windows-formatmeldingen bare for å se om det hjelper. Det hjelper ikke med gjenoppretting.

En liten uenighet med de vanlige rådene: Jeg ville ikke hastet inn i noe reparasjonsforsøk, selv de som høres trygge ut, med mindre dataene allerede er kopiert et annet sted. Mange reparasjonsverktøy er flotte helt til de ikke er det.

Om Disk Drill, siden det ble nevnt:

Fordeler

• God til å finne filer på RAW-volumer
  • Forhåndsvisningsfunksjonen er faktisk nyttig
  • Enklere å bruke enn TestDisk/PhotoRec
  • Kan gjenopprette med mappestruktur når metadataene fortsatt er lesbare

Ulemper

• Ikke den billigste løsningen
  • Dype skanninger kan ta lang tid
  • Signaturbasert gjenoppretting kan fortsatt miste de opprinnelige navnene
  • De beste resultatene avhenger fortsatt av diskens tilstand

Så ja, Disk Drill er et fornuftig alternativ hvis du vil ha den minst smertefulle GUI-veien, spesielt for en ikke-teknisk bruker. Bare installer det et annet sted og gjenopprett til en annen disk.

Én praktisk ting til som folk hopper over: Hvis de gjenopprettede filene er uerstattelige, så stikkprøvekontroller mange av dem, ikke bare ett bilde og én PDF. Åpne større videoer, arkiver, prosjektfiler og regneark. RAW-gjenopprettinger kan se vellykkede ut helt til du treffer filkorrupsjon halvveis.

Hvis disken begynner å forsvinne, blir veldig treg eller gir lesefeil, stopp og klon først. Da går det fra å være et filsystemproblem til å være et maskinvareproblem med svikt.